Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zklamání, nebo trhák? Největší herní otazníky v roce 2016

aktualizováno 
Nastávající rok bude pro herní průmysl velmi důležitý. Po mnoha letech má vyjít hned několik dlouho očekávaných her. Rok to bude významný i z hlediska nových herních zařízení. Zaměřili jsme se především na novinky, které budou patrně balancovat na tenké linii mezi úspěchem a zklamáním.

Kingdom Come: Deliverance | foto: Warhorse

Nintendo NX

O nové konzoli od Nintenda s pracovním názvem NX je oficiálně známo pouze to, že ji firma představí příští rok. Start prodejů v příštím roce je sice nejistý, přesto pravděpodobný. Mimo jiné i proto, že list The Wall Street Journal přišel nedávno s tvrzením, že vývojářům již začal být rozdáván softwarový kit pro vývoj prvních her.

Konzole má po stránce výkonu údajně soupeřit s konkurenčními konzolemi Xbox One a PlayStation 4. Stejný zdroj uvádí, že nové Nintendo NX má obsahovat klasickou část fungující s televizí, ale zároveň k ní bude patřit i mobilní platforma. Pokud se rozhodneme věřit spekulacím, mělo by Nintendo NX představovat další vývojový stupeň konceptu, který představuje současné Nintendo Wii U.

Nintendo na časové ose

Nintendo na časové ose

Nejčernější možný scénář? Nintendo se pokusí dohnat PlayStation 4 a Xbox One stejnou nabídkou her obohacenou o exkluzivní remastery a hrami s Mariem a Pokémony. Ale tak to nejspíš nebude. Nintendo totiž v minulosti nejednou ukázalo, že se nebojí pouštět do odvážnějších konceptů a jít na to po svém.

Navíc po slabších prodejích Wii U se společnost bude chtít jistě předvést. U videoher někdy platí, že se nemusí měnit oblíbené značky nebo herní žánry, ale stačí přijít s novými nápady, jak tyto hry hrát. Nintendo tak klidně může být první herní platformou, která konečně využije potenciál mobilního hraní a zajímavých aplikací ve spojení s výkonem prvotřídní konzole.

Virtuální realita

Když prezident Cryteku Cevat Yerli představoval na letošní Paris Games Week novou hru Robinson: The Journey, přirovnal nástup zařízení na hraní ve virtuální realitě k přechodu k barevným televizorům. Na první čtvrtletí roku 2016 je přitom naplánován start jak PC periferií HTC Vive a Oculus Rift, tak Playstation VR, jež má fungovat pouze s konzolí PlayStation 4.

Oculus Rift

Oculus Rift

Playstation VR

Playstation VR

Ponoření do virtuální reality bylo dlouho snem spousty hráčů, otázkou však zůstává, kdo si zařízení ve výsledku koupí. Jeho pořízení má stát podobně jako nákup nové konzole, což vzhledem k zatím nejisté kvalitě her může zlomit virtuální realitě vaz. Hráči si nekoupí zařízení, kde není dostatečně kvalitní software, vývojáři (či spíše vydavatelé) se naopak budou bát vytvářet rozsáhlé hry s dech beroucí grafikou, pokud nebudou mít zajištěn slibný zákaznický potenciál. Důležité tedy bude, kolik opravdu kvalitních her se tento začarovaný kruh pokusí přetrhnout.

Kingdome Come: Deliverance

Ambiciózní Kingdome Come: Deliverance od studia Warhorse se těší zájmu publika nejen v Česku. Mezi vývojáři jsou tvůrci slavné Mafie nebo Operace Flashpoint. Jejich středověká hra na hrdiny odehrávající se na našem území v době husitských válek má zaujmout realističtějším pojetím, kvalitním příběhem, šermířskými souboji z pohledu vlastních očí i propracovaným otevřeným světem.

Kingdom Come: Deliverance (alfa) na maximální nastavení grafiky
Kingdom Come: Deliverance (alfa) na maximální nastavení grafiky

Kingdom Come: Deliverance (alfa) na maximální nastavení grafiky

Problém? Konkurence v žánru her na hrdiny je zvlášť po letošním roce ohromná. Navíc s hrami v otevřených světech je to vždy loterie. Nebude hra příliš zabugovaná? Bude působit herní svět věrohodně? Nepřeženou to autoři s tím avizovaným důrazem na realitu? A jak to bude s množstvím obsahu v době vydání? Nezapomínejme, že přes zkušenosti jednotlivých vývojářů půjde o první počin tohoto studia. Každopádně držíme palce. Ať to dopadne jakkoliv, hru v takovém zasazení tu nemáme často.

Mafia 3

I třetí Mafia je vytvářena zcela novým studiem složeným ze zkušených vývojářů. Na rozdíl od Kingdome Come však již není primárně považována za tuzemský výrobek, byť v týmu působí mnozí naši krajané. Z toho, co o hře studio Hangar 13 prozradilo, lze usuzovat, že hra asi nezadupe do země konkurenci v podobě GTA 5 a nenastaví nový standard pro podobně pojaté městské akce. Popravdě řečeno, hra působí poněkud méně realisticky než její předchůdkyně a vysoká očekávání věrných fanoušků série je lepší spíše mírnit.

Zajímavé bude, jak si hra poradí s konceptem otevřeného herního světa. Oba předchozí díly na vedlejší mise téměř rezignovaly, a ačkoliv tento fakt zaskočil především hráče dvojky, chyběly ve výsledku podobné aktivity jen velmi málo. V Mafii se totiž vždycky nejvíce počítal příběh a ten vypadá u trojky rozhodně slibně. Tematika rasismu v New Orleans roku 1968, války gangů a k sérii neodmyslitelně patřící koňská dávka atmosféry a charismatických postav tak posouvají Mafii 3 k obzvlášť netrpělivě vyhlíženým titulům nadcházejícího roku.

Star Citizen

Vyjde konečně příští rok novodobá, komunitou financovaná PC modla Star Citizen? Hra má kombinovat rozsáhlou on-line galaxii, kterou spolu budou hráči sdílet, herní prvky stříleček, vesmírných simulátorů i obchodních strategií. Objeví se v ní takové hvězdy jako Mark Hamill nebo Gary Oldman. A titul je vyvíjen prakticky exkluzivně na PC platformu, protože konzole by ambiciózní měřítko a rozsah hry údajně nedokázaly rozdýchat.

Jisté obavy jsou ovšem na místě a netýkají se jen data vydání. Aby hra s takovými ambicemi a rozsahem skutečně bezezbytku uspěla, musí tvůrci zapracovat na všech jejích složkách skutečně do detailů. Jinak hrozí, že Star Citizen bude mít sice od všeho trochu, ale zároveň jej v dílčích aspektech zastíní mnohem skromnější projekty. Strašák záplavy bugů a optimalizace je tu samozřejmě také.

No Man’s Sky

Vesmírný simulátor No Man’s Sky se snad více než kterákoliv jiná hra na tomto seznamu prakticky od svého ohlášení potýká se zmatenými reakcemi ze strany hráčů. I zde má jít o titul pyšnící se bezprecedentním rozsahem s nevídaným množstvím planet, které mohou hráči prozkoumávat podle libosti.

No Man's Sky trailer
No Man's Sky

No Man's Sky

Na průzkum má být kladen hlavní důraz, otázkou ovšem je, jestli dokáže takové hraní dlouhodobě zabavit. I v No Man’s Sky mají být vesmírné souboje, obchodování i přestřelky z pohledu první osoby. Ty však zatím nevypadají ani náhodou tak lákavě jako zpracování jednotlivých planet a živočišných druhů, které má mít hráč možnost ve hře objevit. Bude tento koncept ve výsledku fungovat? Uvidíme.

Doom

Chystaný návrat ke kořenům v novém Doomu zatím vypadá nadmíru slibně. Id Software se hodlají soustředit místo hororové atmosféry na rychlou akci a neustálý přísun pekelných nestvůr. Těšit se můžeme i na hru více hráčů, která se má více blížit tradičnějším arénovým akcím, a také propracovaný editor úrovní. Zkrátka a dobře, Doom má být prostě Doom.

Tak kde je problém? Především v tom, jestli to bude hráče ještě bavit. Ukázky ze hry působí sice skvěle, ale nezapomínejme, že Doom byl pořád to samé střílení potvor ve stále se opakujících kulisách. Tehdy to bohatě stačilo, ale dokáže podobný koncept na delší dobu zaujmout i dnes?

The Last Guardian

The Last Guardian je vyvíjen exkluzivně pro konzoli PlayStation 4 a ve vývoji je již od roku 2007. Hlavním mozkem hry je Fumito Ueda, mezi jehož předchozí úspěchy patří dnes už legendární hry pro Playstation 2 Ico a Shadow of Colossus. Po fantastických trailerech v letech 2009 a 2010 se po hře prakticky slehla zem. Až letos byla triumfálně oznámena na herní výstavě E3 s podezřele vágním datem vydání, kterým má být rok 2016. Dá se tomu věřit? Moc ne, ale naděje umírá poslední.

The Last Guardian
Last Guardian

The Last Guardian

Mnohem větší obavy ovšem panují kolem skutečné kvality a konkurenceschopnosti hry. Grafika má na první pohled už svá léta a ukázka z E3 postrádala zajímavou hratelnost. Co působilo před pěti lety jako emocionální veledílo, může nyní klidně dostat nálepku předražené indie hry se zastaralou grafikou. Na druhou stranu je The Last Guardian přinejmenším duchovním nástupcem Shadow of Colossus, jehož jméno se často objevuje v anketách o nejlepší hru všech dob. Říkat více nemá smysl.

Final Fantasy XV

Původně ohlášená jako Final Fantasy Versus XIII je Final Fantasy XV ve vývoji údajně od roku 2006. Hra je zatím oznámena pouze pro konzole Xbox One a Playstation 4, její dlouholetý vývoj je však evidentně v cílové rovince. Hra po grafické stránce oproti současné špičce vůbec nezaostává, vypadá nádherně. Série Final Fantasy byla dlouho symbolem kvality a zdá se, že s číslovkou patnáct by se autoři rádi vrátili na trůn japonské odnože her na hrdiny (tzv. JRPG). Souboje působí náležitě dynamicky a efektně, ale tradičně největší důraz bude kladen na postavy, příběh a originální svět hry.

Final Fantasy 15

Final Fantasy XV

Samozřejmě i tady je třeba mít se na pozoru. Systém vylepšování postav je v japonských hrách na hrdiny vždy potenciálně výbušnou substancí, problémem však mohou být i přepísknutá afektovanost nebo onen „cool-faktor“ hlavních hrdinů. Tvůrci to nemají vůbec jednoduché, neboť hry Final Fantasy sice vždy disponovaly otevřeným světem, ten však působil na dnešní poměry vyloženě staticky. Mnoho oblastí bylo ve skutečnosti koridorových, což se nyní poněkud nespravedlivě považuje za sprosté slovo téměř v jakémkoliv herním žánru. Bude náročné skloubit tradici s modernou tak, aby se hra nezprotivila letitým fanouškům.





Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.