Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

3dfx: poučení z krizového vývoje

  12:00aktualizováno  21. prosince 5:29
Zánik 3dfx sebou nese důsledky, které výrazně ovlivní budoucnost průmyslu grafických čipů. Přinášíme výtah z pondělní tiskové konference firmy NVIDIA a rozjímání Tima Sweeneyho, zakladatele Epic Games a tvůrce unrealovského enginu.

Reakce na zánik firmy 3dfx jsou různé, a to nejen v diskusích pod našimi články, ale i mezi čelnými představiteli hardwarových a softwarových firem. Litují samozřejmě zejména ti, kteří na budoucnost 3dfx vsadili, jako například zakladatel a hlavní programátor Epic Games Tim Sweeney – níže se dočtete, jaké má z toho všeho pocity. Převládají názory typu „očekávali jsme to“, „škoda, že je o jednoho konkurenta méně“ a „patří jim to za jejich velkohubost a svého času i nadřazenou aroganci“.



NVIDIA na tiskové konferenci
Tak či onak, nastartovaný proces je v plném běhu a NVIDIA v pondělí uspořádala tiskovou konferenci, na které její zástupce zrekapituloval uzavřený obchod a odpověděl na několik otázek tisku. Z nich vyjímám:

Plánuje NVIDIA v budoucnu použít technologii SLI?

Je to zajímavá možnost, ale nebudeme nijak komentovat dosud neohlášené produkty. Velmi věříme našim jednočipovým řešením, ale použijeme i SLI, pokud to bude mít smysl.

Firma 3dfx byla přibližně dva měsíce před uvolněním svého produktu nové generace. Uvede tento produkt na trh NVIDIA?

Obecně platí, že nekomentujeme neohlášené produkty. Momentálně to nemá žádný vliv na naše plány, protože už máme harmonogram uvádění produktů na trh připraven.

Plánujete podporu API Glide?

Technologii Glide sice získáme, ale zatím není jasné, jakým způsobem ji použijeme.

Kdo bude poskytovat technickou podporu pro stávající produkty 3dfx?

Technická podpora je prozatím záležitostí 3dfx. Ověřte si to u nich.

Plánuje NVIDIA rozšířit svůj tým inženýrů o stávající zaměstnance 3dfx?

Fyzičtí zaměstnanci nejsou součástí obchodu, jejich budoucnost bude tedy záviset na 3dfx. Víme však, že tam pracuje mnoho talentovaných lidí a vždycky jsme otevřeni přílivu nových talentů. Pokud se rozhodnou pro kariéru u NVIDIE, rádi je zaměstnáme.

Jak se nyní, když už de facto zbývá jediný skutečný konkurent, změní vaše marketingová strategie?

Jsme pro ATI jistě protivníkem, kterého nelze podceňovat, a to zvláště nyní s naší novou kombinovanou technologickou základnou. Jsme v dobré pozici, abychom naše grafické schopnosti uplatnili na nových vzrušujících trzích.

Zdroj: Firing Squad



Tim Sweeney o 3dfx
Gamezine Evil Avatar uveřejnil monolog Tima Sweeneyho na téma 3dfx, grafická akcelerace a byznys vůbec. Cituji některé myšlenky:

3dfx má některé úžasně talentované inženýry jako je například Gary Tarolli… Doufám, že z tohoto vykoupení vyjdou v pořádku. Rozhodně si to zaslouží za svůj velký přínos pro grafický průmysl.

Tento případ ukazuje, že jakákoli firma s jakkoli velkým momentálním náskokem může stát klidně jen rok a půl před svým zánikem. … To ukazuje obrovskou důležitost udržování kroku s konkurencí po stránce nákladů, technologie a harmonogramu. … Karty od NVIDIE vytlačily 3dfx zejména na OEM trhu zcela na okraj z důvodu lepší ceny, vlastností (i když jich momentálně žádné hry nevyužívaly) a dodržování harmonogramu uvádění na trh.

Ukazuje se, že firma nemůže marketingem zakrýt nedostatky svých čipů – alespoň ne nadlouho. Lidi z 3dfx udělali obdivuhodnou práci při propagování T-Bufferu a FSAA, ale marketing není realita – T&L a 32bitové barvy jim vytřely zrak.

Před několika měsíci jsem poslouchal řeč Alexe Leuppa (výkonný ředitel 3dfx) k investorům, ve které maloval obrázek zářivé budoucnosti plné nových příležitostí a produktů uváděných tak, jak byly ohlášeny. Tenkrát jsem nevěděl, že z úst vypouští lži; zdál se velmi příjemný a výřečný. Jako CEO jistě věděl, že se nacházejí na smrtelné posteli. Z toho plyne poučení: tyhle věci se nikdy nedozvíš, dokud už není příliš pozdě.



Závěrečná poznámka
Tim a lidé v jeho okolí jistě věřili firmě 3dfx a její budoucnosti velmi silně – postavili základy svého unrealovského enginu tak, že byl totálně optimalizován pro Voodoo produkty a ignoroval zbytek světa. Trpké plody tohoto rozhodnutí na sebe nedaly dlouho čekat – jak NVIDIA přebírala žezlo krále hráčské grafiky, čím dál tím více hráčů bylo postiženo „nepřátelskostí“ uvedeného enginu k jejich kartám. Osobně doufám, že si Tim vzal alespoň ještě jedno poučení: nikdy už nedělej špičkový engine jen pro čipy jedné firmy.
Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Civilization III
Třetí díl kultovní Civilization je dočasně zdarma. Nepropásněte ho

Využijte časově omezené nabídky a zařaďte si starší, ale stále skvěle hratelný třetí díl Civilizace do vaší steamové knihovny úplně zdarma.  celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.