Z: Steel Soldiers – 1. díl průvodce hrou

  • 9
Hra Z: Steel Soldiers patří mezi současnými RTS k naprosté elitě. Bylo by tedy až téměř hříchem, kdybychom vám nenabídli monstrózního průvodce hrou, který vás seznámí se všemi jednotkami a budovami a provede vás celou třicítkou tuhých misí, které Oceloví vojáci nabízejí.

Co se taktiky obecně týče, dá se říci, že ve Steel Soldiers neexistují žádné stoprocentní kombinace jednotek a taktické fígle. To je na jednu stranu dobře, na stranu druhou to znesnadňuje psaní návodu. Proto si projdeme jednu po druhé jednotlivé mise a podíváme se na taktiku, jakou je můžete vyhrát. Nevylučuji ovšem, že se vám to podaří i úplně jiným způsobem – v tom je právě kouzlo této vynikající hry. Nicméně snad vám v takovém případě přijdou vhod popsané mapky všech třiceti úrovní a popis všech jednotek a budov ve hře. V tomto díle návodu se podíváme práve na popisy jednotek a budov.

Budovy

Command Centre
Jak už název napovídá, Command Centre je nejdůležitější velitelská budova, odkud jsou vysílány rozkazy a koordinován boj. Její neméně důležitou funkcí je skladování kreditů – do Command Centre se jich vejde rovných 10 000. Poslední funkcí je pak výroba Construction Robotů, kteří jako jediní umí stavět ostatní budovy. Command Centre si proto chraňte jako oko v hlavě.

Robot Factory
Cena: 4000 kreditů
Doba výstavby: 1:00 min.
Továrna na roboty je klíčovým bodem bojové sféry výstavby. Vyrábí se v ní totiž všech osm typů robotů (viz jejich samostatná sekce o něco níže). Těchto budov není nikdy dost, neboť takoví Toughové představují účinnou a rychlou bojovou sílu až do konce hry.

Radar Station
Cena: 3000 kreditů
Doba výstavby: 0:45 min.
Oproti jiným hrám je zde radar dvojnásob užitečný. Odkrývá mapu, ukazuje pozice jednotek a budov a detekuje skryté jednotky. Časem pochopíte, že se bez něj opravdu nedá žít (alespoň v Z: Steel Soldiers).

Vehicle Factory
Cena: 5000 kreditů
Doba výstavby: 1:15 min.
Pokud chcete pořádnou bojovou sílu, jen s roboty si nevystačíte. Bude tedy určitě potřeba zajmout či postavit továrnu na vozidla, která vám zpřístupní jeepy, tanky, obojživelná APC a dělostřelectvo. To všechno jsou nadmíru užitečné jednotky, kvůli kterým se opravdu vyplatí jednu či dvě vlastnit.

Store
Cena: 3000 kreditů
Doba výstavby: 0:45 min.
V podstatě silo či sklad na kredity. Rozšiřuje maximální hodnotu o 1 000. Jenom škoda, že jich nemůžete mít více než šest. Hm, zní to sice dobře, ale ve skutečnosti je téměř stavět nebudete. Většinu kreditů totiž využijete okamžitě po vytěžení a maximum 10 či 12 tisíc bohatě stačí.

Bunker
Cena: 4500 kreditů
Doba výstavby: 1:07 min.
Podpůrná obranná budova, kterou ale opět nebudete téměř nikdy potřebovat. Poskytuje štít a slušnou ochranu až čtyřem robotům, kteří z něj mohou ostřelovat méně šťastné jednotky nepřítele. Nicméně padne-li bunkr, padne i veškeré jeho osazenstvo, to se samosebou rozumí.

Air Hangar
Cena: 7000 kreditů
Doba výstavby: 1:45 min.
Důležitá výrobna, sklad a opravna v jednom. Chcete-li si zahrávat se vzdušnými silami (což se jen doporučuje), Air Hangar si postavit musíte, neb se zde vyrábějí všechna letadla, helikoptéry a „aircraft“ vůbec. Vyrobené jednotky pak Air Hangar využívají jako zásobárnu munice, kam si letí doplnit vždy, když jim dojde, a jako opravnu. Tím je hangár katapultován mezi jednu z nejužitečnějších budov vůbec.

Research Facility
Cena: 12000 kreditů
Doba výstavby: 3:00 min.
Zajímavá vědecká budova, jejíž stavba není nezbytností, ale může vám cestu k vyhrané misi podstatně ulehčit. Umožňuje totiž až třikrát vylepšit brnění, útok a rychlost vašich jednotek a životy budov. Kdo by nechtěl mít silnější roboty než TransGlobalové!

Shipyard
Cena: 8000 kreditů
Doba výstavby: 2:00 min.
Lze stavět jen na speciálních pro to určených místech na pobřeží. Jak asi správně očekáváte, budeme v něm vyrábět veškerou námořní sílu, jejíž použití je v některých misích nezbytné, po většinu hry si však lodičky ani neškrtnou. Proto stavte jen v případě akutní potřeby.

Refinery
Cena: 12000 kreditů
Doba výstavby: 3:00 min.
Další stavba, která není naprostou nezbytností, ale značně vám ulehčí průběh mise. Co je její funkcí? Urychluje těžbu o 20% a ke všemu rozšiřuje maximální hranici o 2 000 kreditů. Pokud žádnou na začátku mise nezajmete, celkem se šikne si jednu postavit.

Defence Tower
Cena: 6500 kreditů
Doba výstavby: 1:37 min.
Vlastně takový vylepšený bunkr. Má vyšší hodnotu brnění a vejde se do něj až šest robotů. Nicméně ve Steel Soldiers se na obranu zrovna moc nehraje, a tak tato věžička velkého užití taktéž nedojde.

Environment Control
Cena: 15000 kreditů
Doba výstavby: 3:45 min.
Ovladač počasí podobný tomu z Red Alertu 2. Opravdu šikovná věcička, když ovšem víte, jak s ní naložit. Můžete s ní použít blesky nebo déšť meteoritů na zničení dotěrných nepřátelských jednotek a budov, popřípadě sofistikovanější Sonic Shock, který na určitou dobu jednotky znehybní.

Shield Generator
Cena: 14000 kreditů
Doba výstavby: 3:30 min.
Generátor štítu se musí nabít, načež pokryje určitou oblast jakýmsi „deštníkem“ štítu, který jednotky a budovy chrání před zraněním. Zajímavá, leč nepříliš často používaná věcička.

Teleport
Cena: 20000 kreditů
Doba výstavby: 5:00 min.
Naprosto úžasná hračka, se kterou si užijete spoustu legrace. Můžete teleportovat až čtyři pozemní jednotky kamkoli, kam vidíte radarem. Co takhle čtyři technici do nepřátelské základny? Nebo raději čtyři Heavy Tanky? Volba je na vás…

Obranné věže

Anti-Tank Gun
Cena: 3000 kreditů
Doba výstavby: 0:45 min.
Nejslabší, ale nejlevnější a proti pěšákům stále ještě celkem účinná obranná věžička, i když její slabší dosah ji předurčuje k ničení pomocí Mortarů a dělostřelectva.

Anti-Air Site
Cena: 4000 kreditů
Doba výstavby: 1:00 min.
Velmi důležitá budova! Když nepočítám v úvahu Toughy, je tato věž v podstatě jedinou pořádnou možností, jak se bránit útokům ze vzduchu. S klidem si poradí s pěti až šesti útočnými helikoptérami a vykoná tak práci čtyř či pěti pozemních jednotek. Vynikající volba, bojíte-li se nepřátelských helikoptér (jako že byste měli…).

Heavy Gun
Cena: 8000 kreditů
Doba výstavby: 2:00 min.
O něco dražší, ale již velmi slušně účinná věž, která dostřelí poměrně daleko, a to s ohromujícím zraněním. Nicméně dejte si pozor, aby se vám nějaký dotěrný pěšák nedostal moc blízko, neboť tato věž má omezený minimální dostřel a za jistou hranicí je bezbranná.

Anti-Missile Station
Cena: 12000 kreditů
Doba výstavby: 3:00 min.
V misích, kde proti vám budou létat rakety, jde o nejdůležitější součást obrany, jinak ovšem celkem zbytečnou. Takže asi tak – uvidíte-li přilétající projektily, je protentokrát již pozdě, ale budete vědět, že brzká stavba této budovy by mohla napříště soupeři zatnout tipec.

Gun Platform
Cena: 10000 kreditů
Doba výstavby: 2:30 min.
Nejdražší, ale nejúčinnější obranná budova s fantastickým dosahem a účinností. Bojíte-li se dotěrných útoků z míst, kde je nečekáte ani za mák, několik dobře rozmístěných Gun Platforem by mohlo váš strach poměrně citelně zmírnit.

Letectvo

Scout Helicopter
Cena: 3000 kreditů
Doba výroby: 0:45 min.
Dalo by se říci Psycho ve vzduchu – nejslabší, ale velmi rychlá letecká jednotka, která je nejen svým názvem předurčena k průzkumnickým účelům. Na rozumný boj si pořiďte něco silnějšího…

Attack Helicopter
Cena: 4500 kreditů
Doba výroby: 1:07 min.
Základ vzdušných sil – rychlá a účinná helikoptéra, která nedostatečně protiletecky obrněnému nepříteli přidělá pěkných pár vrásek na čele. Nejlépe se hodí díky silným raketám na ničení nepřátelských budov.

Transport Helicopter
Cena: 5000 kreditů
Doba výroby: 1:15 min.
Důležitá transportní jednotka, může totiž naložit až osm pěšáků a především umí – na rozdíl od APC – převážet i těžkou techniku, byť jen po jednom kusu. I to někdy může přijít hodně vhod. Na druhou stranu jde o jednotku poměrně zranitelnou, takže si ji nikdy nezapomeňte chránit nějakým tím Waspem či útočnou helikoptérou.

Fighter Bomber
Cena: 10000 kreditů
Doba výroby: 2:30 min.
Bombardéry nemůžete přímo vyrábět, můžete si ale objednat jejich útok. Můžete jej ale poslat pouze na místo, kam vidí vaše jednotky, takže je dost obtížné jej zkoordinovat s ničením nepřátelské základny. Když se to ale povede, stojí to za to, neb bomby těchto letadel jsou infikovány stejným virem, jakým disponují špioni a který dokonale zmate soupeřovy budovy.

Wasp
Cena: 6500 kreditů
Doba výroby: 1:37 min.
Rychlé a obratné stíhací letadlo, které se umí pořádně ohánět laserovým rotačním kulometem. Vynikající na ničení nepřátelských jednotek. V kombinaci s Attack Helicopter tak lze vybudovat nepřemožitelnou vzdušnou sílu.

Stealth Bomber
Cena: 15000 kreditů
Doba výroby: 3:45 min.
Funguje na stejném principu jako Fighter Bomber, jen s tím rozdílem, že nepůsobí zhoubně virózně, ale „pouze“ destrukčně. Na druhou stranu – kdo by nechtěl jedním náletem zničit většinu budov a Command Centre poškodit z padesáti procent?

Námořnictvo

Gunboat
Cena: 3000 kreditů
Doba výroby: 0:45 min.
Nejslabší a v podstatě nepoužitelná lodička. Její jediná výhoda spočívá v rychlosti a schopnosti ostřelovat letadla. Stejně jako všechny ostatní lodě pak může útočit na jednotky na břehu, pokud jsou tak hloupé a stoupnou si příliš blízko k vodě.

Destroyer
Cena: 5000 kreditů
Doba výroby: 1:15 min.
Pomalejší, ale pořádně vyzbrojená bojová loď s velkým dostřelem. Pro vše, co se hýbe na moři či poblíž na břehu, je Destroyer smrtelně nebezpečný.

Cruiser
Cena: 4500 kreditů
Doba výroby: 1:07 min.
Primárním úkolem křižníku je zabezpečovat protileteckou ochranu flotile, což se někdy může hodit a někdy je to úplně zbytečné. Zajímavě zní též možnost pokládat vodní miny, vzhledem k nedůležitosti námořnictva ve hře je to ale jenom trapný pšouk do vody.

Battle Cruiser
Cena: 10000 kreditů
Doba výroby: 2:30 min.
Skutečný král všech moří – bitevní křižník disponuje krutě účinnými děly, ovšem dostane-li se mu nepřátelská lodička pod kůži, je vzhledem k minimálnímu dostřelu ztracený. Navíc je neskutečně pomalý, takže ani neujede.

Missile Boat
Cena: 14000 kreditů
Doba výroby: 3:30 min.
Maximálně drsná raketometná loď, sice je neskutečně pomalá, ale účinek stojí za to. Ideální je, stojí-li kus dál od hlavní bitvy a zaměřuje potřebné budovy a jednotky podle kontaktů jednotek, které se víru boje přímo účastní.

Vozidla

Jeep
Cena: 2000 kreditů
Doba výroby: 0:30 min.
Nanicovaté vozítko, které se vyplatí vyrábět pouze v prvních misích. Později je vzhledem ke svému malému pancéřování a slabému účinku střel nepoužitelný.

APC
Cena: 3500 kreditů
Doba výroby: 0:52 min.
Vynikající autíčko, které budete používat velmi často. Umí totiž jezdit i přes vodu, což vám umožní řadu rychlejších a bezpečnějších přesunů. Po dlouhé době jsem tuto jednotku ve strategii opravdu používal.

Light Tank
Cena: 2500 kreditů
Doba výroby: 0:37 min.
Nejslabší z tanků je průměrnou pojízdnou jednotkou, kterou budete nějaký čas využívat – jen do té doby, než získáte silnější varianty.

Mobile Radar Jammer
Cena: 3000 kreditů
Doba výroby: 0:45 min.
Zajímavá podpůrná jednotka. Na kratší vzdálenost odhalí nepřátelské špiony, umí skrýt vaše jednotky před radary soupeře a ke všemu dokáže fungovat jako rušička nepřátelského signálu.

Mortar Tank
Cena: 4500 kreditů
Doba výroby: 1:07 min.
Střílí fialové paprsky dalekého dosahu. Optimální je jako podpůrná dělostřelecká jednotka. Toho se docílí tak, že jej postavíte za kopec u nepřátelské základny, naběhnete tam s roboty a tanky a přes kopec soupeře ještě konsternujete střelami právě z dalekonosného Mortaru.

Medium Tank
Cena: 4500 kreditů
Doba výroby: 1:07 min.
Již slušně účinný těžký stroj, který si poradí s lecčíms. Je sice pomalejší, zato ale o dvě třídy účinnější, než jeho lehký kolega. Bohužel se neumí bránit proti leteckým jednotkám, ale to je současně jeho jediná slabina.

Heavy Tank
Cena: 6000 kreditů
Doba výroby: 1:30 min.
Opravdový bitevní kolos. Je, pravda, poněkud nemotorný a připomíná svým chováním mamuta v porcelánu, avšak jeho střely jsou dokonale smrtící. Pozor ovšem na dotěrné a rychlé pěšáky, kteří jej dokáží osekat dříve, nežli byste řekli švec.

Mobile Missile Launcher
Cena: 7000 kreditů
Doba výroby: 1:45 min.
Pokud vám svým účinkem nestačí Mortar Tank, kupte si za těžké peníze Mobile Missile Launcher, který je účinnější, dalekonosnější a ještě o něco bezbrannější proti útokům pěšáků zblízka.

Disrupter
Cena: 10000 kreditů
Doba výroby: 2:30 min.
Tank vyráběný supertajnou technologií, jejíž podstatu vlastně nikdo nechápe. Výsledkem je ovšem maximálně silná energetická zbraň – a to je přece vše, co potřebujete vědět!

Shockwave
Cena: 12000 kreditů
Doba výroby: 3:00 min.
Podobně jako v případě Disrupteru se ani o výrobních technologiích Shockwave mnoho neví. Vám, by měla stačit informace, že jde o vozidlo ještě daleko silnější, bohužel také mnohem dražší.

Roboti

Psycho
Cena: 1500 kreditů
Doba výroby: 0:22 min.
Rychlý a slabý robůtek s kulometem, kterého budete hojně využívat v prvních misích, později přijdou lepší a vy se na něj vykašlete. Přesto není dík velké rychlosti výroby úplně k zahození.

Pyro
Cena: 2000 kreditů
Doba výroby: 0:30 min.
O něco pomalejší, ale stále velmi levný a na výrobu rychlý robot, vyzbrojený plamenometem. Jak se dá očekávat, je účinný především proti pěším jednotkám, ovšem kupodivu jej lze poměrně slušně použít i proti tankům, budovám a těžké technice.

Tough
Cena: 2500 kreditů
Doba výroby: 0:37 min.
Ultimátní bojová síla, roboti, které budete používat až do konce hry. Umí střílet své balistické rakety na jakýkoli i vzdušný terč a jsou proklatě účinní. Jen kdyby byli o něco rychlejší…

Sniper
Cena: 4000 kreditů
Doba výroby: 1:00 min.
Velice rychlá jednotka, která má sice slabé brnění, ale zato má pušku ostřelovačku, pomocí které může jednoduše zbavit vozidlo řidiče (a vy do něj pak můžete nasednout s některým svým robotem). Proti pěšákům jde potom o opravdu krutou zbraň…

Laser
Cena: 4000 kreditů
Doba výroby: 1:00 min.
Slušně rychlá a středně ozbrojená jednotka s laserovou puškou – solidní základ každé pořádné armády. Nicméně levnější Toughové jsou lepší volbou.

Construction Robot
Cena: 2000 kreditů
Doba výroby: 0:30 min.
Velice důležitá a zranitelná jednotka, vlastně jediná nebojová. Umí stavět budovy, opravovat jednotky, budovy a mosty (velice důležitá schopnost) a vůbec je to takový domácí mazlíček. Chcete-li ve Steel Soldiers přežít, mějte vždy nějakého při ruce.

Technician
Cena: 3000 kreditů
Doba výroby: 0:45 min.
Takový slabší inženýr z Red Alertu – umí také konvertovat nepřátelské budovy, ovšem chvilku mu to trvá a je slušně zranitelný, tudíž si na něj musíte dát velký pozor a přiřadit mu tak minimálně tři, spíše čtyři strážce.

Explosives Expert
Cena: 4500 kreditů
Doba výroby: 1:07 min.
Vynikající a zábavná jednotka. Jako zbraň používá granáty, zajímavější jsou ale jeho schopnosti práce s výbušninami – nejenže je odstraňuje, on je i sám pokládá!!!

Spy
Cena: 5000 kreditů
Doba výroby: 1:15 min.
Král mezi jednotkami – James Bond ve své zamaskované osobě. Pro radary neviditelný, má obrovský dohled a umí zavirovat nepřátelské budovy, které jsou pak zmateny (věže střílí náhodným směrem, radar nefunguje a ukazuje podivné zrnění, továrna přestane vyrábět, brána se chaoticky otevírá a zavírá…). Zkrátka a dobře, můžete se bez nich obejít, ale připravili byste se tak o spoustu legrace, obzvláště v multiplayeru.

Tak, a to je pro dnešek vše. Příště se již podíváme na řešení samotných misí, jež nás ve hře Steel Soldiers čekají.