Obecné rady
návod popisuje jen nejkratší cestu příběhem a neobjevují se v něm lokace, které nejsou důležité pro hlavní dějovou linii. Snažte se projít všechny – tedy i ty, které zde nejsou zmíněny. Můžete v nich lapit víly, které se vám mohou hodit a které jinde nenajdete.
pokud se nechcete neustále řídit návodem, mějte po ruce tužku a papír, abyste si mohli zapisovat důležité skutečnosti (questy, prodavače kouzel apod.); deník ve hře bohužel chybí.
nevyhýbejte se bojům.
pokud můžete, chytejte víly, které ještě nemáte. Několikrát ve hře narazíte na situace, kdy můžete pokračovat jen tehdy, máte-li dostatečné množství víl.
snažte se co nejdříve chytit Tinefola; s pomocí Evolutionary Stone of Fire jej přeměňte na Tinezarda, který se vám bude velice hodit – je to jediná možnost, jak na začátku hry získat ohnivou vílu; nejen, že se pak budete moci v klidu vydat do Ohnivých jeskyní, ale navíc je velice účinný proti přírodním vílám, na něž budete v mnohých lokacích narážet na každém kroku.
před každým bojem se podívejte do tabulky víl (F1) a naplánujte si, s kterými vílami půjdete do boje. Tabulku si můžete vyvolat i během boje.
před bojem se pro jistotu podívejte i na kouzla, která má váš protivník – není nic horšího, než když vás překvapí efektem "reflect damage" a vy tak přijdete rázem o svou nejlepší vílu, protože způsobovala vysoké zranění. Naučte se znát nejen efekty kouzel, ale i kolikrát je lze použít. Je pak snadné způsobit několikrát malé zranění a teprve až se protivníkovi podpůrné kouzlo vyčerpá, nasadit těžký kalibr.
v boji střílejte pokud možno jen plně nabitým kouzlem (čím déle tlačítko držíte, tím větší je efekt). Nejen, že způsobíte větší zranění, ale také se zvyšuje pravděpodobnost kritického zásahu.
chcete-li vytrénovat nějakou vílu, ale jste zrovna v lokaci, kde by v boji neobstála, navolte si ji jako aktivní a hned na začátku boje ji vyměňte za jinou. Dostane polovinu zkušeností, což není k zahození.
snažte se mít všechny víly vytrénované na zhruba stejnou úroveň. Není nic horšího, než když víla, kterou byste právě potřebovali, je teprve na 10. levelu, zatímco ostatní – v danou chvíli bezcenné - jsou na 30. úrovni.
otevírejte všechny bedny. Jsou-li “zamčené”, musíte docílit toho, aby byly červené kameny na všech devíti políčkách. Kliknutím na pole změníte stav jeho i všech okolních (lze toho docílit i méně než deseti tahy, klikat lze na prázdná i obsazená pole).
při chytání víl nezapomeňte, že do jedné sféry se vejde jen jedna víla. Zbytečně s nimi tedy neplýtvejte.
pokud si na začátku zvolíte jinou vílu než přírodní, co nejrychleji si ji sežeňte, budete ji potřebovat.
ve hře narazíte na čtyři elementální karty – přírody, země, vzduchu a ohně. Používají se prostě tak, že jako aktivní vílu si navolíte takovou, která má příslušný element. Přírodní působí na keře, země ničí kameny, s pomocí karty vzduchu můžete využívat vzdušné víry a karta ohně pro vás představuje propustku do Lava Caves před koncem hry. Karty země, vzduchu a ohně získáte až později ve hře, takže nevěšte hlavu, že je ještě nemáte.
vždy projděte křížem krážem celou aktuální úroveň. Najdete tak mnoho užitečných lektvarů, vytrénujete si víly v náhodných soubojích a chytíte pixie.
na cestách narazíte na několik sov, pokaždé si s nimi promluvte, občas mají užitečné rady.
pokaždé, když chytíte pět pixií, zajděte si do Cottage pro odměnu.
náhodným soubojům se můžete vyhnout použitím Garlic Atomizeru, ale dělejte to jen v nezbytných případech – ochudíte své víly o drahocenné zkušenosti.
máte-li před sebou náročný souboj, zkuste si taktizovat s vílami v decku, jejich umístěním a útočnými a podpůrnými kouzly. V těžkých chvílích se vyplatí dát si na první místo tři víly se spoustou životů a podpůrnými kouzly, která způsobená zranění přenesou i na protivníky. Na poslední místa v decku si dejte víly, které na ty útočící platí nejvíce. Tento postup se vám vyplatí především v boji s přírodními vílami v zahradě u Forest Hut a v závěrečném boji proti Stráži.
Londýn
dojděte do druhého patra domu a otevřete truhlu. Najdete v ní runu, ihned ji použijte.
The Fairy Garden
promluvte si s Rafim, přečtete si knihu, vezměte si lektvar a jděte do Endevy.
elf u první brány vám může dát základní trénink víl, takže budete-li mít nějakou naprosto nezkušenou, zde máte možnost ji povýšit alespoň na 5. level.
zajděte do hostince; karbaníci vám po trošce přemlouvání dají nějaké peníze, Rufus v rohu vám dá klíč od svého domku.
zajděte si do Rufusova domu a vyberte si jednu ze tří víl. Najdete zde i runu, která vás v případě potřeby odnese do Londýna.
promluvte si s Luciusem u brány poblíž Rufusova domu a odejděte do zahrady.
v zahradě získejte stříbrnou sféru. Pokud jste si u Rufuse vzali vodní vílu, tak ji s elfkou nevyměňujte, jinak na obchod přistupte – vodní vílu byste získali až později, takže to je docela výhodná nabídka.
od Luciuse si vezměte Pixie bag, nyní můžete chytat pixie.
Cottage
dojděte až ke Cottage, kde osvoboďte strašáka od víl – kdykoliv si zde můžete dobít manu.
v chatě si můžete nakoupit kouzla.
jdete-li do další lokace směrem od Endevy, najdete zde pixie a runu.
pochytejte všechny pixie v zahradě a tu v obchůdku v Endevě, máte-li jich pět (jedna u Cottage se občas schovává v místě, kam zatím nemůžete), zajděte si pro odměnu.
The Fairy Garden
utkejte se v duelu s Rufusem, nakupte si v obchodě a jděte ke druhé bráně.
promluvte si se Seamusem a vejděte do lesa.
jděte rovně do Tiralinu, na cestě si promluvte s eflem, u brány pak s trpaslíkem.
Tiralin
kupte si od trpaslíka krystaly a vstupte do radnice.
promluvte si se starostou, vypleňte horní patro.
od radnice se vydejte doprava, utkejte se se Seamusem a projděte do této části města.
zabojujte si s Eirkem.
vstupte do domu s elfem, ve sklepě chyťte pixie a nakupte si, co potřebujete (moc použitelné tyto věci ale nejsou, zvlášť v porovnání s cenou).
vraťte se na náměstí a projděte do další části města.
dejte se doleva a vstupte do katakomb. Můžete-li, chyťte si nějakou vílu chaosu, určitě se vám bude hodit. Najdete zde Evolutionary Stone of Fire – s jeho pomocí si můžete stvořit vílu ohně. Až projdete celou přístupnou část podzemí, vraťte se do města.
v hostinci můžete vyměnit sféry za magické předměty, v horním patře je elf, který vám za JumRocka dá svou silnou přírodní vílu.
zajděte do dveří naproti krámku, kupte si od trpaslíka dva krystaly.
v krámku si kupte za pět krystalů runu Dunmore; prodavačka vám také nabídne výměnu svého Segbuzze za Suane, na to ale dojde později. Elf v rohu prodává magické sféry, v horním patře je prodavač kouzel.
dojděte si k bráně, seberte zlatou sféru a vyjděte do lesa. Zde si chyťte Tinefola a udělejte z něj ohnivou vílu.
s pomocí runy se přesuňte do Dunmore.
Dunmore
zničte temného elfa na můstku a dojděte do vesnice.
projděte všechny domy; v centrálním si promluvte s elfem i mudrcem, v těch napravo si můžete koupit kouzla, doplnit lektvary a vytrénovat víly.
vejděte z vesnice do močálů, nejprve jděte doprava a do následující lokace.
nechte se vést bludičkami, dovedou vás ke kruh menhirů. Seberte kartu přírody – od této chvíle můžete v kombinaci s vílou přírody ničit keře blokující cestu.
pobijte všechny temné elfy, v této části bažin můžete také chytit dvě pixie.
vraťte se k vesnici a zabijte kapitána temných elfů, dostanete Fairy Conch (použití je jednoduché – můžete-li probudit nějakou vílu, ozve se klapnutí a v levém horním rohu se objeví ikona; pak stačí jen kliknout levým tlačítkem a víla vyleze).
dojděte do hlavního domu v Dunmore, opět si promluvte s mudrcem a elfem – lastura vám zůstane a ještě dostanete úkol zpřístupnit cestu k Forest Hut.
měli byste mít deset pixií, přeneste se tedy ke Cottage.
Cottage
odevzdejte pixie, dostanete klíč od sklepa. Ihned jej tedy vyzkoušejte.
vejděte do sklepa, na jeho konci najdete zamčenou truhlu, v níž je Evolutionary Stone of Nature.
sbírejte krystaly, je to jediná měna, kterou uznávají trpaslíci.
dojděte do Endevy, projděte branou a vstupte do lesa. Tentokrát se však vydejte doprava směrem k Forest Hut.
Forest Hut
prošmejděte lokace, chyťte pixii.
u chaty si promluvte s elfkou, za pomoci přírodní víly odstraňte všechny keře (jeden je i na střeše domu).
vezměte si od elfky Key of Nature.
přeneste se ke Cottage a vydejte se směrem od Endevy.
Mountain World
ještě před vstupem do Mountain World si zajděte za trpaslíkem v boční části lokace a kupte si od něj energetickou vílu.
projděte Mountain World a ničte temné elfy.
v lokaci s údolím chyťte pixii, v následující části mapy se vydejte doprava do Dark Caves.
zde sbírejte krystaly a chyťte alespoň jednu psi vílu – nejen, že se vám bude hodit při bojích proti kamenným vílám (a že jich je hodně), ale potřebujete ji i pro další postup hrou.
vraťte se do Mountain World, porazte temného elfa na můstku a v následující lokaci vstupte do věže.
utkejte se s trpaslíkem, až bude po boji, vezměte si runu a přeneste se do Londýna, kde si do decku zařaďte psi vílu (v boji proti trpaslíkům a jejich kamenným vílám je nedocenitelná).
probojujte se až na vrchol věže (s každým trpaslíkem si po boji promluvte), až budete úplně nahoře, vezměte si ze zamčené truhly Key of Earth.
vyjděte z věže a vstupte do jeskyně přímo naproti vám.
přes můstek se dostanete jen tehdy, máte-li alespoň deset víl.
Ice Caves
jděte směrem na Ice Caves (projděte v Dark Caves kolem temného elfa a na On The Peak zahněte vlevo).
v nitru jeskyní najděte Lasseho. Promluvte si s ním a zničte všechny víly v této lokaci, včetně té v potoce (probudíte ji pomocí Fairy Conch).
opět si promluvte s Lassem, dostanete Key of Air.
teleportujte se k trpasličí věži a vyjeďte výtahem do Realm of Clouds.
The Realm of Clouds
zabijte oba temné elfy na mostech a projděte portálem.
vezměte si runu a zamiřte k altánku, kde si promluvte s druidem.
zničte temné elfy a opět si pohovořte s druidem, dostanete Card of Earth.
vraťte se portálem a dojděte kus zpět k aréně.
vybojujte vílu Suane.
Letem světem
teleportujte se do Londýna, do decku si na první místo dejte Suane.
přeneste se do Tiralinu, v radnici si promluvte se starostou.
zaskočte do obchodu a vyměňte Suane za Segbuzze.
jděte do Dunmore, na můstku vyměňte Segbuzze za Worgota.
vraťte se do Londýna a připravte si pořádný deck, čeká vás pár soubojů.
Great Tree
opět se vydejte do Dunmore, po můstku dojděte až k velkému stromu.
vstupte na ochoz a probojujte se přes účastníky turnaje až nahoru, kde dostanete Card of Air.
pokud nemáte v decku vílu vzduchu, tak si zaskočte do Londýna udělat důležité úpravy.
Realm of Clouds
vstupte do Oblačné říše, s pomocí víly vzduchu se dostaňte do katedrály.
promluvte si s druidem.
dojděte k lapenému trpaslíkovi, promluvte si s ním a vezměte si od něj klíč od továrny.
Fairy Garden
přeneste se úplně na začátek hry, do zahrady u Endevy.
zničte balvan a dalším výtahem vyjeďte do další části Realm of Clouds.
z truhel si vezměte nářadí – bude se vám hodit pro pár questů, navíc s nimi můžete evolvovat železné víly.
Tower of Dwarves
dojděte k trpasličí věži a jděte doleva k trpaslíkovi (v decku musíte mít alespoň jednu psi vílu).
po boji jej následujte do další lokace, přejděte přes most a promluvte si s ním – zpřístupní vám cestu k truhle.
dojděte k teleportu, přeneste se dolů a po plošinkách doskákejte k truhle, z níž si vezměte Key of Fire.
vraťte se k věži.
Monagham
přes horské rozcestí dojděte do Monaghamu, projděte si všechny budovy.
trpaslík v prvním domě chce Fathraela, v zadní místnosti je runa.
vstupte do trpasličí továrny.
po boji s vílami si promluvte s Quinlinem.
vraťte se do města, dejte kováři nářadí – budete si u něj moci koupit kouzla pro kovové víly.
všimněte si zamčené budovy – dveře otevřete, když zatáhnete za páku. Ještě tam ale nechoďte, pokud se nechcete upéci na škvarek. Místo toho se vydejte na menší výlet.
Letem světem podruhé
spočítejte si víly, které máte. Brzy jich budete potřebovat třicet, takže chytejte, chytejte, chytejte. A zatímco budete lapat nové duše, můžete splnit pár menších úkolů.
běžte ke Cottage, v následující lokaci rozbijte kámen nahoře ve skále a v souboji s elfem získejte klíč od tiralinské radnice.
zajděte si do radnice a vybrakujte ji.
můžete navštívit i dříve zamčenou část tiralinských katakomb, pár věcí se vám bude rozhodně hodit (pro začátek třeba křišťálové sféry a roh, kterým probudíte spící víly).
na závěr zde máme zahradu poblíž Forest Hut, ve které v souboji s vílami získáte nezbytnou Card of Fire. Jedná se ale o jeden z nejtěžších soubojů v celé hře (nechci vás strašit, ale pro mne byl naprosto nejtěžší, zvládnout se však dá – jde na vás šest víl najednou, dvě se navíc střídají, velká část jich má podpůrné kouzlo, které eliminuje jakékoliv zranění... uááá).
Shadow Realm
dojděte ke Great Tree a pokračujte bažinou dál, až se ocitnete před temnou branou. Vstupte.
probojujte se k hlavnímu temnému elfovi, ale pozor, bude se s vámi bavit až tehdy, když u sebe budete mít třicet víl.
pomocí tajného spínače si zpřístupněte plošinky, po kterých se dostanete k červenému klíči.
otevřete si červené dveře, dojděte k zelenému klíči.
otevřete si zelené dveře, dojděte až ke dvěma kostlivcům, kde přeskočte na jejich plošinu.
promluvte si s klečícím kostlivcem – když mu ukážete Pixie, dá vám modrý klíč.
Monagham
přeneste se do Monaghamu, v decku mějte vílu vzduchu a ohně.
vstupte do zamčeného domu v horní části města (zatáhněte za páku) a sjeďte výtahem dolů.
s pomocí víly vzduchu překonejte propast, okamžitě si na aktivní místo dejte vílu ohně.
projděte si celé jeskyně, chyťte Pixie – to je podmínka pro další postup hrou.
navolte si Pixie na aktivní místo v decku, vraťte se ke kostlivcům v Shadow Realm.
Shadow Realm
ukažte kostlivci Pixie, vezměte si modrý klíč.
otevřete si modré dveře a utkejte se před katedrálou s generálem temných elfů. Pozor, přivolá si posilu v podobě dalšího temného elfa, takže budete bojovat proti dvěma protivníkům najednou, přičemž efekty jejich víl se ošklivě doplňují. Nejlepší je zničit nejprve víly jednomu a pak teprve druhému.
vstupte do katedrály.
Dark Cathedral
promluvte si s druidem, poprvé jej porazte.
vyjděte na ochoz a utkejte se s ním podruhé.
dojděte k soše a vrhněte se do boje se Stráží. Pozor – musíte zničit nejen víly, ale i věže, které po vás neustále pálí. Není to ale zdaleka tak těžké, jak by se mohlo zdát.
A je zde závěrečné outro. Gratuluji k úspěšnému dokončení hry Zanzarah: The Hidden Portal. Nebylo to snadné a nebylo to hned, ale jistě to stálo za to.