Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zatvrzelý kongresman chce na hry nalepit varování jako na cigarety

aktualizováno 
V Americe rozčeřil hladinu kalifornský kongresman Joe Baca, který chce na všechny hry s ratingem T a vyšším (všechny hry doporučené hráčům od 13 let) nalepit varování jako na cigarety. Vědci i nadále pitvají vliv násilných her na psychiku, závěry se různí.

Videohry vedou k lepším vztahům dívek k otcům

Pokud by návrh kongresmana prošel, na některých hrách by se objevilo: "VAROVÁNÍ: nadměrné vystavení vlivu násilných videoher a jiných násilných médií vede k agresivnímu chování". 

Joe Baca

Pro Joe Baca je to už druhý pokus o prosazení zákona, který by na hry nalepil varování před vlivem her na násilné chování.

První pokus před dvěma lety selhal. Jedním z důvodů byly i chybějící podklady, které by navrhovanému zákonu dodaly na důležitosti.

Už v roce 2009 totiž profesor Texaské A&M univerzity Christopher J. Ferguson došel ve své studii k závěru, že neexistuje žádný významný vztah mezi násilnými hrami a střelbou ve školách. A podobných studií je celá řada. Navíc v USA za posledních 20 let, v období růstu zájmu lidí o videohry, došlo k významnému poklesu násilných trestných činů.

Proti špatným známkám kvůli hrám
Vědecké zkoumání videoher má ve většině případů dvě zásadní vady. První je v tom, že studie neberou v potaz rodinné zázemí a ostatní rizikové faktory. Tím druhým problémem je nedostatečná velikost zkoumaného vzorku. Navíc výsledky studie 216 studentů Eastern Michigan University jsou pro hráče i jejich rodiče vcelku pozitivní.

Studie, která teprve vyjde v odborném časopisu Kyberpsychologie, tvrdí, že chlapci, kteří kvůli hrám propadají nebo se jim nedaří navazovat a udržet vztahy s dívkami, mohou své problémy vyřešit zavedením pevného rozvrhu aktivit a disciplínou při jeho dodržování.

Pokud se problémy v chování vyskytnou u dívek (hráček), je to podle autorů studie Anatola Tolchinského a Stephena D. Jeffersona spíše kvůli poruše označované jako ADHD (attention deficit hyperactivity disorder – porucha pozornosti s hyperaktivitou).

Ještě přínosnějším zjištěním, byť na malém vzorku, je skutečnost, že bez ohledu na pohlaví je závislost na hraní videoher projevem vážnější psychologické poruchy, nikoliv nemoc sama o sobě.

Vědecké hádky bez podstaty
Zvláštní přístup vědců ke studiím vlivu videoher na děti ukazuje i aktuální spor organizace ESA (asociace zábavního softwaru) s Douglasem Gentilem z Media Research Lab na Iowa State University. Viceprezident ESA Richard Taylor označil výsledky ještě nezveřejněné studie za pochybné. Je těžké zjistit, jak k tomuto závěru dospěl, protože na zveřejnění studie se stále čeká.

Podle serveru Gamasutra dospěl Gentil k závěru, že existuje pojítko mezi videohrami a poruchami psychiky u dětí. 

Taylor z ESA Gentila obvinil z toho, že je proti hrám zaujatý, jak předvedl ve své předchozí studii, kdy použil vadnou metodologii. Ze stejného pochybení viceprezident ESA obviňuje i aktuální vědeckou práci doktora Gentila: chybná je prý samotná definice patologického hraní a autor používal nestandardní nástroje měření. Gentil kritiku odmítá s tím, že jediným pochybením v již publikované práci bylo nesprávné použití slova reprezentativní pro popis velikosti pozorovaného vzorku.

Dobrá zpráva pro otce dívek
Přehled aktuálních vědeckých zkoumání videoher završíme pozitivně. Odborníci z Brigham Young University zjistili, že pokud dívky hrají se svými rodiči hry odpovídající jejich věku, mají se svými otci lepší vztahy než dívky, které si s rodiči nehrají. A navíc jsou v lepší psychické pohodě než jejich vrstevnice bez videoherních zážitků.

Podle autorů studie ale nejde čistě o dobrý vliv her, společné hraní je hlavně známkou celkového vztahu dětí a rodičů. Přesto mohou být videohry, například ty pohybově ovládané, vhodný způsob, jak mohou otcové udržet kontakt se svými dospívajícími dcerami.

Autor:


Témata: Deficit, software


Nejčtenější

BadFly Interactive
Za špatnou recenzi už další hru nedostanete, naběhli si čeští vývojáři

Říká vám něco název BadFly Interactive? Pokud ne, nejste sami. Tak se jmenuje malé české studio, které vytváří nezávislé hry. A v souvislosti s projektem Dead...  celý článek

Rust
Obchod nabízí nejlepší hry „loňského“ roku s parádní slevou

Provozovatelé Humble Bundle učinili odvážný krok. Sestavili balík z her, které podle nich a jejich zákazníků patří mezi nejlepší hry z loňských slev. Všechny...  celý článek

Gravity Rush 2
RECENZE: Gravity Rush 2 je další parádní exkluzivita na PlayStation 4

Jedna z nejlepších her pro handheld PlayStation Vita se dočkala pokračování, které jde mnohem dále než originál. Na první pohled možná vypadá obyčejně, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.