Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

3D Mark 2005

  12:00aktualizováno  17. ledna 2006 8:49
Po dlouhém očekávání vypustila finská společnost Futuremark své dítko 3D Mark 2005. Jedná se o software na testování výkonu grafické karty a právě k této části testu přinášíme náš popis.

3D Mark 2005 Po dlouhém očekávání vypustila finská společnost Futuremark své dítko. Zkuste nějakému hráči říct jméno programu 3D Mark. Asi každý vám poví, že se jedná o software na testování výkonu grafické karty. Tento program nyní dospěl do své další verze s číslovkou 05. Pro ty co o něm niky neslyšeli jej připomeňme pár slov úvodem. Tento program využívá nejnovějších technologií k tomu, aby pořádně potrápil vaši grafickou kartu a napsal pár čísel. A o ty čísla zde jde. Podle nich zjistíte, jak výkonnou máte grafickou kartu. Tyto čísla potom můžete porovnat s ostatními lidmi na světě a pokud je váš výsledek někde v TOP100, můžete si gratulovat, protože máte jednu z nejlepších grafických karet na světě.

Historie tohoto programu se začala psát v roce 1999, kdy se Futuremark jmenoval Mad Onion (bláznivá cibule). Tehdy se na světlo světa dostal 3D Mark 99, který se nějakého nadšeného uvítání nedočkal. O rok později vyšel 3D Mark 2000, který byl již považován za řádný testovací program. Ovšem králem ve svém oboru se stal až v roce 2OO1, kdy přinesl testování pod DirectX 8 a ve verzi SE DirectX 8.1. Tato série vyprovokovala boom, kdy se všichni předháněli o to, kdo bude mít nejvyšší skóre. Pokud se nepletu, tak nejvyšší skóre 3D Marku 2001 je něco málo přes 37000 bodů. Tento ročník také proslul tím, že společnosti vyrábějící grafické čipy optimalizovali své ovladače tak, aby jejich karty měli co nejvíc bodů na úkor kvality obrazu. Tato věc se týkala hlavně karet od Nvidiie. V roce 2003 se do vod internetu vrhá další verze s označením 03. Někdo ji kritizoval za malý počet testů, někomu se zase nelíbilo nízké hodnocení karet. Futuremark ovšem věděl co dělá. Poku se v době uvedení programu nejlepší výsledky pohybovaly okolo 3000, nyní je to kolem 15500.

Nyní je tu nový 3D Mark 03 a tak se pojďme podívat, co nám programátoři z Futuremark nachystali tentokrát. V následujícím textu najdete rozbor všech testů, takže budete vědět, co vaši mašinku trápí nejvíce.
3D Mark 2005 Nový 3D Mark má samozřejmě podporu DX9.0c. Dále testuje Shader model 2.0 a 3.0. Potom zde najdeme testy na Pixel a Vertex Shadery, které pracují v módech 2.x a 3.0. Náročnost na počet polygonů se vyšplhala až na jeden milion polygonů/snímek.
3D Mark pohání zcela nový 3D engine. Celý program je navržen tak, aby co nejlépe simuloval prostředí počítačových her, ale aby 99% výpočtů zůstalo na grafické kartě. Hení vlastnosti jako výpočet fyziky, zvukové efekty atd. jsou vypnuty. Pro spuštění všech testů budete potřebovat kartu s funkcí Shader Modelu 2, tedy minimálně Radeon 9500 nebo GeForce FX.

Game test 1: Return to Proxycon
Tento test má simulovat podmínky 3D akce ve vnitřních prostorách - jde o přestřelku na vesmírné lodi. Zde má program za úkol simulovat hry jako Unreal Tournament 2004 nebo chystaný Quake 4. Jedná se totiž o velkou místnost s tuctem vojáků. Na této mapě se vaše karta pořádně zapotí při vypočítávání osvětlení a dynamických stínů. Mapa je nasvětlována ze stropu a v návaznosti jsou renderovány dynamické stíny. Jsou zde i bodové bodové zdroje světla; stíny vržené od těchto světelných zdrojů se ale nepočítají.
Převážná část materiálů na této mapě je kov, proto se zde počítá i odraz světelných zdrojů od nich. Na povrchy je také použit bumpmapping (normálové stínování), a další grafické efekty.

Game test 2: Firefly Forest
Další test nás zavede do bujné vegetace lesa, kde poletuje světluška, která je zdrojem světla. Jedná se o velmi náročný test, protože vegetace se pohybuje, takže vytváří dynamické stínování. Všechny větve a stromy jsou zde nezávislé, což více potrápí grafické jádro 3D akcelerátoru.
Efekty použité zde se hodně podobají prvnímu testu, přestože to tak na první pohled nevypadá. Odrazy od listů jsou podobné jako u kovových materiálů v předchozím testu, pouze aby se tak neleskly byl přidán rozptýlený efekt a normálové mapy. Kameny mají povrch modelovaný pomocí spekulárních map. I větve stromů jsou modifikovaným kovem s difúzní mapou. 3D Mark 2005 Mapa je osvětlena dvojím způsobem. Měsíc vrhá směrové osvětlení – dynamické stíny a bodový zdroj – světluška – stíny jsou vypočítávány pomocí tzv. kubické mapy. Tento test využívá výhod perspektivního stínování. Také zde najdeme efekty jako rozptyl světla nebo mlha, které patří do skupiny efektů DirectX 9.

Game test 3: Canon Flight
Pokud rádi hrajete letecké simulátory, určitě by vaší pozornosti neměl uniknout poslední test. Bájná vzducholoď prolétá nad údolím plným vody, když ji začne obtěžovat “malá mořská příšerka” :-). Vzducholoď po salvě uniká a objevuje se na druhé straně jezera.
Pokud nahlédnete do dokumentace, zjistíte, že autoři prohlašují, že se jedná o nejsložitější scénu v testu. A mají pravdu. Na vertikální skály okolo jsou naneseny dvě barevné mapy, dvě normálové mapy a výsledek je dokreslen Lambertianovým difúzním stínováním, které je doplněno klasickým dynamickým stínováním. Vodní hladina je přepočítávána 6x. Vodní plocha obsahuje mnoho shaderů, normálovou mapu, odrazovou a lomovou mapu a per-pixel Fresnel.

V této recenzi byla popsána pouze část programu, která testuje grafickou kartu. O zbytku někdy příště.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Herní hit Fortnite dorazil na Android. Na dotykové obrazovce je to bída

Fortnite Battle Royale na mobilu se systémem Android

Jedna z nejpopulárnějších her současnosti, Fortnite Battle Royale, se konečně dostala na obrazovky mobilních telefonů s...

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

ANKETA: Hráli jste jako malí nepřístupné hry?

Duke Nukem

Nedávný průzkum mezi britskými rodiči ukázal, že více než polovina jich dovolí hrát dětem hry pro dospělé. Vypadá to...



Najdete na iDNES.cz