Aféra Ashleyho Mitchella
Devětadvacetiletý účetní Ashley Mitchell prováděl svou loupež průběžně po několik měsíců v roce 2009. Po tuto dobu zastával funkci jednoho z administrátorů ve hře, díky čemuž měl přístup k žetonům.
S pomocí dvou dalších facebookových profilů fiktivních lidí jich získával horentní sumy. Ty následně dílem prodal na černém trhu za směšných 85 000 dolarů a dílem sám utratil v dalším hraní. Mitchell byl údajně schopný denně rozházet žetony o reálné hodnotě až 1 600 dolarů (zhruba 28 000 Kč).
Pokud by šlo o menší sumy, nemusela by společnost Zynga, která hru provozuje, na celou záležitost nikdy přijít. Nabízí se tak otázka, kolik podobných, ale menších prolomení bezpečnosti už mohlo dříve nastat. Čtyři sta miliard žetonů je ovšem suma, kterou lze stěží přehlédnout.
Hacker by navzdory všemu údajně nemusel být odhalen, kdyby neudělal chybu. Pod tlakem hraní potřeboval další žetony a ve spěchu naboural systém Zyngy ze svého vlastního účtu, navíc přes nezabezpečené internetové připojení. Netrvalo dlouho a na dveře mu zaklepali policisté.
Výsledný dvouletý trest přitom mohl být výrazně nižší, protože Mitchell žetony prodal za výrazně nižší cenu, než je prodává Zynga, a sám jich navíc dvě třetiny prohrál ve virtuálních pokerových zápoleních. Ačkoliv jeho obhájce Ben Darby argumentoval, že virtuální žetony nemohou mít žádnou hodnotu, protože jich Zynga může vytvořit kolik chce, soudce nebyl příliš shovívavý k takovému výkladu práva.
"Připravil jste společnost Zynga o příjem. Je zcela jasné, že jste při nabourávání systému projevil značnou míru talentu a trpělivosti. Pokud se někdo takto nabourá do systému v době, kdy je skrze elektronická zařízení realizováno tolik obchodních transakcí a jsou na něm umístěné osobní finance, jde o přitěžující okolnost," pronesl soudce Phillip Wassall. Mitchellovi nepomohlo ani plné doznání viny.
Případ dobře ilustruje prolínání reality s virtualitou. Je přitom nasnadě, že trestání virtuálních podvodníků bude s dalším rozšiřováním her pokračovat.
S velkými penězi přichází velká odpovědnost
Není to první případ, kdy bylo virtuální herní zboží ilegálně převedeno na reálné peníze. Nejznámější jsou případy prodávání vytrénovaných postav v on-line hrách na hrdiny typu World of Warcraft.
Současný fenomén mikrotransakcí (nakupování obsahu a virtuálních bonusů za reálné peníze) se veze na podobné vlně.
Například Zynga vydělává se svými v jádru primitivními hrami jako Farmville či Texas hold’em podle serveru businessinsider.com více než milion dolarů denně. Internet je přitom plný návodů, jak se k bonusovým předmětům dostat ilegálně.
A facebookových her bude nadále přibývat. Je tomu sotva týden, co byla pro veřejnost spuštěna facebooková hra na hrdiny Dragon Age Legends. Dalším nadějným titulem ve vývoji je i Civilization World of autorů kultovní strategické série Civilization.
Jak vidíte obchodování s virtuálními předměty vy?
Zdroj: Businessinsider.com, Gamasutra.com, Guardian.com