Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

3dfx: poučení z krizového vývoje

  12:00aktualizováno  21. prosince 5:29
Zánik 3dfx sebou nese důsledky, které výrazně ovlivní budoucnost průmyslu grafických čipů. Přinášíme výtah z pondělní tiskové konference firmy NVIDIA a rozjímání Tima Sweeneyho, zakladatele Epic Games a tvůrce unrealovského enginu.

Reakce na zánik firmy 3dfx jsou různé, a to nejen v diskusích pod našimi články, ale i mezi čelnými představiteli hardwarových a softwarových firem. Litují samozřejmě zejména ti, kteří na budoucnost 3dfx vsadili, jako například zakladatel a hlavní programátor Epic Games Tim Sweeney – níže se dočtete, jaké má z toho všeho pocity. Převládají názory typu „očekávali jsme to“, „škoda, že je o jednoho konkurenta méně“ a „patří jim to za jejich velkohubost a svého času i nadřazenou aroganci“.



NVIDIA na tiskové konferenci
Tak či onak, nastartovaný proces je v plném běhu a NVIDIA v pondělí uspořádala tiskovou konferenci, na které její zástupce zrekapituloval uzavřený obchod a odpověděl na několik otázek tisku. Z nich vyjímám:

Plánuje NVIDIA v budoucnu použít technologii SLI?

Je to zajímavá možnost, ale nebudeme nijak komentovat dosud neohlášené produkty. Velmi věříme našim jednočipovým řešením, ale použijeme i SLI, pokud to bude mít smysl.

Firma 3dfx byla přibližně dva měsíce před uvolněním svého produktu nové generace. Uvede tento produkt na trh NVIDIA?

Obecně platí, že nekomentujeme neohlášené produkty. Momentálně to nemá žádný vliv na naše plány, protože už máme harmonogram uvádění produktů na trh připraven.

Plánujete podporu API Glide?

Technologii Glide sice získáme, ale zatím není jasné, jakým způsobem ji použijeme.

Kdo bude poskytovat technickou podporu pro stávající produkty 3dfx?

Technická podpora je prozatím záležitostí 3dfx. Ověřte si to u nich.

Plánuje NVIDIA rozšířit svůj tým inženýrů o stávající zaměstnance 3dfx?

Fyzičtí zaměstnanci nejsou součástí obchodu, jejich budoucnost bude tedy záviset na 3dfx. Víme však, že tam pracuje mnoho talentovaných lidí a vždycky jsme otevřeni přílivu nových talentů. Pokud se rozhodnou pro kariéru u NVIDIE, rádi je zaměstnáme.

Jak se nyní, když už de facto zbývá jediný skutečný konkurent, změní vaše marketingová strategie?

Jsme pro ATI jistě protivníkem, kterého nelze podceňovat, a to zvláště nyní s naší novou kombinovanou technologickou základnou. Jsme v dobré pozici, abychom naše grafické schopnosti uplatnili na nových vzrušujících trzích.

Zdroj: Firing Squad



Tim Sweeney o 3dfx
Gamezine Evil Avatar uveřejnil monolog Tima Sweeneyho na téma 3dfx, grafická akcelerace a byznys vůbec. Cituji některé myšlenky:

3dfx má některé úžasně talentované inženýry jako je například Gary Tarolli… Doufám, že z tohoto vykoupení vyjdou v pořádku. Rozhodně si to zaslouží za svůj velký přínos pro grafický průmysl.

Tento případ ukazuje, že jakákoli firma s jakkoli velkým momentálním náskokem může stát klidně jen rok a půl před svým zánikem. … To ukazuje obrovskou důležitost udržování kroku s konkurencí po stránce nákladů, technologie a harmonogramu. … Karty od NVIDIE vytlačily 3dfx zejména na OEM trhu zcela na okraj z důvodu lepší ceny, vlastností (i když jich momentálně žádné hry nevyužívaly) a dodržování harmonogramu uvádění na trh.

Ukazuje se, že firma nemůže marketingem zakrýt nedostatky svých čipů – alespoň ne nadlouho. Lidi z 3dfx udělali obdivuhodnou práci při propagování T-Bufferu a FSAA, ale marketing není realita – T&L a 32bitové barvy jim vytřely zrak.

Před několika měsíci jsem poslouchal řeč Alexe Leuppa (výkonný ředitel 3dfx) k investorům, ve které maloval obrázek zářivé budoucnosti plné nových příležitostí a produktů uváděných tak, jak byly ohlášeny. Tenkrát jsem nevěděl, že z úst vypouští lži; zdál se velmi příjemný a výřečný. Jako CEO jistě věděl, že se nacházejí na smrtelné posteli. Z toho plyne poučení: tyhle věci se nikdy nedozvíš, dokud už není příliš pozdě.



Závěrečná poznámka
Tim a lidé v jeho okolí jistě věřili firmě 3dfx a její budoucnosti velmi silně – postavili základy svého unrealovského enginu tak, že byl totálně optimalizován pro Voodoo produkty a ignoroval zbytek světa. Trpké plody tohoto rozhodnutí na sebe nedaly dlouho čekat – jak NVIDIA přebírala žezlo krále hráčské grafiky, čím dál tím více hráčů bylo postiženo „nepřátelskostí“ uvedeného enginu k jejich kartám. Osobně doufám, že si Tim vzal alespoň ještě jedno poučení: nikdy už nedělej špičkový engine jen pro čipy jedné firmy.
Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...