Guild Wars: Eye of the North

Guild Wars: Eye of the North

2009 – rok nových koní ve virtuálním prostoru

  • 19
Online světy koncem roku usnuly, tak trochu zhodnotíme loňský rok a zahledíme se do své kouzelné křišťálové koule

 Začneme překvapením: World of Warcraft je stále nejoblíbenější placenou online hrou západní polokoule a nejspíš celého světa.WoW hraje víc lidí, než kolik jich má české občanství. Warcraft má za rok 2008 na svědomí pár životů, statisíce rozpadlých partnerských vztahů a nejspíš i pár nově narozených dětí. Ostatní to loni tak snadné neměli. Nejhůře si podle soukromého výzkumu serveru Massively ve spolupráci se službou GamerDNA vedl Age of Conan.  Studie se orientovala podle odehraných minut mezi hráči, kteří používají službu Xfire, ale i tak je smutné sledovat obrovský propad v oblibě, který snad zvrátila výměna vedení a uvolnění poslední aktualizace. Další očekávaná pecka, Warhammer Online si také nevedl nijak úžasně, i když propad zájmu hráčů nebyl tak dramatický jako u AoC.

WoW: Wrath of Lich KingZe statistik kromě naprosté dominance WoW vyplývá například trvale rostoucí popularita hardcore PvP vesmírného simulátoru EVE Online, který má kované fanoušky i mezi našimi čtenáři. Zdravíme. Roste i čas strávený hráči v LOTRO, který se úspěšně inspiroval přidáváním bezplatného obsahu v EverQuestu 2 a hráče si tak lépe udržuje. Překvapivě populární jsou stále Guild Wars, které těží z absence měsíčního poplatku, i když hra vzhledem ke svému hernímu systému rezignovala na nálepku MMORPG. Ale i na oblibě Call fo Duty 4 je vidět, že pro spoustu hráčů je lepší relativně vyrovnaný krátký zápas s lidskými soupeři než mnohahodinové mlácení potvor nutné k získání špičkového vybavení pro PvP.

A co nás čeká v roce 2009? Kromě stále trvající dominance World of Warcraft se dočkáme hned několika online her, které ale za sebou nemají tak silný marketing jako v loňském roce Age of Conan a Warhammer Online. Pro jistotu to vezmeme tak nějak popořadě a vy si v diskusi můžete přidat své očekávané hry, protože všechny určitě vyjmenovat nezvládneme:

Aion: The Tower of Eternity – jedno ze želízek NCSoftu pro návrat ke stabilnímu zisku pošramocenému neúspěšnou hrou Tabula Rasa. Aion má nabídnout v podstatě klasickou „korejskou“ online hru zasazenou do fantasy prostředí, ale vyšperkovaného moderní grafikou s typickým asijským šmrncem, který puberťákům dělá boule na kalhotách. Mezi velká lákadla Aionu patří příslib leteckých soubojů, protiútoků a speciálních úderů. Vaz mohou Aionu srazit dvě věci – údajně rozšířené botování už v korejské betaverzi a potom existence emulátoru. Pokud se Aion stane novým Lineage II, ani nás to nepřekvapí. 

Champions Online – Američané mají rádi superhrdiny, a i přes snahu tvůrců seriálu Heroes ve třetí sérii máme superhrdiny rádi i my. A užijeme si je v nové superhrdinské MMORPG, která volně navazuje na City of Heroes. Těšit se můžeme na komiksovou grafiku, velkou volnost při tvorbě postavy s možností výběru oblíbeného postoje nebo stylu pohybu vašeho hrdiny. A hlavně – hra by měla už letos vyjít i na Xboxu 360.

Darkfall -  Lidé, kteří sedm let sledují vývoj Darkfallu se snad konečně dočkají. Evropská verze hry otevřená zájemcům z celého světa bude spuštěna 22. ledna 2009. Pokud jste o Darkfallu ještě neslyšeli, vězte, že hra je ve vývoji už více než sedm let a podle Wikipedie její vývojáři o průběhu vývoje a vlastnostech hry sepsali dobrých 230 stran. Hra se bude soustředit na PvP souboje, jedinou ochranu před ostatními hráči nabídnou stráže v domovských městech jednotlivých ras.

Další odlišností má být absence povolání, postava se bude moci naučit cokoliv, její schopnosti porostou s tím, jak bude konkrétní dovednost používat. Revoluci ale nečekejte, zastaralý engine nejspíš nepřiláká masy, pro fajnšmekry to ale bude zajímavé. Držíme palce.

Jumpgate Evolution - A dostáváme se ke sci-fi. NetDevil navazuje na svou původní vesmírnou online hru a v nové verzi slibuje poutavé souboje v kokpitu, obrovské vesmírné lodě, skvělou grafiku a automaticky generované mise ve stylu legendárního simulátoru Freelancer. Pevně věříme, že se NetDevilům s Jumpgate:Evolution bude dařit lépe než se zrušeným Auto Assault.

LOTRO – Ne celá hra, ale slíbený datadisk. Následovník Morie má přijít už v roce 2009, Turbine slíbila co rok, to datadisk. Podobně bychom se mohli dočkat (těch 10 lidí, co v ČR hraje EQ2) i dalšího rozšíření pro EverQuest 2.

Stargate Worlds – nakonec ještě jeden Sci-Fi nářez, protože Star Trek ani nové Star Wars to letos nestihnou. Na základě televizního seriálu Hvězdná brána vzniká hra s důrazem na souboje na dálku a umělou inteligenci počítačem ovládaných nepřátel. Zajímavostí je také systém časových paradoxů, který umožní využít stejné základní lokace pro hráče různé úrovně, samozřejmě obměněné a s novým příběhem. Hlavním lákadlem, kromě seriálové licence, bude použitý engine Unreal Engine 3.

NCSoft - Korejský NCSoft neprožívá nejlepší období. Po rozhodnutí ukončit provoz nerentabilní hry Tabula Rasa nyní firma čelí patentové žalobě ze strany společnosti Worlds.com, podle které korejský vydavatel porušil patent pokrývající "systém a způsob umožnění interakce uživatelů ve virtuálním prostoru" podaný v roce 1995 ve Spojených státech a schválený v roce 2007. Žaloba byla podaná v Texasu, soud tedy bude rozhodovat podle amerického práva.

Žaloba Worlds.com okamžitě vyvolala vlnu kritiky kvůli obecnému znění patentu, který je v podstatě možné aplikovat na jakoukoliv online aplikaci využívající třetí rozměr. NCSoft se zatím k žalobě nevyjádřil, protože prý ještě nedostal soudní obsílku a neví, o co vlastně jde. To je oblíbená výmluva nejen v Česku, zdá se.

Podle odborníků, se kterými se výjimečně shodujeme, se Worlds.com snaží z NCSoftu vytáhnout nějaké mimosoudní vyrovnání. Kdyby si firma byla naprosto jistá platností svého patentu, určitě by šla po větších rybách. Z NCSoftu přeci nemůže dostat tolik peněz, kolik by ze sebe mohl vytřepat oslíček "otřes-se" v podobě Activision Blizzard.

Tak jako tak to pro NCSoft nevypadá úplně růžově, stejný soud podle serveru GamesIndustry.biz nařídil Nintendu zaplatit 21 milionů dolarů společnosti Anascape za údajné porušení patentů, které měly způsobit ovladače Nintenda GameCube a Wii.