Závod o X-box

  • 88
Závod o X-box

Americký Comdex patří mezi nudné záležitosti. Vystavovatelé do svých stánků umístí jenom přehled firemních produktů, vylepší to nějakými hezkými slečnami, ohlušující hudbou a doufají, že alespoň to k jejich stánkům přitáhne některé z návštěvníků. Na firemních prezentacích se mnoho nového také nedozvíme. Není divu, že pak i menší zmínka o něčem novém ihned vyvolá vlnu zájmu i různých dohadů. Zvlášť, pokud se to týká Microsoftu. Některé podrobnosti a další spekulace zveřejňuje časopis Sharky Extreme.

O co jde? X-box má být produkt, kterým Microsoft hodlá velice energicky dobýt jednu z mála oblastí, ve které se ještě nějak neangažuje. Tentokrát si Microsoft vzal na mušku trh s herními konzolemi (alespoň bude mít americký antimonopolní úřad co řešit).

Podle Sharky Extreme má být X-box především konkurence pro Sony Playstation 2 a jeho cena by údajně neměla přesáhnout 300 dolarů. To je suma poměrně nízká, dá se proto předpokládat, že Microsoft uvažuje o co nejtěsnějším propojení CPU, grafického akcelerátoru a zvukového čipu.

Jednou z firem blízkých Microsoftu, která by takové řešení pravděpodobně dokázala zajistit celé, je Intel. Jenomže vztahy Microsoftu a Intelu už zdaleka nejsou, co bývaly. Vzpomeňme si například na nedávná prohlášení Intelu, že do budoucna Windows rozhodně nebudou tím řešením, které by si představoval jako svou primární platformu. S AMD je to přesně naopak. Nejdřív si Microsoft ani AMD pomalu nemohli přijít na jméno, teď to vypadá, že si AMD se svojí koncepcí procesoru SledgeHammer (konkurent Itania) padnou s Microsoftem rovnou do náruče. AMD se navíc podařilo v poslední době značně zlepšit jejich výrobní technologie. To není nepodstatné, protože Microsoft bude chtít svoje herní konzole hodně "nadupané". Jenom předpokládaný grafický výkon X-boxu by měl být přibližně 2 Gps (gigapixely za sekudu). Pokud si vzpomenete na nedávno avizovaný čip pro Voodoo5, zjistíte, že má mít papírově výkon přibližně 1.3 Gps. Dá se proto očekávat, že Microsoft hodlá skloubit derivát některého z slabších CPU pro osobní počítače s výkonným grafickým akcelerátorem a nejspíše nepůjde o řešení od jedné firmy (podle Sharky Extreme vypadá zvlášť vhodně AMD K6-2/3E vyráběné 0.18 mikronovou technologií).

Nejdůležitější bude patrně volba "druhého srdce" X-boxu - grafického akcelelátoru. Původně to vypadalo, že jasným favoritem je Nvidia (především díky nejnovějšímu hitu GeForce), do hry však vstupuje i ATI. Právě ATI ukázala razantním nástupem akcelerátorů Rage128 a nejnověji Rage MAXX, že se na trhu s 3D akcelerátory určitě neztratí. Po okamžitém úspěchu bylo jasné, že se ATI pokusí dosáhnout i do oblasti high-endu. Projekt s pracovním názvem "Rage 6" (rozumí se Rage šesté generace, 6bitů by bylo opravdu zatraceně málo) má mít údajně integrovaný on-board geometry processor, grafický engine schopný zobrazit až 45 milionů texturovaných trojúhelníků za sekundu, tradičně spičkovou podporu DVD, ale například i vertex blending (zatím implementováno pouze u GeForce 256). ATI se chce konkurovat GeForce dokonce i podporou T&L. Zdá se, že v oblasti trhu se 3D akcelerátory bude za chvíli hodně těsno a hodně horko.

Kdo na tom ale určitě vydělá budou uživatelé. A to nejen tím, že si nebudou muset kvůli hrám kupovat drahá PC. Technologie, které pro herní konzole firmy jako NVidia, ATI nebo Intel a AMD vyvinou, určitě nezůstanou nevyužity v jiných oblastech...


Témata: GPS, Intel, Microsoft, Sony