2002 FIFA World Cup – info a první dojmy

  • 35
Mistrovství světa ve fotbale se blíží mílovými kroky a i přes neúčast našich reprezentantů se bude jednat o svátek všech příznivců zelených trávníků a kulaté mičudy. Fotbálek je populární i na počítači a to zejména díky hrám z dílny firmy EA Sports. Další kousek ze série FIFA se již blíží a my se na něj dnes podíváme trochu podrobněji.
2002 FIFA World Cup

Příznivci sportovních her jsou asi zvyklí na to, že jednou za rok, konkrétně na podzim, na nás firma Electronic Arts (respektive její divize EA Sport) vychrlí několik nových titulů. Mezi u nás nejznámější a nejoblíbenější patří série NHL a FIFA, což je samozřejmě dáno popularitou hokeje a fotbalu v našich končinách. Pravidlo jednoročního updatu bylo již porušeno fotbálkem Euro 2000 a nyní se opět chystá titul v půlce roku – hra 2002 FIFA World Cup. Již z názvu je všem hráčům, kteří se alespoň trochu orientují na poli sportovního dění, naprosto jasné, že se vše bude točit kolem blížícího se mistrovství světa v kopané v Japonsku a Koreji. Lidé z EA Sports nedávno zveřejnili oficiální demo (které si můžete stáhnout odtud), na které jsme si v redakci trochu posvítili.

EA Sports s každým novým fotbálkem přicházejí s více či méně podstatnými změnami ovládání a herního systému. FIFA 2002 z loňského podzimu byla v tomto ohledu poměrně převratná. Došlo totiž ke snížení automatičnosti nahrávek a střel, takže důležitou roli při jakémkoli nakopnutí míče hraje odhad a cit pro balón. World Cup v tomto trendu pokračuje a nutí tak hráče k přesnému míření a odhadu síly, se kterou je nutno míč nakopnout. Co se týče nahrávek, tak je to 2002 FIFA World Cup rozhodně dobře, jelikož vám dá o něco větší práci než dříve vypracovat si několika nahrávkami šanci, je ale pravda, že k dispozici je (stejně jako ve FIFA 2002) automatická narážečka, při které pošlete balón svému spoluhráči a ten vám ho po chvilce ťukne zpět. Nutnost většího míření při střelbě je také pozitivní, ovšem autoři to trochu přehnali s dobou, po kterou je nutné tlačítko pro střelbu podržet, aby daný fotbalista vypálil na branku pořádnou pumelici. Změnou prošlo také bránění. Skluz je sice stále skluz, ale "čisté bránění" standardně nastavené na klávese pro střelbu je pojaté jinak než dříve – kromě snahy o vypíchnutí balónu se obránce snaží soupeře atakovat také tělem, což přispívá k realistickému požitku ze hry. Souboje jeden na jednoho totiž obvykle vypadají tak, že se hráči mezi sebou různě pošťuchují, "okopávají" a výsledek takového souboje není nikdy jistý – někdy obránce balón čistě vypíchne, jindy tělem soupeře odstaví nebo alespoň přibrzdí, dost často se také jen neškodně o protihráče otře a ten si vesele s balónem u nohy uhání dál. Občas se také stane, že útočník s balónem elegantně přeskočí soupeřův skluz. Lehkého přepracování se dočkaly i hlavičky, voleje a hra ze vzduchu vůbec. I když je hlavičkování obecně realističtější než dříve, nevyhnuly se autoři jedné chybce (ale do vydání finální verze ještě mají dost času na její odstranění) – při určité shodě okolností hráč hlavičkuje s nelogicky vysokou razancí a taková hlavička 2002 FIFA World Cup z hranice velkého vápna pak představuje snad větší ohrožení branky než střela z vápna malého. Potěšitelné je, že inteligence hráčů je o něco lepší než ve FIFA 2002 a to zejména co se jejich týmovosti a taktiky týče – nemusíte se již stále bát toho, že vaši obránci nechají soupeře osamocené za svými zády (aniž by je ovšem vystavili do ofsajdu). Po chvilce hraní si asi všimnete i několika drobností, jako je například "fyzičnost" rozhodčího, od kterého se občas odrazí míč.

Kromě běžných fotbalistů, kteří by měli mít reálné statistiky (ovšem sami víte, že zrovna atributy hráčů a sestavy mužstev nepatřily v sérii FIFA v minulosti zrovna k nejsilnějším stránkám), se ve hře objeví i 75 hvězd – klíčových hráčů a tahounů svých týmů. Hrát by se mělo na dvaceti nových korejských a japonských stadiónech, k dispozici budou čtyři obtížnosti a těšit se můžete na nové grafické vychytávky, jako jsou různí nafukovací maskoti, personál stadionu a podobně. V demu jsou však stále některé nedodělávky, například zběsilí fotoreportéři, kteří svými objektivy neúnavně sledují balón i ve chvíli, kdy je několik metrů v zámezí. Nové grafického zpracování se dočkal ale i fotbal samotný. Vzhledem k tomu, že demo podporuje pouze rozlišení 640x480, nemůžeme s jistotou říci, jak kvalitní textury budou ve finální verzi, ale můžeme směle zhodnotit animace hráčů. Ty jsou zase o krok realističtější nežli na 2002 FIFA World Cup podzim a hlavně obsahují opravdu obrovské množství úplně nových pohybů – zejména při bránění, vzdušných soubojích a pádech po zasažení soupeřovým skluzem. Objevil se i zbrusu nový kamerový pohled Panoramatic, který zabírá hřiště z ještě větší vzdálenosti než Tower kamera. Zvuková kulisa není v demu ještě kompletní, takže posoudit ji budeme moci až ve finální verzi, ale autoři slibují rušnou atmosféru a hudební doprovod Vancouverského symfonického orchestru.

Tím hlavním je v počítačových fotbálcích hratelnost. Demo sice nabízí jen zápas Mexika a Uruguaye a minimum nastavení v options, ale přesto to vypadá, že by World Cup mohl být zábavným sportíkem. AI soupeře i spoluhráčů je solidní (i když u gólmanů by mohla být vyšší) a ovládání umožňuje opravdu pěkné kombinace. Na konečný verdikt si ještě pár dní počkáme (a měli bychom se dočkat již během dubna), ale věřme, že vše dobře dopadne a my si budeme moci vychutnat vítězství na Mistrovství světě alespoň v této hře.