Zanzarah: The Hidden Portal – návod

  • 58
Na první pohled je svět Zanzarah milý a plný příjemné infantilnosti, ale jak se do něj ponoříte, zjistíte, že je v něm plno nástrah, záludností a také nebezpečných zákysů. Proto jsme pro vás připravili tento kompletní návod, který vás provede všemi jeho zákoutími. I s jeho pomocí ale nebude cesta za záchranou pohádkové země nijak snadná.

Obecné rady

  • návod popisuje jen nejkratší cestu příběhem a neobjevují se v něm lokace, které nejsou důležité pro hlavní dějovou linii. Snažte se projít všechny – tedy i ty, které zde nejsou zmíněny. Můžete v nich lapit víly, které se vám mohou hodit a které jinde nenajdete.
  • pokud se nechcete neustále řídit návodem, mějte po ruce tužku a papír, abyste si mohli zapisovat důležité skutečnosti (questy, prodavače kouzel apod.); deník ve hře bohužel chybí.
  • nevyhýbejte se bojům.
  • pokud můžete, chytejte víly, které ještě nemáte. Několikrát ve hře narazíte na situace, kdy můžete pokračovat jen tehdy, máte-li dostatečné množství víl.
  • snažte se co nejdříve chytit Tinefola; s pomocí Evolutionary Stone of Fire jej přeměňte na Tinezarda, který se vám bude velice hodit – je to jediná možnost, jak na začátku hry získat ohnivou vílu; nejen, že se pak budete moci v klidu vydat do Ohnivých jeskyní, ale navíc je velice účinný proti přírodním vílám, na něž budete v mnohých lokacích narážet na každém kroku.
  • před každým bojem se podívejte do tabulky víl (F1) a naplánujte si, s kterými vílami půjdete do boje. Tabulku si můžete vyvolat i během boje.
  • před bojem se pro jistotu podívejte i na kouzla, která má váš protivník – není nic horšího, než když vás překvapí efektem "reflect damage" a vy tak přijdete rázem o svou nejlepší vílu, protože způsobovala vysoké zranění. Naučte se znát nejen efekty kouzel, ale i kolikrát je lze použít. Je pak snadné způsobit několikrát malé zranění a teprve až se protivníkovi podpůrné kouzlo vyčerpá, nasadit těžký kalibr.
  • v boji střílejte pokud možno jen plně nabitým kouzlem (čím déle tlačítko držíte, tím větší je efekt). Nejen, že způsobíte větší zranění, ale také se zvyšuje pravděpodobnost kritického zásahu.
  • chcete-li vytrénovat nějakou vílu, ale jste zrovna v lokaci, kde by v boji neobstála, navolte si ji jako aktivní a hned na začátku boje ji vyměňte za jinou. Dostane polovinu zkušeností, což není k zahození.
  • snažte se mít všechny víly vytrénované na zhruba stejnou úroveň. Není nic horšího, než když víla, kterou byste právě potřebovali, je teprve na 10. levelu, zatímco ostatní – v danou chvíli bezcenné - jsou na 30. úrovni.
  • otevírejte všechny bedny. Jsou-li “zamčené”, musíte docílit toho, aby byly červené kameny na všech devíti políčkách. Kliknutím na pole změníte stav jeho i všech okolních (lze toho docílit i méně než deseti tahy, klikat lze na prázdná i obsazená pole).
  • při chytání víl nezapomeňte, že do jedné sféry se vejde jen jedna víla. Zbytečně s nimi tedy neplýtvejte.
  • pokud si na začátku zvolíte jinou vílu než přírodní, co nejrychleji si ji sežeňte, budete ji potřebovat.
  • ve hře narazíte na čtyři elementální karty – přírody, země, vzduchu a ohně. Používají se prostě tak, že jako aktivní vílu si navolíte takovou, která má příslušný element. Přírodní působí na keře, země ničí kameny, s pomocí karty vzduchu můžete využívat vzdušné víry a karta ohně pro vás představuje propustku do Lava Caves před koncem hry. Karty země, vzduchu a ohně získáte až později ve hře, takže nevěšte hlavu, že je ještě nemáte.
  • vždy projděte křížem krážem celou aktuální úroveň. Najdete tak mnoho užitečných lektvarů, vytrénujete si víly v náhodných soubojích a chytíte pixie.
  • na cestách narazíte na několik sov, pokaždé si s nimi promluvte, občas mají užitečné rady.
  • pokaždé, když chytíte pět pixií, zajděte si do Cottage pro odměnu.
  • náhodným soubojům se můžete vyhnout použitím Garlic Atomizeru, ale dělejte to jen v nezbytných případech – ochudíte své víly o drahocenné zkušenosti.
  • máte-li před sebou náročný souboj, zkuste si taktizovat s vílami v decku, jejich umístěním a útočnými a podpůrnými kouzly. V těžkých chvílích se vyplatí dát si na první místo tři víly se spoustou životů a podpůrnými kouzly, která způsobená zranění přenesou i na protivníky. Na poslední místa v decku si dejte víly, které na ty útočící platí nejvíce. Tento postup se vám vyplatí především v boji s přírodními vílami v zahradě u Forest Hut a v závěrečném boji proti Stráži.

    Londýn

  • dojděte do druhého patra domu a otevřete truhlu. Najdete v ní runu, ihned ji použijte.

    The Fairy Garden

  • promluvte si s Rafim, přečtete si knihu, vezměte si lektvar a jděte do Endevy.
  • elf u první brány vám může dát základní trénink víl, takže budete-li mít nějakou naprosto nezkušenou, zde máte možnost ji povýšit alespoň na 5. level.
  • zajděte do hostince; karbaníci vám po trošce přemlouvání dají nějaké peníze, Rufus v rohu vám dá klíč od svého domku.
  • zajděte si do Rufusova domu a vyberte si jednu ze tří víl. Najdete zde i runu, která vás v případě potřeby odnese do Londýna.
  • promluvte si s Luciusem u brány poblíž Rufusova domu a odejděte do zahrady.
  • v zahradě získejte stříbrnou sféru. Pokud jste si u Rufuse vzali vodní vílu, tak ji s elfkou nevyměňujte, jinak na obchod přistupte – vodní vílu byste získali až později, takže to je docela výhodná nabídka.
  • od Luciuse si vezměte Pixie bag, nyní můžete chytat pixie.

    Cottage

  • dojděte až ke Cottage, kde osvoboďte strašáka od víl – kdykoliv si zde můžete dobít manu.
  • v chatě si můžete nakoupit kouzla.
  • jdete-li do další lokace směrem od Endevy, najdete zde pixie a runu.
  • pochytejte všechny pixie v zahradě a tu v obchůdku v Endevě, máte-li jich pět (jedna u Cottage se občas schovává v místě, kam zatím nemůžete), zajděte si pro odměnu.

    The Fairy Garden

  • utkejte se v duelu s Rufusem, nakupte si v obchodě a jděte ke druhé bráně.
  • promluvte si se Seamusem a vejděte do lesa.
  • jděte rovně do Tiralinu, na cestě si promluvte s eflem, u brány pak s trpaslíkem.

    Tiralin

  • kupte si od trpaslíka krystaly a vstupte do radnice.
  • promluvte si se starostou, vypleňte horní patro.
  • od radnice se vydejte doprava, utkejte se se Seamusem a projděte do této části města.
  • zabojujte si s Eirkem.
  • vstupte do domu s elfem, ve sklepě chyťte pixie a nakupte si, co potřebujete (moc použitelné tyto věci ale nejsou, zvlášť v porovnání s cenou).
  • vraťte se na náměstí a projděte do další části města.
  • dejte se doleva a vstupte do katakomb. Můžete-li, chyťte si nějakou vílu chaosu, určitě se vám bude hodit. Najdete zde Evolutionary Stone of Fire – s jeho pomocí si můžete stvořit vílu ohně. Až projdete celou přístupnou část podzemí, vraťte se do města.
  • v hostinci můžete vyměnit sféry za magické předměty, v horním patře je elf, který vám za JumRocka dá svou silnou přírodní vílu.
  • zajděte do dveří naproti krámku, kupte si od trpaslíka dva krystaly.
  • v krámku si kupte za pět krystalů runu Dunmore; prodavačka vám také nabídne výměnu svého Segbuzze za Suane, na to ale dojde později. Elf v rohu prodává magické sféry, v horním patře je prodavač kouzel.
  • dojděte si k bráně, seberte zlatou sféru a vyjděte do lesa. Zde si chyťte Tinefola a udělejte z něj ohnivou vílu.
  • s pomocí runy se přesuňte do Dunmore.

    Dunmore

  • zničte temného elfa na můstku a dojděte do vesnice.
  • projděte všechny domy; v centrálním si promluvte s elfem i mudrcem, v těch napravo si můžete koupit kouzla, doplnit lektvary a vytrénovat víly.
  • vejděte z vesnice do močálů, nejprve jděte doprava a do následující lokace.
  • nechte se vést bludičkami, dovedou vás ke kruh menhirů. Seberte kartu přírody – od této chvíle můžete v kombinaci s vílou přírody ničit keře blokující cestu.
  • pobijte všechny temné elfy, v této části bažin můžete také chytit dvě pixie.
  • vraťte se k vesnici a zabijte kapitána temných elfů, dostanete Fairy Conch (použití je jednoduché – můžete-li probudit nějakou vílu, ozve se klapnutí a v levém horním rohu se objeví ikona; pak stačí jen kliknout levým tlačítkem a víla vyleze).
  • dojděte do hlavního domu v Dunmore, opět si promluvte s mudrcem a elfem – lastura vám zůstane a ještě dostanete úkol zpřístupnit cestu k Forest Hut.
  • měli byste mít deset pixií, přeneste se tedy ke Cottage.

    Cottage

  • odevzdejte pixie, dostanete klíč od sklepa. Ihned jej tedy vyzkoušejte.
  • vejděte do sklepa, na jeho konci najdete zamčenou truhlu, v níž je Evolutionary Stone of Nature.
  • sbírejte krystaly, je to jediná měna, kterou uznávají trpaslíci.
  • dojděte do Endevy, projděte branou a vstupte do lesa. Tentokrát se však vydejte doprava směrem k Forest Hut.

    Forest Hut

  • prošmejděte lokace, chyťte pixii.
  • u chaty si promluvte s elfkou, za pomoci přírodní víly odstraňte všechny keře (jeden je i na střeše domu).
  • vezměte si od elfky Key of Nature.
  • přeneste se ke Cottage a vydejte se směrem od Endevy.

    Mountain World

  • ještě před vstupem do Mountain World si zajděte za trpaslíkem v boční části lokace a kupte si od něj energetickou vílu.
  • projděte Mountain World a ničte temné elfy.
  • v lokaci s údolím chyťte pixii, v následující části mapy se vydejte doprava do Dark Caves.
  • zde sbírejte krystaly a chyťte alespoň jednu psi vílu – nejen, že se vám bude hodit při bojích proti kamenným vílám (a že jich je hodně), ale potřebujete ji i pro další postup hrou.
  • vraťte se do Mountain World, porazte temného elfa na můstku a v následující lokaci vstupte do věže.
  • utkejte se s trpaslíkem, až bude po boji, vezměte si runu a přeneste se do Londýna, kde si do decku zařaďte psi vílu (v boji proti trpaslíkům a jejich kamenným vílám je nedocenitelná).
  • probojujte se až na vrchol věže (s každým trpaslíkem si po boji promluvte), až budete úplně nahoře, vezměte si ze zamčené truhly Key of Earth.
  • vyjděte z věže a vstupte do jeskyně přímo naproti vám.
  • přes můstek se dostanete jen tehdy, máte-li alespoň deset víl.

    Ice Caves

  • jděte směrem na Ice Caves (projděte v Dark Caves kolem temného elfa a na On The Peak zahněte vlevo).
  • v nitru jeskyní najděte Lasseho. Promluvte si s ním a zničte všechny víly v této lokaci, včetně té v potoce (probudíte ji pomocí Fairy Conch).
  • opět si promluvte s Lassem, dostanete Key of Air.
  • teleportujte se k trpasličí věži a vyjeďte výtahem do Realm of Clouds.

    The Realm of Clouds

  • zabijte oba temné elfy na mostech a projděte portálem.
  • vezměte si runu a zamiřte k altánku, kde si promluvte s druidem.
  • zničte temné elfy a opět si pohovořte s druidem, dostanete Card of Earth.
  • vraťte se portálem a dojděte kus zpět k aréně.
  • vybojujte vílu Suane.

    Letem světem

  • teleportujte se do Londýna, do decku si na první místo dejte Suane.
  • přeneste se do Tiralinu, v radnici si promluvte se starostou.
  • zaskočte do obchodu a vyměňte Suane za Segbuzze.
  • jděte do Dunmore, na můstku vyměňte Segbuzze za Worgota.
  • vraťte se do Londýna a připravte si pořádný deck, čeká vás pár soubojů.

    Great Tree

  • opět se vydejte do Dunmore, po můstku dojděte až k velkému stromu.
  • vstupte na ochoz a probojujte se přes účastníky turnaje až nahoru, kde dostanete Card of Air.
  • pokud nemáte v decku vílu vzduchu, tak si zaskočte do Londýna udělat důležité úpravy.

    Realm of Clouds

  • vstupte do Oblačné říše, s pomocí víly vzduchu se dostaňte do katedrály.
  • promluvte si s druidem.
  • dojděte k lapenému trpaslíkovi, promluvte si s ním a vezměte si od něj klíč od továrny.

    Fairy Garden

  • přeneste se úplně na začátek hry, do zahrady u Endevy.
  • zničte balvan a dalším výtahem vyjeďte do další části Realm of Clouds.
  • z truhel si vezměte nářadí – bude se vám hodit pro pár questů, navíc s nimi můžete evolvovat železné víly.

    Tower of Dwarves

  • dojděte k trpasličí věži a jděte doleva k trpaslíkovi (v decku musíte mít alespoň jednu psi vílu).
  • po boji jej následujte do další lokace, přejděte přes most a promluvte si s ním – zpřístupní vám cestu k truhle.
  • dojděte k teleportu, přeneste se dolů a po plošinkách doskákejte k truhle, z níž si vezměte Key of Fire.
  • vraťte se k věži.

    Monagham

  • přes horské rozcestí dojděte do Monaghamu, projděte si všechny budovy.
  • trpaslík v prvním domě chce Fathraela, v zadní místnosti je runa.
  • vstupte do trpasličí továrny.
  • po boji s vílami si promluvte s Quinlinem.
  • vraťte se do města, dejte kováři nářadí – budete si u něj moci koupit kouzla pro kovové víly.
  • všimněte si zamčené budovy – dveře otevřete, když zatáhnete za páku. Ještě tam ale nechoďte, pokud se nechcete upéci na škvarek. Místo toho se vydejte na menší výlet.

    Letem světem podruhé

  • spočítejte si víly, které máte. Brzy jich budete potřebovat třicet, takže chytejte, chytejte, chytejte. A zatímco budete lapat nové duše, můžete splnit pár menších úkolů.
  • běžte ke Cottage, v následující lokaci rozbijte kámen nahoře ve skále a v souboji s elfem získejte klíč od tiralinské radnice.
  • zajděte si do radnice a vybrakujte ji.
  • můžete navštívit i dříve zamčenou část tiralinských katakomb, pár věcí se vám bude rozhodně hodit (pro začátek třeba křišťálové sféry a roh, kterým probudíte spící víly).
  • na závěr zde máme zahradu poblíž Forest Hut, ve které v souboji s vílami získáte nezbytnou Card of Fire. Jedná se ale o jeden z nejtěžších soubojů v celé hře (nechci vás strašit, ale pro mne byl naprosto nejtěžší, zvládnout se však dá – jde na vás šest víl najednou, dvě se navíc střídají, velká část jich má podpůrné kouzlo, které eliminuje jakékoliv zranění... uááá).

    Shadow Realm

  • dojděte ke Great Tree a pokračujte bažinou dál, až se ocitnete před temnou branou. Vstupte.
  • probojujte se k hlavnímu temnému elfovi, ale pozor, bude se s vámi bavit až tehdy, když u sebe budete mít třicet víl.
  • pomocí tajného spínače si zpřístupněte plošinky, po kterých se dostanete k červenému klíči.
  • otevřete si červené dveře, dojděte k zelenému klíči.
  • otevřete si zelené dveře, dojděte až ke dvěma kostlivcům, kde přeskočte na jejich plošinu.
  • promluvte si s klečícím kostlivcem – když mu ukážete Pixie, dá vám modrý klíč.

    Monagham

  • přeneste se do Monaghamu, v decku mějte vílu vzduchu a ohně.
  • vstupte do zamčeného domu v horní části města (zatáhněte za páku) a sjeďte výtahem dolů.
  • s pomocí víly vzduchu překonejte propast, okamžitě si na aktivní místo dejte vílu ohně.
  • projděte si celé jeskyně, chyťte Pixie – to je podmínka pro další postup hrou.
  • navolte si Pixie na aktivní místo v decku, vraťte se ke kostlivcům v Shadow Realm.

    Shadow Realm

  • ukažte kostlivci Pixie, vezměte si modrý klíč.
  • otevřete si modré dveře a utkejte se před katedrálou s generálem temných elfů. Pozor, přivolá si posilu v podobě dalšího temného elfa, takže budete bojovat proti dvěma protivníkům najednou, přičemž efekty jejich víl se ošklivě doplňují. Nejlepší je zničit nejprve víly jednomu a pak teprve druhému.
  • vstupte do katedrály.

    Dark Cathedral

  • promluvte si s druidem, poprvé jej porazte.
  • vyjděte na ochoz a utkejte se s ním podruhé.
  • dojděte k soše a vrhněte se do boje se Stráží. Pozor – musíte zničit nejen víly, ale i věže, které po vás neustále pálí. Není to ale zdaleka tak těžké, jak by se mohlo zdát.


    A je zde závěrečné outro. Gratuluji k úspěšnému dokončení hry Zanzarah: The Hidden Portal. Nebylo to snadné a nebylo to hned, ale jistě to stálo za to.


  • Témata: Socha