Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závody Need for Speed Shift 2 naplňují původní ambice jen částečně

aktualizováno 
Vášniví závodníci si tuto hru jistě vychutnají, ale běžným hráčům stojí v cestě několik nezanedbatelných překážek. Zmiňme až vysoký důraz na realismus, těžkopádné ovládání vozů, obtížný úvod hry a až příliš rozsáhlé ladění vozů.
75

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: EA

  • Důraz na realismus
  • Slušný výběr vozů i tratí
  • Realistické ztvárnění nitra
  • Bohaté možnosti úprav
  • Výborný dojem z jízdy při pohledu z kabiny
  • Obtížný začátek může leckoho odradit
  • Nezvyklé ovládání
  • Podivný kolizní model
  • Noční podniky na závodní pohodě nepřidají

Pro zapálené závodníky určitě dobrá volba, pro běžné hráče přinejmenším zpočátku tak trochu očistec.

Herní karta

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Závodní série Need for Speed už nějakou dobu hledá tvář. Naposledy se tato letitá značka vrátila ke svým kořenům s dílem Hot Pursuit, v níž se proháníme v nablýskaných bourácích a při závodech mimo soupeřů bojujeme i s policisty. Vedle toho ale existuje i vedlejší větev Shift, která naopak klade důraz na co nejrealističtější zážitek. To je případ i jeho přímého pokračování, pojmenovaného celým názvem Shift 2 Unleashed: Need for Speed.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Shift 2 měl v tomto ohledu ty nejvyšší ambice a vývojáři se kasali, že jejich hra bude značně ohrožovat pozici již léta nejuznávanější závodní série Gran Turismo. Byla to značně odvážná slova a jak už to tak v takových případech bývá, nepodařilo se je zcela naplnit. Třeba i proto, že se zde stále setkáváme i s několika arkádovými prvky.

Důraz na realismus je zde patrný v mnoha ohledech od prvního okamžiku. Bohužel, z pohledu běžného hráče to je spíše brzda. Již úvodní závod v božském Nissanu GTR totiž naznačuje, že to tentokrát bude něco zcela jiného, než na co jsou fanoušci Need for Speed zvyklí. Auto na trati držíte spíše telepaticky než povely z ovladače a navíc budete mít pocit, že si autoři spletli název vozu. Zatímco v reálu je GTR neskutečně živé auto, tady se chová spíše jako autobus.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Na základě prvního závodu hra vyhodnotí vaše slabiny a přednosti, a pak vám automaticky nastaví doporučené jízdní asistence. Ale již tady se ukazuje, že asi není všechno v pořádku. Zatímco jsme to totiž v zatáčkách šněrovali jako při veselém návraty z výčepu, hra usoudila, že pomoc v zatáčkách nepotřebujeme. Zato nám ale nastavila brzdného asistenta.

Ve skutečnosti to ovšem nehrálo žádnou roli, protože kvůli celkové těžkopádnosti a agresivitě soupeřů je pravděpodobné, že po nějakém čase stejně potupně skončíte se všemi asistencemi zapnutými. Začnete je postupně vypínat až po čase, kdy si zvyknete na poměry ve hře.

Ona totiž například taková asistence při brzdění je pochopitelně spíše kontraproduktivní, protože hra začne brzdit o poznání dříve, než je potřeba. Potom nemůže překvapit, že vás v zatáčkách soupeři předjíždějí podle libosti. A pokud vás jednou předjedou, tak už je jen tak nechytíte a vyšší pozice budete dobývat zpět jen horko těžko.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Když toto všechno na začátku hry vidíte, nestačíte se divit, co to má znamenat. Řešení je ale velmi prosté: ladění vozů. Za vyhrané peníze stačí lehce zvýšit výkon motoru, poladit podvozek a nazout lepší pneumatiky. Rázem je váš vůz konkurenceschopný. Vyšší výkon motoru vám dává výhodu na rovinkách a podvozek s pneumatikami zase zlepší průjezd zatáčkami.

Pachuť podivného ovládání ale zůstává dost dlouho, prakticky po celou hru. Projevuje se tak, že musíte začít zatáčet o něco dříve, než vám velí váš pocit. Kvůli tomu se, zejména v úvodu hry, nevejdete skoro do každé druhé zatáčky. Dá se věřit tomu, že co se týče vzdáleností, tak to tak funguje i v reálu. Jenže v reálu sedíte v reálném autě a váš dojem je podstatně jiný než u videohry.

Zároveň i odezva na povely z ovladače neodpovídá tomu, na co jsme u závodních her běžně zvyklí. Liší se to samozřejmě auto od auta, ale obecně se dá říci, že to funguje zhruba následovně. Po vychýlení páčky do strany auto jakoby na krátký okamžik vůbec nereaguje. Vychýlíte tedy páčku více, ale mezitím auto už začne zatáčet, takže ho větší výchylkou již přetočíte. Pak ho musíte rovnat zase zpátky do správné stopy.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Do jisté míry to řeší úprava v nastaveních, ale základ zůstává pořád stejný. Zajímavou perličkou je ovšem skutečnost, že někteří kolegové z jiných herních periodik si stěžovali naopak na velmi citlivé ovládání. Ať tak nebo tak, pro tuto hru je zkrátka lepší volbou nějaký kvalitní volant.

Zlepšení jízdního projevu prostřednictvím ladění vozu také není úplně bezproblémové, protože může zahltit i zkušenější hráče. K dispozici je velké množství vylepšení, v nichž se zpočátku budete možná i trochu ztrácet.

Před vydáním se tvůrci chlubili tím, že nám ve hře zprostředkují vynikající zážitek z jízdy a nutno uznat, že se jim to povedlo. Zejména při pohledu z kabiny vozu, respektive z helmy pilota, máte pocit, že se jako skuteční závodníci řítíte ve skutečném závodním voze.

Velký důraz na realismus se projevuje i v soubojích se soupeři. Ti jsou značně agresivní a nedají vám ani centimetr na trati, což by potenciálně mohlo zvýšit náboj hry. Ve skutečnosti je to zase spíše k vzteku. A to právě proto, že je to pro účely videohry, která má mířit na co nejširší masy, až příliš realistické.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

I soupeři sice občas dělají chyby, ale obecně platí, že není zrovna jednoduché je po vlastní chybě dohnat. Pravým peklem jsou ale kontakty mezi vozy. Můžete totiž vzít jed na to, že po devíti z deseti běžných ťukanců to odnesete vy, zatímco váš sok si klidně pojede dál, aniž by se mu stalo cokoliv vážnějšího. Je proto potřeba jezdit opatrně a precizně.

Časem, až si zvyknete na poměry ve hře, se to naučíte zvládat i vy, ale v úvodních pasážích hry byste v takových situacích nejraději vzteky rozmlátili všechno v okruhu deseti metrů. Dá se souhlasit, že to odpovídá realitě s tím, že váš soupeř je zkušený závodník, který umí tyto situace řešit lépe než vy, ale rozhodně to není zábavné.

Ono se celkově dá říci, že hra je poněkud nudná. Úvod strávíte nastavováním různých možností a jejich zkoušením. Pokud tedy chcete do Shift 2 proniknout, obrňte se trpělivostí. Pak se vám otevřou vcelku dost slušné závodní zážitky, ale zůstává otázkou, zda se to vyplatí.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

Na rozdíl od Gran Turisma nebo Forzy totiž Shift 2 nenabízí ani kdovíjaké vizuální orgie a vypadá docela tuctově. Na druhou stranu je zde možnost vizuálních úprav vozů, takže ve výsledku si můžete vaše stroje "nabarvit" podle svých představ a budou vám připadat nejhezčí na světě.

Vedle závodů klasických, eliminačních a jízd proti času se tu pro zpestření objevují i závody ve smykování, tedy drift. Ty jsou v souladu s celkovým laděním hry rovněž o poznání náročnější než posledně. Hlavně jsou ale (pochopitelně) úplně jiné než ostatní závodní disciplíny. Driftové vozy jsou divoké a přetáčivé a dosáhnout dobrého skóre vyžaduje velmi citlivé zacházení s volantem, zejména pak s plynem.

Nitro

V souladu se záměrem vytvořit realistickou hru se tvůrcům velmi dobře podařilo zpracovat použití nitra. Není to univerzální nástroj, který vás vystřelí vpřed silou tryskáče, ale vylepšení, které dodává vašemu vozu výkon ve velmi reálných mantinelech. Příjemné také je, že se nitro v průběhu závodu nijak nedobíjí, takže pokud vyčerpáte celou nádrž, tak už nitro použít nelze. Je proto potřeba používat ho uvážlivě a na správných místech.

Shift 2 Unleashed: Need for Speed

To ostatně platí o celé hře. V zatáčkách je nutné korigovat sešlápnutí plynového pedálu opravdu zodpovědně, jinak dobrých výsledků nedocílíte. Ale jsme zase u toho: má to pevný základ v realitě, ale průměrného hráče to bude spíše iritovat. Minimálně tedy poměrně dlouho po úvodu hry, než si chování zdejších vozů zažijete.

Silnou stránkou je opět funkce Autolog, tedy jakési komunitní centrum. Díky ní můžete komunikovat s přáteli, porovnávat a překonávat své časy na jednotlivých okruzích a další věci, které závodní komunita jistě ocení. Příjemná je také možnost zobrazení nejlepších časů ve vašem regionu nebo na celém světě, které jsou uloženy v centrálním registru hry.

Celkově nám tak Shift 2 Unleashed vychází sice jako vcelku povedená závodní hra, která ale zaujme spíše jen ortodoxní závodníky. Běžné hráče úvod hry jistě poněkud zaskočí a není jisté, zda budou ochotni se prokousat těžkými začátky.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 707 čtenářů





Nejčtenější

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Battlefield 1
Nejsledovanější herní trailer má 50 milionů přehrání. A ty další?

Z letošních ukázek hráče zaujala první světová válka, fotbal, ale i hackování. Seznam nejpopulárnějších YouTube trailerů k titulům vydaným nejpozději v roce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.