Smlouva s autory Youtube videí se týkala například hry Shadow of Mordor

Smlouva s autory Youtube videí se týkala například hry Shadow of Mordor | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Tvůrci videí na YouTube měli podle smlouvy nutit lidi k nákupu her

  • 3
Fenomén videorecenzí a komentovaných průchodů hrou má i své stinné stránky. Marketingové společnosti totiž za některé příspěvky platí a snaží se autory přimět, aby o titulech mluvili pouze pozitivně.

Zajišťovat to mají utajované smlouvy a jedna taková vyplula na povrch v souvislosti s vydáním hry Shadow of Mordor. Zveřejnil ji autor videí na YouTube Jim Sterling, který uvádí: „Videa musí podporovat pozitivní smýšlení o hře. A nemohou ukazovat případné technické chyby.“ Sterlinga prý oslovila marketingová společnost Plaid Social Labs, najatá firmou Warner Brothers Games.

A dokument obsahoval věty jako je tato: „(Autor musí) přesvědčovat diváky, aby hru zakoupili, získat si pozornost občasných i hardcore hráčů, kteří již znají a zbožňují Středozemi.“

Smlouva dále nabádá, aby se tvůrce videí výrazně zaměřil na konkrétní herní systém. Ten má být totiž jednou z hlavních inovací titulu, a marketingová firma tak usiluje o jeho citelnou propagaci.

„Videa musí zahrnovat popis akce a soubojů, které se ve hře odehrávají. Například brutálních zakončovacích útoků, poprav a sil přízraků. Finální schválení videa je na společnosti (...), a to alespoň 48 hodin před jeho zveřejněním.“

Server Kotaku však uvádí, že nabídku k uzavření podobných smluv dostali pouze tvůrci videí. Autoři z tradičních médií totiž v souvislosti s kopiemi hry komunikovali s jinou společností.

Do záležitosti se tak opřel Brit známý jako TotalBiscuit. Ten si totiž při představování her ve svých videích nebere servítky, a podle svých slov tak mnohdy nemá šanci titul vyzkoušet před jeho vydáním.

„Problém je, že nemůžete recenzovat, zveřejňovat první dojmy, či jakkoliv kritizovat hry před vydáním, či během něho. Tedy pokud nesouhlasíte s nabídkou, která říká, že nemůžete zmiňovat negativní věci. Nepřijde vám to jako problém? Je to nejhorší varianta, ve které společnost pozdrží recenzní kopie, aby maximalizovala viditelnost a zároveň udržela kritiku na obojku. Je to tak antizákaznické, jak to jen lze,“ napsal TotalBuscuit.

Někteří youtubeři tvrdí, že situaci nevnímají jako zásadní za specifických podmínek. Těmi je absence finálního hodnocení a snaha přimět hráče, aby si titul koupili. „Někteří si hru pouze zahrají, ukážou vám ty zábavné části a pak vám řeknou, ať to sami vyzkoušíte,“ reaguje Američan známý pod pseudonymem Francis.

Zároveň však tvrdí, že pro autory videorecenzí je podobná situace nepřijatelná. Sám si prý sjednal podmínky, za kterých by od nabídky mohl odstoupit v případě, že by ho titul nebavil. Pomáhat s propagací prý chce jen v případě, že titul opravdu považuje za dobrý.

Autoři videí však upozorňují, že situaci komplikuje i přístup herních společností. Na rozdíl od tradičních médií se na ně totiž neobracejí zástupci PR divizí, kteří tituly nabízejí k recenzi bez dalších podmínek. Až na výjimky s nimi totiž komunikují výhradně zástupci marketingu a ti pochopitelně vyžadují pozitivní reakce.

Tato dynamika však vedla k paradoxní situaci, kdy tvůrci videí na YouTube měli díky smlouvě možnost hru Shadow of Mordor získat již před vydáním. Pro tradiční herní média smlouva chyběla, stejně tak i možnost titul recenzovat před uvedením do prodeje.

Situaci také ovlivňují zákony jednotlivých zemí. Například ve Spojených státech a Británii totiž tvůrci na podobné dohody musí upozorňovat. Ale někdy se to děje jen na konci informací o videu, které řada lidí jednoduše přehlédne.