O novém 3DMarku2001 jsem psal již dříve, takže se na tomto místě nebudeme příliš zdržovat opakováním – pokud čtete tento článek, pravděpodobně víte, že program 3DMark je nástrojem firmy MadOnion.com určeným k pohodlnému testování výkonu grafického subsystému osobních počítačů. Kdo tento program využije? My všichni, kteří si chceme změřit grafické schopnosti našich miláčků a porovnat je s ostatními.
Minulý týden spatřila světlo světa jeho nová verze s číslem 2001, a protože stejně jako její předchůdkyně nepochybně zaujme mezi grafickými benchmarky přední místo, neuškodí se na ní blíže podívat. Ke stažení je například zde, ale pozor: má 38 MB a nezanedbatelné systémové požadavky (viz níže). 3DMark2001 je v základní podobě opět zdarma; verze Pro, která už pár desítek dolarů stojí, vám navíc poskytne nový prohlížeč výsledků (ResultBrowser2001), prostředky k testování kvality obrazu s referenčními obrázky, interaktivní herní demo, v němž si můžete zajezdit a zastřílet s obrněnými autíčky, a konečně možnost parametrizovaného spouštění benchmarků pomocí dávkových souborů.
Každému to nepoběží, a rychle už vůbec ne
I když vím, že operační paměť dosud nikdy nebyla levnější (a nadále mírně zlevňuje), nemyslím si, že jí každý z vás má doma 128 MB, které 3DMark2001 požaduje. Dalšími minimy, které si tento program diktuje, jsou alespoň 500MHz procesor, 3D akcelerátor s 32 MB RAM (ne starší než z roku 1999) a nainstalované DirectX 8. 3DMark velmi pravděpodobně poběží i na skromnějších paměťových konfiguracích, ale na věrohodnost jím naměřených výsledků se pak nebudete moci spolehnout, protože bude muset uprostřed testů swapovat textury na pevný disk, což zapříčiní výrazné zpomalení. Co je nového?
3DMark2001 plně podporuje revoluční prvky obsažené v microsoftím rozhraní DirectX 8 a grafickém čipu GeForce3 (zejména programovatelné stínování vrcholů a pixelů), mapování nerovností metodou DOT3, celoobrazovkový antialiasing (FSAA) a kompresi textur. Staré herní benchmarky Helicopter a Adventure byly nahrazeny třemi novými (Car Chase, Dragothic a Lobby), které mohou být opět spouštěny v nízkém i vysokém rozlišení. Čtvrtého herního testu s poetickým názvem Nature (příroda) si neužijete, pokud nemáte grafickou kartu, která by podporovala všechny funkce DX 8 ve svém hardwaru – momentálně tedy jedině něco s GeForce3 na palubě.
Utilita System Info dostala podobu připomínající stejnojmenný prográmek od Microsoftu, a zobrazuje nyní podstatně podrobnější informace o instalovaném hardwaru a softwaru. V neposlední řadě je zde zcela nové demo oplývající nikoli špatnou grafikou a hudbou.
Benchmarky
Testy obsažené v 3DMarku jsou rozděleny do několika kategorií: najdeme zde herní testy, teoretické testy, testy význačných vlastností a testy kvality obrazu (posledně jmenovaný je pouze ve verze Pro). Herní testy jsou základem 3DMarku – pouze z nich se také odvozuje výsledné bodové skóre. Na obrazovce při nich sledujete honičku automobilu s mechem, létáte na drakovi a nakonec se ocitnete ve scéně jako vystřižené z filmu Matrix, při níž kolem hlavního hrdiny létají kulky a kusy zdiva. Program měří počet zobrazovaných snímků za sekundu, z nichž pak určí výkonnost vašeho grafického subsystému. Ukázek ze čtvrtého testu si bez GeForce3 užijete pouze v demu (a možná si pak GF3 poběžíte koupit :-). Teoretické testy zahrnují plnicí rychlost (fill rate) a polygonovou propustnost. Mezi význačné vlastnosti, které 3DMark umí testovat, patří mapování nerovností prostředí a mapování metodou DOT3, a dále jsou zde pak tři testy demonstrující rozdíl DirectX 8 oproti předcházejícím verzím – stínování vrcholů, stínování pixelů a bodové sprajty (velké množství malých částic pro simulaci ohně, kouře, explozí atd.). Pěkná podívaná, nízké FPS
Jak už jsem naznačil, pokud nemáte alespoň gigahertzový procesor a nějaké to GeForce2 Pro, moc radosti z výkonů vlastního hardwaru si při testování neužijete. Pokocháte se sice demem, které je z větší části uděláno tak, aby nebyli zklamáni ani majitelé slabších strojů, ale benchmarky budou na takovém GeForce2 MX většinou klopýtat rychlostí několika ubohých snímků za sekundu. Inu, nějakou motivaci k upgradu železa přece mít musíme, ne? :-)