Záhada Sfingy čeká na své odhalení

  • 8
Již více než čtyři roky připravují američtí developeři pozoruhodnou dobrodružnou hru The Riddle of the Sphinx, která nás coby lačné archeology zavede do nitra legendární Sfingy a Cheopsovy pyramidy v Egyptě. Odhalit jejich dávná tajemství jistě nebude jednoduchou záležitostí...
Riddle of the Sphinx

O americké společnosti Dreamcatcher rozhodně nemohu tvrdit, že by patřila mezi mé nějak zvlášť oblíbené. I když se specializuje výhradně na adventury, tak veškeré její dosavadní projekty (The Forgotten: It Begins, The Legend of Lotus Spring nebo The Crystal Key) byly jasně podprůměrné hry. Je tedy nejvyšší čas, aby si tahle firma u hráčů zlepšila svou reputaci a dost možná se jí to i podaří. V první polovině listopadu totiž hodlá vypustit do světa hru, která konečně vypadá oproti svým předchůdcům docela schopně. Jmenuje se The Riddle of the Sphinx.

Jak již název hry napovídá, děj se bude odehrávat v Egyptě, respektive uvnitř a v okolí slavné Sfingy, obrovské to kamenné sochy, a velké Cheopsovy pyramidy. Právě do těchto míst, z velké části zavátých pískem v důsledku častých písečných bouří, se vypravil na výzkum uznávaný archeolog Sir Gil Blythe Geoffreys. Po mnoha měsících tvrdé práce se mu podařilo odkrýt po staletí ukrytou místnost, v níž nalezl starodávný křehký papyrus zapečetěný popraskanou pryskyřicí. Po jeho otevření, následném rozluštění a zevrubném překladu nepopsatelného hieroglyfu si uvědomil, že se mu právě podařilo objevit Riddle of the SphinxRosetový kámen Sfingy a tím vlastně i odhalit její doposud nevyluštěnou záhadu. Neskonalá radost z unikátního objevu však profesorovi nevydržela dlouho. Zjistil totiž, že místnost, ve níž svitek nalezl, je posvátná a kdokoliv do ní vstoupí, propadne starodávné smrtelné kletbě. S vědomím ohrožení života tedy Geoffreys posílá pro vás, svého nejlepšího přítele a kolegu, abyste mohl jím započatou práci v záhadné Sfinze zdárně dokončit.

Po vašem příjezdu na Egyptskou planinu Giza zjistíte, že ona kletba, o níž se Geoffreys v dopise pro vás zmiňoval, je skutečná a že už se o chudáka Geoffreyse dokázala "postarat". Spolu s Gilovým životem však záhadně zmizel i nalezený svitek, takže se vám vlastně vzniklá situace zdá být z počátku naprosto neřešitelná. Geoffreys však nebyl žádný hlupák a ještě před svou smrtí po sobě zanechal několik pečlivě ukrytých poznámek a konečně i vlastní překlad svitku, jehož nalezení jest vaším hlavním cílem. Situaci vám však nepříjemně zkomplikuje několik bohatství chtivých rádoby-archeologů, kteří se o Gilově cenném nálezu taktéž dozvěděli a rozhodli se pokračovat v pátrání na vlastní pěst. Proto musíte být mnohem rychlejší, moudřejší a prohnanější než oni, nalézt ztracený svitek jako první a s jeho pomocí rozluštit starodávnou záhadu Sfingy!

Riddle of the Sphinx

Takže vzhůru do práce! Velká Cheopsova pyramida a samozřejmě i kamenná Sfinga skrývají obrovské množství chodeb a tajných místností, které čekají na vaše pečlivé prozkoumání. Budete muset čelit mnoha smrtelným pastem či nástrahám a vyřešit množství puzzlů, jež staří Egypťané připravili jako malé "dárky na uvítanou" tehdejším vykradačům hrobek. Sladkou odměnou pak pro vás bude nalezení tajných chodeb a jeskynních prostor plných vzácných náboženských artefaktů. Samozřejmě se nevyhnete ani konfrontacím nebo přímo konfliktům s dalšími archeology, jež budete v nitru pyramidy hojně potkávat.

Snad nejzajímavější je na celé hře ta skutečnost, že jak Cheopsova pyramida, tak i samotná Sfinga jsou naprosto přesnými kopiemi svých stále existujících originálů. Autoři dokonce tvrdí, že třeba právě ona velká pyramida je zrekonstruována dle svého vzoru doslova kámen po kameni! Historické i architektonické přesnosti celého herního prostředí samozřejmě dopomohla řada odborníků z oboru historie, egyptologie, archeologie a dokonce i geofyziky. V nitru pyramidy se tak projdeme v bludišti chodeb odpovídajících skutečnosti, dostaneme se dokonce i dovnitř těla Sfingy, Riddle of the Sphinxv níž profesor Geoffreys odhalil onu prokletou místnost. V současnosti je ve Sfinze objevena pouze jediná chodba, ovšem o několika dalších se spekuluje. Kdo ví - třeba právě vám se podaří odkrýt několik dalších... A právě díky tomu, že můžete vy sami odhalit četná tajemství těchto světových unikátů, se můžeme těšit na opravdu neopakovatelnou atmosféru, navíc okořeněnou neustálým napětím a nečekanými překvapeními.

Pohyb po herním prostředí je ztvárněn obdobně jako u Atlantisu a jemu podobných her - tedy po předem určených bodech, na nichž se můžete libovolně rozhlížet o celých 360 stupňů. Pro atmosféru bude určitě velmi podstatný taky ten fakt, že přechod mezi všemi lokacemi je vyplněn kvalitními animovanými sekvencemi (bože, na kolika CD asi tahle hra bude?). Kvalita 3D realistické grafiky je však dost kolísavá - zatímco některé lokace vypadají opravdu báječně, jiné na mě zapůsobily spíše průměrně. Celkově hra poběží v grafickém rozlišení 640x480 v 16-bitových barvách, což je dostačující. Autoři taktéž slibují velké množství atmosférických zvukových efektů a originální orchestrální hudbu s poutavou egyptskou tématikou.

Riddle of the Sphinx

Těžko říct, co se nakonec z The Riddle of the Sphinx vyklube. To, co je prozatím o hře známo, sice nezní vůbec špatně a ani o krátkém videu ze hry, jež jsem měl k dispozici, nemohu říci křivého slova. Ovšem s ohledem na nezvykle se táhnoucí vývoj hry (trvá již téměř pět let), který může způsobit technickou zastaralost hry, a taktéž na kvalitu předešlých produktů společnosti Dreamcatcher, raději nebudu od tohoto projektu očekávat nějaké zázraky a když tak se nechám začátkem listopadu příjemně překvapit. Závěrem ještě připomenu, že hra měla vyjít již na podzim minulého roku, kdy byla ve fázi betatestování. Z blíže neurčených důvodů však bylo její vydání o rok posunuto a s ohledem na to, že se její release date v podstatě shoduje s datem vydání Monkey Islandu 4, nevidím její komerční úspěch příliš růžově. Třeba ale vyhraje bitvu o zákazníka u majitelů slabších mašinek, protože ke plynulému běhu hry by mělo stačit Pentium 133 MHz a 32 MB RAM a osmirychlostní CD-ROMkou.

VE ZKRATCE:

  • logická adventura z prostředí Sfingy a Cheopsovy pyramidy v Egyptě
  • naprostá historická i architektonická přesnost herního prostředí
  • 360 stupňové otáčení na všech lokacích
  • skvělé ozvučení hry a orchestrální hudba
  • nízké hardwarové nároky


  • Témata: Socha