Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zdeněk Polách vzpomíná: jak jsem zakládal Bonusweb.cz

Myšlenka založit BonusWeb vznikla na chatu. Ovšem psaní mě bavilo dávno předtím a hry byly náš život už od základní školy.

Zdeněk Polách

Zdeněk Polách„Měl bys čas napsat pro mě článek o tom, jak jsi tenkrát zakládal BW, co tě k tomu vedlo, jaký to mělo úskalí?“ Napsal mi Ondra Zach po ICQ. Zavzpomínal jsem na dobu, kdy jsem přesně tímhle způsobem přemlouval autory k tvůrčí aktivitě já, a souhlasil.

Pochopitelně, jako oni tehdy, jsem tento text dodal pár minut před uzávěrkou a to jen díky tomu, že v průběhu stanovené lhůty se Ondra několikrát připomněl.

BW 10 let
Slavíme desetileté výročí – pojďte si u této příležitosti zahrát v našem turnaji o PlayStation 3 a další ceny.

Jak už jsem psal na svém blogu, myšlenka založit BonusWeb vznikla na chatu. Ovšem psaní mě bavilo dávno předtím a hry byly náš život už od základní školy.

Když nebudu počítat seznamování se s Atari a věčně chybujícími kazetovými páskami, supermoderní Amigu s disketovou mechanikou a počítačový kroužek, kde jsme se nenaučili nic víc než z tehdy osmipalcových disket nahrávat do síťově zapojených počítačů Manic Minera, vyrůstal jsem na legendách jako Civilizace, Dune II, Transport Tycoon, Prince of Persia či Wolfenstein 3D.

BonusWeb 2000
Bonusweb.cz v druhé polovině roku 2000.

Hry, jejichž grafika je dávno překonaná, na rozdíl od hratelnosti. Byla radost o nich psát, byť v době, kdy BonusWeb vznikal, už pouze do rubriky klasika. Přesto to byla jiná doba. Doba, kdy jsme se poznávali po mailu, scházeli se na chatech a spřádali plány, jak porazit konkurenci a být nejlepší, nejnavštěvovanější.

Nebylo to kvůli geniálnímu byznys plánu udělat jedničku na trhu, prodat a zmizet. V sedmnácti jsme něco podobného možná probírali na škole, ale nikoho by nenapadlo, že přes svého koníčka, jímž byly tehdy „dospělými“ zavrhované počítačové hry, půjdou tyhle teoretické poučky uvést do praxe.

Zdeněk Polách - XBOX
Konzole Xbox koupená v USA v den uvedení na trh. Možná první Xbox v ČR.
Nám šlo o to se realizovat, exhibovat před co nejširším publikem. Nepsali jsme pro peníze, naopak, veškeré peníze jsme do BW vráželi. Nikoho z nás, tehdy, před deseti lety ani ve snu nenapadlo, do jakých rozměrů se BonusWeb rozroste. Dělali jsme to proto, abychom mohli nosit ta úžasná reklamní trička s logem EA či postavičkou nej her té doby, o kterých ostatní jen četli ve Score nebo v Excaliburu.

Abychom měli originálku naší oblíbené hry, v lepším případě ještě předtím, než byla oficiálně uvedena na trh. A když se nás někdo zeptal: „Ty znáš BonusWeb?“, tak jsme s pýchou říkali: „Jasně, já tam píšu.“ A na chvilku jsme si pak užívali ten obdivný pohled, jakým jsme my dříve vzhlíželi k lidem, kteří tehdy dělali herní časopisy.

BW Redakce
Tehdejší redakce: Pavel Mondschein, Alenka Kiriloviczová a Martin Kaller.
Stejně tak vznikla i naše slovenská verze a redakce. Tamní nadšenci sdružení kolem bratra našeho dvorního grafika Radovana „Upíra“ Ryboviče nejenže aktivně psali recenze ve slovenčině, ale zejména vytvářeli zpravodajství od tamních vývojářů.

Na tom ostatně BW stavěl nejvíce, protože přeložené novinky více či méně kvalitně nabízel tehdy každý a bylo jasné, že jedině původními zprávami o českých projektech můžeme prorazit. BW.sk sice nepřežilo déle než rok, Upírova grafika ovšem BonusWeb zdobila dlouhých devět let a krom celkové podoby Upír vymyslel i logo s kulatým B či maskota Bonazze. A nezapomenutelný aprílový design v ruských barvách s menu psaným Azbukou.

BW Red - AprílApríl byl ostatně den, kdy jsme se vždycky vyřádili. Pamatuju si na bouřlivé reakce některých lidí u článku o zrušení Diabla 2, stejně jako na zájemce o hry, které vznikly jen v hlavě autorů Petra „BigPetera“ Ticháčka nebo Dimitriose „Bedry“ Vlasakudise. Taky si pamatuju, jak jsme s Rivou v malém kanclu v Opavě do detailů ladili screenshoty k Hideouš & Kryplouš a hádali se, koho dát na plakát na chodbě psychiatrického oddělení.

BW Apríl - RED
Apríl 2002 - šablona BW v "rudém" podání.
Když se z Apríla stala tradice, měsíc před se autoři a týden před čtenáři těšili na to, s čím se vyrukujeme. A nejen my, Apríl ctila většina velkých serverů. A jestli mi něco po nezbytné „profesionalizaci“ chybí, tak je to právě tohle – nadšení, osobní přístup. A to nejen na BonusWebu, ale na českém internetu obecně.

Co mi naopak nechybí jsou věční reptalové. Že to s BW jde z kopce, případně že co tam vyjde ani nestojí za řeč, jsem četl v diskusích od jeho počátků, přesto tam tehdy každé ráno chodili všichni včetně těch, kdo v herní branži něco znamenali, něco dokázali. Vochozka, Pavlíček, Vrťátko. Jejich ranní emaily chodily v podobný čas, přesně jsem tehdy věděl, na kolikátou chodí do práce.

Vývojáři, manažeři všech herních společností, které prošly Českou republikou, lidé z JRC, konkurence. BW od jisté doby patří mezi mezinárodně uznávané webziny. Ostatně, myslíte si, že herní legenda Sid Meier, autor Civilizace a mnoha dalších úspěšných her, přijímal ve svém Firaxáckém studiu k rozhovorům kde koho?

BonusWeb - stará redakceŽe BW půjde do kytek po zavedení BW Profi bylo taky věčné téma. Upřímně si myslím, že placená služba měla svoje opodstatnění. Ve své době výrazně snížila náklady za konektivitu a byla naším argumentem před vedením v době Dot.com krize, kdy byly snahy šetřit za každou cenu hlava nehlava.

Navíc nám umožnila z vydělaných peněz navštěvovat vývojáře a referovat o jejich produktech ne na základě článků jiných, ale na základě vlastních zkušeností. A kdybych se dneska po všem, co jsem si vyslechl a po tom, jaký byl ohlas rozhodoval, jestli do BW Profi jít nebo nejít, šel bych do toho znovu.

Stejně jako do věčného popichování se s Jaydeem. Konkurenční boj a žabomyší války byly ostatně hlavní hybnou silou všech herních magazínů té doby. Pamatuju si, jak každý nový herní časopis vznikal s cílem „porazit BonusWeb“. A i nás flamewars nutily zlepšovat se, vymýšlet nové věci a urychlit přirozenou evoluci a růst návštěvnosti na úkor toho druhého.

Zdeněk PoláchVe výsledku na tom vždycky profitoval čtenář. Jednak se pobavil, druhak vždy přibyla nějaká ta funkce. Dnes se tím bavím i já; často navštívím poslední zachovalé archivy Evilmindových postřehů z Guardiina, webu, který dřív hodnotil aktualizace a obsah herních magazínů a usmívám se tomu, jací jsme byli.

A kam se poděli lidé, kteří za BW tehdy stáli? Pavel „Mondy“ Mondschein se pohybuje na poli českých herních distributorů. Alenka Kiriloviczová je šťastná máma dvou capartů a Radovan „Upír“ Rybovič už se taky víc věnuje otcovským povinnostem než hrám. Lukáš „Čočík“ Codr odletěl do Šanghaje, kde pracuje v tamní pobočce Take 2. Martin Kaller je stále aktivním herním autorem, stejně jako Petr „Sleepless“ Poláček. Andrej „Antek“ Čírtek je tiskový mluvčí ministerstva obrany a David Slížek dělá šéfa jednoho kanálu Českého rozhlasu.

Zdeněk PoláchHonza Bílek se vypracoval na šéfa headhuntingové společnosti a i adventurní legenda Petr „BigPeter“ Ticháček je tátou, který překládá hry a sem tam ještě něco někam napíše. No a ostatní tu koneckonců více či méně často potkáváte stále, nebo se po nich slehla zem.

Ale, dost bylo vzpomínání. Je na čase popřát BonusWebu do další desetiletky. Takže přeju, aby o něj vždy pečovali lidé, kterým na něm záleží. Aby jeho autory bavilo psát tak, aby to i návštěvníky bavilo číst, aby těch čtenářů chodilo na BW co nejvíc a reakce byly spíše pozitivní než negativní. Aby jeho jméno i nadále budilo respekt. Prostě aby plnil své motto z doby, kdy vznikal, tedy: být vstupní bránou do světa her na internetu.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...