Zoo Tycoon: Marine Mania

• 545
Prodeje strategické hry Microsoftu Zoo Tycoon nedávno překročily jeden milion kopií. Není to náhodou – a my pevně věříme, že se do podobných čísel brzy dostanou i dva doposud vydané datadisky. Po zkušenostech s Dinosaur Digs a nově i vodní Marine Manií můžeme říci, že by si to rozhodně zasloužily…

Jak vypadá obal hry?
Zoo Tycoon: Marine Mania

Není to zase až tak dávno, co jsme na BonusWebu jásali nad jedním z mála tycoonů, který dokázal přijít s trochou nezbytných inovací, dostatečně atraktivním prostředím a především hratelností tak pohodovou, že se dal srovnávat se svatou trojicí tohoto strategického subžánru. Zoo Tycoon si vysloužil dobré hodnocení nejen u nás, ale i v zahraničních herních magazínech a prodává se zatraceně dobře (nedávno překročil magickou hranici jednoho milionu prodaných kopií). O Microsoftu, potažmo Blue Fang Games, pak nelze říci, že by z tohoto úspěchu netěžili. Po prvním vcelku povedeném datadisku Dinosaur Digs, kde jsme dostali možnost vybudovat si vlastní Jurský park, přichází nyní na scénu Marine Mania, která nám umožní krom všeho toho, co již přinesl datadisk předchozí (ano, dostanete tak dva expansion packy v jedné krabici), také pěstování (pod)vodních zvířat a tvorbu takzvaných marine show – tedy klasických cirkusových představení s delfíny, lachtany či kosatkami.

Zoo Tycoon: Marine Mania Zachraňte (nejen) Willyho!
Největším přínosem datadisku Marine Mania je jedenáct nových misí. Je to více než v případě Dinosaur Digs, navíc i obtížnost opět o trochu vzrostla, takže se můžeme těšit nejméně na patnáct hodin zábavy. Spektrum vašich úkolů se nijak zvlášť nezměnilo, opět se dočkáme jedné mise zachraňovací, kdy budete dostávat v krabicích nejrůznějším způsobem postižená zvířata a bude na vás, abyste jim poskytli důstojné podmínky k rehabilitaci, opět budeme budovat monotematické parky, či naopak parky s co nejširším záběrem (jde o to vystavovat zvířata ze všech světových oceánů), novým prvkem v objectives je tak jen nutnost vygenerovat určitý příjem ze zadaných show. Abych Marine Manii nekřivdil, některé mise nejsou vůbec špatné (třeba mise, kde zkoušíte vytvořit zoologickou zahradu, kde se nemusí platit vstupné), zkušeného "tycoonistu" však jen máloco může překvapit.

Kolik ploutví máš, tolikrát jsi žralokem
Stejně jako v případě Dinosaur Digs i zde narazíme na nezbytné snůšky nových zvířat, budov a pracovníků. Začneme od prostředka – dočkali jsme se řady nových obchůdků, sošek, fontánek a dekorací, Zoo Tycoon: Marine Mania z větších budov patří mezi ty zajímavé jen půjčovna lodí, žraločí tunel či bazén, kde si mohou návštěvníci zaplavat s delfíny. Mezi cca dvacet modře označených vodních zvířat patří několik druhů žraloků, rejnok, kosatka, velké želvy, chobotnice, tuňáci, lachtani, delfíni a další tradiční mořské potvory, o které se stará nový zaměstnanec (či spíše zaměstnankyně) ve slušivém přiléhavém černém oblečku. Co si budeme povídat – ne že by velcí oceánští predátoři nebo elektrické výboje prskající rejnokové nebyli atraktivní, ale obřích prehistorickým ještěrům z prvního datadisku by sami o sobě mohli jen těžko konkurovat. Naštěstí alespoň někteří z nich nejsou jen obyčejná "postavím výběh, koupím zvíře a nechám hosty čumět" zvířata, ale mohou za patřičných podmínek obšťastnit návštěvníky vaší zahrady pečlivě secvičenou show.

Proskoč kruhem a dostaneš rybičku… možná…
Abyste mohli uspořádat vodní show, musíte splnit několik základních předpokladů. Nejprve je třeba mít obyčejnou nádrž (samozřejmě dostatečně vhodnou pro daný živočišný druh), ve které si poklidně plave zvíře označené žlutooranžovou hvězdičkou. Pak musíte postavit ještě jednu nádrž (většinou poněkud menších rozměrů), která bude sloužit pro účely představení (musí sousedit s tou první nádrží). Zoo Tycoon: Marine Mania Do ní nasázíte různé hračky jako míče, kruhy pro proskakování či jakési lehátko/plošinu pro kosatky, na vhodném místě postavíte tribunu, zlanaříte Marine Specialistu a show může začít.
Pěkné je, že můžete sami velmi snadno ovlivnit obsah show. Jednak samozřejmě počtem hraček, které do nádrže umístíte, zároveň ale můžete sami složit obsah z nejrůznějších dostupných triků. Je třeba ho vyvážit, aby nebyl příliš krátký ani příliš dlouhý, obsahoval řadu triků a přitom se neopakoval. Když se vám to povede, vyděláte na představeních hned dvakrát – jejich návštěvníci přispějí částkou okolo pěti dolarů do vaší pokladnice a přesto odejdou řádově o několik desítek procent šťastnější. A to, jak by jistě řekl reklamní agent společnosti Microsoft, se vyplatí.

Koupit či nekoupit?
Na závěr recenze každého datadisku je potřeba zodpovědět tuto sugestivní otázku. A jako obvykle to ani tentokrát nebude úplně jednoznačné. Je beze sporu, že toho Marine Mania přináší do hry minimálně stejně, ne-li více, než datadisk předchozí. Nabízí řadu nových zajímavých zvířat a budov a navíc obohacuje hratelnost zbrusu novým prvkem – pořádáním vodních show. Zoo Tycoon: Marine Mania Na druhou stranu – žraloci a chobotnice zdaleka nejsou tak atraktivní jako pořádně rozzlobený allosaurus či tyrannosaurus a ti, kdo už nějakou dobu rozšířeného Zoo Tycoona hrají, budou asi nad koupí Marine Manie hodně váhat.
Naše doporučení bych proto shrnul asi takto: máte-li doma původní Zoo Tycoon, určitě si Marine Manii kupte, už jen proto, že za cenu jednoho datadisku dostanete dva (teď si opět připadám trochu jako reklamní agent :o).
Na druhou stranu pokud jste si již zakoupili samostatné Dinosaur Digs, pečlivě zvažte, zda se vám Marine Mania vyplatí. Roli v tom bude hrát vaše fandovská zapálenost, finanční rozpočet a také cena, za kterou se bude Marine Mania prodávat. Nicméně pokud nebude vyloženě hodně nízká, její koupi bychom vám spíše nedoporučili.

Zajímavé odkazy pro Zoo Tycoon maniaky

Zoo Tycoon - oficiální homepage, kde si můžete stáhnout bonusová zvířata a jiné zajímavosti.
ZT Design - pěkná fanouškovská stránka se spoustou neoficiálních downloadů.
The Zookeepers Lounge - další z fansites, která nabízí 77 nových žvířat, 21 objektů, 7 theme packů a mnoho dalšího.
Marine Mania links - a konečně stránka, která by vám mohla posloužit jako další rozcestník - obsahuje totiž řadu odkazů na další ZT fansites.

Zoo Tycoon: Marine Mania
Výrobce: Blue Fang Games
Vydavatel: Microsoft
Stáhněte si: screenshoty
Minimální konfigurace: procesor 233 MHz, 64 MB RAM, 500 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 500 MB HDD
Verdikt: Jste-li majiteli původního Zoo Tycoonu a nevlastníte zároveň datadisk Dinosaur Digs, je to koupě, nad kterou se dá minimálně uvažovat. Jen kvůli Marine Manii a jejím inovacím si ale původní hru těžko někdo koupí...
Hodnocení 66%

Témata: hračky, Zoo