3D Mark 2005

  12:00aktualizováno  17. ledna 2006 8:49
Po dlouhém očekávání vypustila finská společnost Futuremark své dítko 3D Mark 2005. Jedná se o software na testování výkonu grafické karty a právě k této části testu přinášíme náš popis.

3D Mark 2005 Po dlouhém očekávání vypustila finská společnost Futuremark své dítko. Zkuste nějakému hráči říct jméno programu 3D Mark. Asi každý vám poví, že se jedná o software na testování výkonu grafické karty. Tento program nyní dospěl do své další verze s číslovkou 05. Pro ty co o něm niky neslyšeli jej připomeňme pár slov úvodem. Tento program využívá nejnovějších technologií k tomu, aby pořádně potrápil vaši grafickou kartu a napsal pár čísel. A o ty čísla zde jde. Podle nich zjistíte, jak výkonnou máte grafickou kartu. Tyto čísla potom můžete porovnat s ostatními lidmi na světě a pokud je váš výsledek někde v TOP100, můžete si gratulovat, protože máte jednu z nejlepších grafických karet na světě.

Historie tohoto programu se začala psát v roce 1999, kdy se Futuremark jmenoval Mad Onion (bláznivá cibule). Tehdy se na světlo světa dostal 3D Mark 99, který se nějakého nadšeného uvítání nedočkal. O rok později vyšel 3D Mark 2000, který byl již považován za řádný testovací program. Ovšem králem ve svém oboru se stal až v roce 2OO1, kdy přinesl testování pod DirectX 8 a ve verzi SE DirectX 8.1. Tato série vyprovokovala boom, kdy se všichni předháněli o to, kdo bude mít nejvyšší skóre. Pokud se nepletu, tak nejvyšší skóre 3D Marku 2001 je něco málo přes 37000 bodů. Tento ročník také proslul tím, že společnosti vyrábějící grafické čipy optimalizovali své ovladače tak, aby jejich karty měli co nejvíc bodů na úkor kvality obrazu. Tato věc se týkala hlavně karet od Nvidiie. V roce 2003 se do vod internetu vrhá další verze s označením 03. Někdo ji kritizoval za malý počet testů, někomu se zase nelíbilo nízké hodnocení karet. Futuremark ovšem věděl co dělá. Poku se v době uvedení programu nejlepší výsledky pohybovaly okolo 3000, nyní je to kolem 15500.

Nyní je tu nový 3D Mark 03 a tak se pojďme podívat, co nám programátoři z Futuremark nachystali tentokrát. V následujícím textu najdete rozbor všech testů, takže budete vědět, co vaši mašinku trápí nejvíce.
3D Mark 2005 Nový 3D Mark má samozřejmě podporu DX9.0c. Dále testuje Shader model 2.0 a 3.0. Potom zde najdeme testy na Pixel a Vertex Shadery, které pracují v módech 2.x a 3.0. Náročnost na počet polygonů se vyšplhala až na jeden milion polygonů/snímek.
3D Mark pohání zcela nový 3D engine. Celý program je navržen tak, aby co nejlépe simuloval prostředí počítačových her, ale aby 99% výpočtů zůstalo na grafické kartě. Hení vlastnosti jako výpočet fyziky, zvukové efekty atd. jsou vypnuty. Pro spuštění všech testů budete potřebovat kartu s funkcí Shader Modelu 2, tedy minimálně Radeon 9500 nebo GeForce FX.

Game test 1: Return to Proxycon
Tento test má simulovat podmínky 3D akce ve vnitřních prostorách - jde o přestřelku na vesmírné lodi. Zde má program za úkol simulovat hry jako Unreal Tournament 2004 nebo chystaný Quake 4. Jedná se totiž o velkou místnost s tuctem vojáků. Na této mapě se vaše karta pořádně zapotí při vypočítávání osvětlení a dynamických stínů. Mapa je nasvětlována ze stropu a v návaznosti jsou renderovány dynamické stíny. Jsou zde i bodové bodové zdroje světla; stíny vržené od těchto světelných zdrojů se ale nepočítají.
Převážná část materiálů na této mapě je kov, proto se zde počítá i odraz světelných zdrojů od nich. Na povrchy je také použit bumpmapping (normálové stínování), a další grafické efekty.

Game test 2: Firefly Forest
Další test nás zavede do bujné vegetace lesa, kde poletuje světluška, která je zdrojem světla. Jedná se o velmi náročný test, protože vegetace se pohybuje, takže vytváří dynamické stínování. Všechny větve a stromy jsou zde nezávislé, což více potrápí grafické jádro 3D akcelerátoru.
Efekty použité zde se hodně podobají prvnímu testu, přestože to tak na první pohled nevypadá. Odrazy od listů jsou podobné jako u kovových materiálů v předchozím testu, pouze aby se tak neleskly byl přidán rozptýlený efekt a normálové mapy. Kameny mají povrch modelovaný pomocí spekulárních map. I větve stromů jsou modifikovaným kovem s difúzní mapou. 3D Mark 2005 Mapa je osvětlena dvojím způsobem. Měsíc vrhá směrové osvětlení – dynamické stíny a bodový zdroj – světluška – stíny jsou vypočítávány pomocí tzv. kubické mapy. Tento test využívá výhod perspektivního stínování. Také zde najdeme efekty jako rozptyl světla nebo mlha, které patří do skupiny efektů DirectX 9.

Game test 3: Canon Flight
Pokud rádi hrajete letecké simulátory, určitě by vaší pozornosti neměl uniknout poslední test. Bájná vzducholoď prolétá nad údolím plným vody, když ji začne obtěžovat “malá mořská příšerka” :-). Vzducholoď po salvě uniká a objevuje se na druhé straně jezera.
Pokud nahlédnete do dokumentace, zjistíte, že autoři prohlašují, že se jedná o nejsložitější scénu v testu. A mají pravdu. Na vertikální skály okolo jsou naneseny dvě barevné mapy, dvě normálové mapy a výsledek je dokreslen Lambertianovým difúzním stínováním, které je doplněno klasickým dynamickým stínováním. Vodní hladina je přepočítávána 6x. Vodní plocha obsahuje mnoho shaderů, normálovou mapu, odrazovou a lomovou mapu a per-pixel Fresnel.

V této recenzi byla popsána pouze část programu, která testuje grafickou kartu. O zbytku někdy příště.

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Série Assassin’s Creed stále boduje. Jaký má recept na úspěch?

Assassin's Creed 2

Série Assassins Creed oslavila letos jedenáct let od svého vzniku a letošní díl ze starověkého Řecka jistě nebyl...

Bonusweb slaví 20 let. Bylo to moje nejšťastnější období, říká zakladatel

Zdeněk Polách

V pondělí 5. října 1998 se na českém internetu objevil nový internetový projekt jménem BonusWeb. Psal nejen o hrách,...

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....



Najdete na iDNES.cz