Zpátky do školy: sedm her, které vás naučí lépe než nudné učebnice

Zpátky do školy: sedm her, které vás naučí lépe než nudné učebnice

Zpátky do školy: sedm her, které vás naučí lépe než nudné učebnice

  • 39
Dnes lze užít Komenského heslo "škola hrou" více než kdy jindy. Vybrali jsme několik titulů, které mají kladný vliv na chápání učiva, a to aniž by hráče zároveň uspávaly.

Fyzika

Angry Birds

První volba: Angry Birds
Přínos: Jednoduchá hříčka Angry Birds naučí základům klasické mechaniky. Hra, v níž se prakem ostřeluje pevnost zlých vepřů, se už dočkala omezeného využití v některých amerických školách, jak ostatně dokládá fotografie jednoho z písemných testů.

Druhá volba: Ruku v ruce s fyzikou jde i neméně populární Crayon Physics a jeho volně stažitelné deriváty, například Phun. Dále je zde Half-Life 2 a všechny hry, které inspiroval svým využitím fyziky. Akce Uncharted 2 ostatně už byla také testována jako pomůcka při výuce. V případě aerodynamiky zase vypomůže libovolný seriózní letový simulátor, například Flight Simulator. Jenom takovou elektrostatiku si komerční vývojáři ještě nevzali na mušku.

Matematika

Dimension M

První volba: DimensionM
Přínos: Tentokrát se budeme muset v první volbě spokojit se zástupcem výukových programů. Smutnou pravdou totiž je, že neexistuje komerční hra vyloženě zaměřená na matematiku. Nicméně i DimensionM se stala populární záležitostí. Hra připomíná standardní akční adventuru, hraje se kooperativně a čas od času chce po hráčích řešit algebraické úlohy. Pihou na kráse hry bylo mírné, leč kontroverzní zobrazení násilí, které DimensionM znechutilo řadě amerických rodičů.

Druhá volba: Spíše než detailní chápání algebry podporují jiné hry logické a prostorové vnímání, potřebné například v geometrii. Nejvýraznějším zástupcem těchto her je Portal 1 a 2, nicméně i správa vojsk pod neustálým tlakem ve strategii StarCraft II může podle některých učitelů podporovat chápání matematiky.

Občanská výchova

SimCIty

První volba: SimCity
Přínos: Z pokusů vyučovat občanské náležitosti pomocí městského simulátoru SimCity 3000 a SimCity 4 si studenti odnesli poučení, že nic není zadarmo. Pro studenty veřejné správy i angličtiny hra navíc skrývá pojmy jako městská veřejná doprava či územní plánování. Jenom je znovu třeba mít se na pozoru před herním zkreslením: daně nad 10 % mají v SimCity za následek masivní stávky a migraci obyvatel do divočiny. A to má k realitě opravdu daleko.

Druhá volba: Sesterskou rodinnou výchovu pomůže znázornit populární "simulátor života" The Sims 3. Že má hra ke skutečné správě rodiny daleko? To i ony školní hrátky na přebalování. Serióznímu či nadsazenému prezentování společnosti se ale věnuje řada dalších videoher. Například nezávislá Democracy ukazuje tvrdé zápolení uvnitř politického systému a dočkala se díky tomu i využití na školách.

Zeměpis

Civilization V

První volba: Civilization
Přínos: Ačkoliv se Civilization (nejnovější díly 4 a 5) hodí rovněž pro výuku dějepisu, akademici už zkoumali i její přínos pro zapamatování si map. Hra, v níž lze na reálné mapě světa budovat civilizaci od starověku po současnost, totiž oplývá darem předložit studentům zeměpis formou vyprávění. V kombinaci s různými historickými modifikacemi a Google Earth tak lze s Civilization zvládnout hned dva obory jednou hrou.

Druhá volba: Z definice "zeměpis = mapa" se pro studium hodí jakékoliv strategie vycházející z reálného světa. Ty mají tendenci do obrovské míry zjednodušovat a většinou jim chybí i popisy. Přesto například ultrarealistické vojenské akce a strategie mohou dobře sloužit v prezentování skutečných oblastí. Srovnejte tyto dvě mapy Volgogradu: jedna ze hry People’s General (1998) a druhá ze satelitního fota z Google Earth.

Volgograd (Google Earth)

Volgograd (People's General)

Tělocvik

Wii Fit Plus

První volba: Wii Fit
Přínos: Ještě před několika lety by spojení tělocviku a videoher vyvolávalo úsměv. Pohybové ovládání vše změnilo, a tělesnému zdraví tak pomáhá titul Wii Fit. Ten se během let rozšířil od pečovatelských domů až po vojenské základny. Je Wii Fit efektivní? Studie ze Southeastern Louisiana University si ho vzala do merku a hra má prý jenom jednu velkou nevýhodu: stejně jako v realitě je třeba na sobě tvrdě pracovat.

Druhá volba: Konkurenčních pohybových fitness her je vcelku dost a sahají od EA Sports Active po kinectový The Biggest Loser: Ultimate Workout. Všechny mají ovšem společné primární zaměření na simulaci sportu, což nemusí být všem hráčům nutně po chuti.

Anglický jazyk

Mass Effect

První volba: Mass Effect 2 (s lokalizací)
Přínos: Byť po vás samozřejmě vesmírná odysea Mass Effect 2 nebude opravovat hrubky ani nepředloží diktát, jde o jednu z řady her, které prezentují dlouhý interaktivní text doprovázený mluvou. Zatímco postavy diskutují anglicky, lokalizovaný text je psaný česky. Na rozdíl od titulků ve filmech je ale volba textu interaktivní a ústřední postava také pronáší vybranou odpověď jinými slovy. Hráč tak musí věnovat vyšší pozornost obsahu sdělení.

Druhá volba: Prakticky každá lokalizovaná hra s větším množstvím textu napomáhá výuce angličtiny. Složitějšími texty oplývají především starší tituly od studií BioWare či Black Isle, například série Baldur’s Gate či poetický Planescape: Torment. Obzvláště dobrou volbou jsou také rozličné budovatelské strategie, seznamující se specializovanými texty, například kultovní Transport Tycoon.

Dějepis

Age of Empires III

První volba: Age of Empires
Přínos: Historie je pouhou posloupností válek a ty uměla série Age of Empires prezentovat od starověkupo kolonizování Ameriky. Nejenom správa armád, ale i vykreslení jednotlivých kultur a vybalancovaná hratelnost hře vysloužily vpravdě historický status.

Druhá volba: Podobně dobrou volbou je i série Total War, která představuje leckterá opomíjená období, jako byl například japonský šógunát. Strategii Civilization jsme už zmínili jednou, ale podobných her není nikdy dost. Vyjma tuctů stříleček z období druhé světové války však není úroda historicky věrných her natolik bohatá. Čestnou výjimkou tvoří série Assassin’s Creed, popisující období renesance i křížových výprav, a to včetně významných dobových představitelů. Jenom je třeba ji hrát s otevřenou myslí. Zkoušejícího by jistě pramálo potěšilo tvrzení, že se papež Alexandr VI. ve skutečnosti snažil celý život získat mimozemský artefakt.

Assassin's Creed: Brotherhood

Videohry prozatím nemohou nahradit znalosti vyčtené z moudrých knih. Vzrůstající fenomén edutainmentu, tedy zábavy spojené s výukou, ale naznačuje, že v nich přesto dřímá obrovský potenciál pro školství. Ne nadarmo progresivní učitelé a akademici ze zahraničí zkoušejí stále častěji hry uplatňovat při výuce.

Spíše než detailním pochopením pouček si totiž student asociuje situaci ze hry s teorémy z učebnic. Například tedy tím, že se v kůži středověkého zabijáka sám ocitl v době křížových výprav. A právě to může být největším přínosem stále častějšího zakotvení her v historii i reálné fyzice. Kdo ví, třeba bude za několik dekád hraní Assassin's Creed předepisováno jako domácí úkol.