Diskuse k článku

Daň za úspěch firmy Telltale, která pojala hry jako interaktivní filmy

Firma Telltale Games byla svého času považována za zachránce adventurního žánru. Navzdory ohromnému komerčnímu úspěchu však loni na podzim propustila téměř čtvrtinu zaměstnanců. Co stálo za obrovským úspěchem známého vývojářského studia a proč výrazně zredukovalo svůj tým?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P76ř41e62m28y16s72l 38V46í39š94k36a 4849253329785

To není žádná záchrana adventur, to jsou spíše právě interaktivní filmy. Zlatá éra adventur byla jen jedna, a to v 90. letech. Bohužel už se nikdy nevrátí, zato nám ale zůstanou super vzpomínky třeba na Kyrandii, Simona kouzelníka atd.

0/0
13.4.2018 11:09

M43i34r36o19s98l30a21v 63S68t46a59s17t66n63y 7684983466851

Tak zlatá éra už sice skončila, ale kvalitních klasických adventur že staré školy vychází pořád celkem dost. Určitě je situace lepší než třeba před 15 lety a to je z mého pohledu malý zázrak.

0/0
13.4.2018 13:07

P68ř14e51m92y54s52l 97V28í34š16k92a 4589733289405

To není záchrana adventur, to jsou právě spíše ty interaktivní filmy. Zlatá éra adventur spadá do devadesátých let a mám pocit, že už se nikdy nevrátí. Vždycky mi ale zůstanou super vzpomínky třeba na Kyrandii, Simona kouzelníka atd.

0/0
13.4.2018 11:08

P71e40t44r 71L36i50n42h16a36r19t 2178514264813

Mě osobně hry od Telltale nevadí. Nemám rád epizodické vydávání, protože i kdyby mezi nimi byla jen měsíční pauza, tak si stejně pár dní po dohrání nepamatuju, o co tam šlo. Nesnáším to i u seriálů v televizi. Ty dělím na dva druhy - takové, kde je možné podívat se na kterýkoliv díl, který je samostatnou kapitolou a je nezávislý na znalostech předchozích dílů (např. Columbo). Pak jsou takové, kde je jeden příběh roztahaný do více dílů a je potřeba to sledovat. Takové se snažím shlédnout v kuse (nebo relativně v kuse - třeba co díl, to den). A něco podobného se snažím dělat i u her.

To, že se z některých her staly interaktivní filmy, mi až tak nevadí. Když je příběh opravdu zajímavý, tak si ho rád užiju a vpodstatě mi to znechucují jen QTE. Stejně tak mám rád i klasičtější adventury, které jdou nejen po příběhu, ale taky mají puzzly a různé logické úkoly.

Důležité ale je, že si každý může vybrat, co se mu líbí. I když je pravdou, že v poslední době hodně ubylo kvalitních logických/puzzloidních adventur a přibylo interaktivních filmů a co hůře, tak tzv. walking simulátorů, kde člověk jen chodí různým prostředím, kde se toho moc neděje a skládá nějaký (často nezajímavý) příběh, většinou formou dopisů. Tohle není můj šálek kávy.

+1/0
12.4.2018 23:49

J70a57k76u76b 58B67o20h38o95n48ě66k 8145576379657

Tento přístup do značné míry předběhl dobu a jeho výhody tehdy nedokázal každý ocenit.

Zdroj: https://bonusweb.idnes.cz/telltale-games-0pw-/Magazin.aspx?c=A180410_150209_bw-magazin_srp

Marně nad nějakou výhodou přemýšlím a trochu mi to přijde, že v tom předběhli dobu asi stejným způsobem, jako první hra s mikrotransakcemi. Inovace to je, ale že bych o ni stál se říct nedá.

Ale berte to s rezervou, osobně nejsem ani fanoušek televizních seriálů. Mám rád komplexní a vyvážený příběh, ne zbytečné natahování (ať už děsně rozvleklé epizody nebo čas mezi nimi), takže třeba se opravdu najde dost lidí, co má legitimní důvod pochvalovat si i hry na epizody :-)

+5/0
11.4.2018 9:06

M21i69r28o35s11l73a15v 93S79t15a23s38t69n78y 7664143196901

Mně epizodní vydávání nevadí, ale je pravda, že snad skoro ve všech případech jsem čekal na vydání celé sezóny.

Jedinou výjimkou byl Tales of Monkey Island. Výhodu jsem spatřoval třeba v tom, že se tvůrcům dařilo měnit epizodu od epizody styl i prostředí a nepůsobilo to čistě jako kdyby rozsekali hru na jednotlivé kapitoly jako u TWD nebo Vlka.

0/0
11.4.2018 9:31

T91o24n98í50k 41K90u57t82t94m63a85n14n 6253228462

V zásadě má stejnou výhodu jako seriál - hodinová epizoda má menší náklady a produkci než celovečerní film, a je tak možno například vydat první epizodu dříve, než máte dokončený celý seriál (i.e. je čas reagovat na reakci trhu - diváků, hráčů, atd.). Zároveň je možno rozčlenit tým na menší týmy, a pracovat tak na 100% u každé epizody s tím, že vás tolik netlačí deadline (viz třeba Kingdom Come aj.).

Stejně tak má epizodické hraní obdobné nevýhody jako seriál, ale snad vám aspoň tahle jedna výhoda stačila, když tak marně přemýšlíte. U Telltale her ta epizodičnost je v podstatě využitá jen z poloviny, protože jejich hry nejsou hry v pravém slova smyslu (jen se díváte a občas jednou kliknete). Lepší využití epizodičnosti bylo podle mě například u Life is Strange.

Pokud máte rád komplexní a vyvážený příběhy, můžete si vybrat i mezi seriály. Ne každej seriál má epizody samostatný, stačí se podívat třeba z poslední doby na Altered Carbon, Westworld, Terror, a mnoho mnoho jiných.

0/0
11.4.2018 17:00
Foto

H67o68n15z58a 24S60r70p 9104393502748

Altered Carbon je pecka!

0/0
11.4.2018 17:03

J83a62k25u57b 89B34o38h44o77n70ě61k 8125776369207

Jak říkám, nemám rád zbytečnou roztahanost, takže i se seriálem čekám, než je k dispozici ucelená sezona a pak se teprve podívám a stejně jako dost dalších lidí si nepořídím epizodickou hru, dokud není k dispozici kompletně. Takže ve výsledku kvůli tomuhle přístupu čekám o dost delší dobu a ještě zbytečně, protože seriál se taky natáčí tak, že mají díly předtočené, ale pouští je postupně.

Seriál na reakci diváků reaguje se zpožděním jedné i dvou sezon. Oni už mají ty epizody předtočené dost dlouho dopředu, takže opět nic.

Ano, komplexní a vyvážený příběh rád mám, ale to se většinou neslučuje s konceptem seriálu, kde díly nejsou samostatné. I ty sebelepší seriály mají nějaké ty "filler episodes" a zase tu máme to násilné čekání než se uráčí odvysílat další díl a to ani nemluvím o tom, kolik času se ztratí v jednotlivých dílech. Schvalně si vemte jakýkoliv seriál a poskládejte si díly do segmentu trvajícího dvě hodiny (většinou cca 6 dílů) a podívejte se, co za těch 6 dílů zvládli odvyprávět za příběh a srovnejte s filmem. Těch roztahaných vycpávek je tam víc než dost.

0/0
12.4.2018 9:23

M12i32r73o13s32l32a28v 74S83t74a50s91t71n33y 7324193496351

Tak do 2 hodin zase jen velmi obtížně narvete věci jako postupný character development, možnost dát spoustu prostoru i více postavám, možnost udělat bez kompromisů komplexnější příběh atd. Samozřejmě, že šance na zmrvení roste s každou řadou, ale osobně seriál jako médium před filmem preferuju.

Navíc třeba seriály od Netflixu vypouští do světa zásadně celé sezóny v jeden den.

0/0
13.4.2018 8:24

J80o30s56e53f 53Č87i11h51á10k 7631559420406

Neznám nic nudnějšího než Walking Dead. Hru jsem hrál asi 20 minut a šla z kompu. Prostě tento styl hraní není nic pro mě.

+2/−4
11.4.2018 5:43

M79a53r97t68i31n 13B40e72r60a87n 6229355666161

Souhlasím. To není hraní...

+1/0
11.4.2018 8:34

M63i59r13o29s69l39a54v 13S11t62a95s92t82n74y 7784733856811

Je to interaktivní film, není to pro každého, ale třeba já si to jako fanda komiksové předlohy velice užívám. Jestli Telltale něco umí, tak jsou to dialogy a schopnost ctít zdrojový materiál a stavět na něm.

+1/0
11.4.2018 9:34

M33a49r37t25i90n 91B47e68n81e81š 3612347494239

Tak Walking Dead mě ještě bavilo. Stejně tak Wolf Among Us mě bavil. Ale např. u Batmana jsem dal první epizodu a už ho nikdy nezapnul. A to mam Batmana rád. Borderlands jsem taky přestal hrát asi po třech epizodách.

Mimochodem, co se týče epizodického vydávání, tak to opravdu pro hráče nemá výhodu absolutně žádnou. A většina hráčů stejně čeká na celou sérii. Moc nechápu lidi, co to hrajou, jak to vychází. Vždyť po těch dvou měsících už si člověk vůbec nemůže pamatovat, co se stalo.

On popravdě tenhle model mi přijde debilní i pro vývojáře. Existuje takový běžně rozšířený fenomén, kdy hráč na chvíli opustí rozehranou hru, aby hrál např. nějakou jinou. Čím déle pak trvá pauza od hraní té předchozí hry, tím menší je šance, že se k ní ještě někdy vrátí. A když už se k ní třeba nakonec po několika měsících vrátí, v drtivé většině případů jí začne hrát odznova. Či-li nerozumím tomu, jakou má tenhle model vydávání výhodu, co se týče marketingu.

0/0
12.4.2018 12:49

P25e49t62r 87K38o87p35l75í20k 7757338389385

Poté, co mě do hlavy zasáhlo, jako kladivo letící z čistého nebe, naprosto fenomenální Life is Strange, jsem chtěl vyzkoušet i hry v podobném stylu od Telltale, ale po shlédnutí videí ze hry mě to neskutečně odrazuje. Nějaké ty quick elementy v akčních pasážích a hlavně zabijácký časový limit na odpovědi v rozhovorech. Já si ty možnosti chci v klidu přečíst a pouvažovat nad nimi, kterou vybrat a ne je rychle, rychle přečíst a rychle ve stresu nějakou vybrat. Já vím, že není realistické, aby při rozhovoru druhá strana čekala na odpověď půl hodiny, ale u takové hry musí u tohodle prostě realistika stranou. Pak je mi u Walking Dead nesympatická postava hlavního hrdiny. Zřejmě v zájmu politické korektnosti protlačeného černocha, to se s lesbičkama v LiS nedá srovnat. :) A taky se LiS odehrává v normálním, uvěřitelném světě. Mě ty postapo světy s miliony zombií v ulicích prostě lezou krkem. Tam prostě není takové překvapení, že to občas nějaký hrdina odskáče a bude se brečet.

+4/−4
11.4.2018 4:25

M24i20r31o50s38l60a70v 42S69t61a98s37t64n25y 7364913576531

Když je hlavní postava černoch tak to musí být nutně v zájmu politické korektnosti? Taky dobrej blábol.

+4/0
11.4.2018 8:36

P32e56t50r 83K14o84p66l58í77k 7107928979425

Já věděl, že to za toho černocha schytám. :) Prostě jsem běloch a více se sžiju s bělochem. :)

0/−1
11.4.2018 14:25

J94a53k95u24b 23B86o74h26o49n84ě17k 8195586809157

Pokud jsou hlavní problémy dialogy (a bůh ví proč černoch), tak Batman nebo Game of Thrones jsou v podstatě bělejší než reklama na Ariel a hra se dá kdykoliv (i během dialogů) pauznout mezerníkem a ty možnosti si v klidu přečíst.

0/−1
11.4.2018 9:04

M44i19r27o41s85l97a94v 36S10t65a66s97t92n87y 7764663576131

Ono to jde tuším pauznout i u TWD.

0/0
11.4.2018 9:35

J12a30k36u70b 26O92š95č13á56d17a43l 8625185869441

Mně osobně přijde, že pauzováním, se člověk okrádá o zážitek ze hry. Pod tlakem situace volím možnost a pak nesu následky.

+1/0
11.4.2018 10:45

M80i51r68o50s22l91a97v 84S36t63a38s25t90n48y 7264823276181

To nerozporuju, jenom říkám, že to jde.

0/0
11.4.2018 12:05

T25r70u13n48g 86D16u24o21n58g 36T78h42a13n62h 5208905594347

Nedá se náhodou zmáčknout mezerník pro pauzu mezi výběrem odpovědí?

0/0
11.4.2018 10:36

P68e78t22r 31K60o60p84l58í33k 7947208759915

Tak já nevím, já to nehrál, jen se kouknul na videa. :) Ale proč tam teda ten časový limit je, když se to dá pauznout, to ho tam rovnou dávat memuseli.

+1/0
11.4.2018 14:23
Foto

M78i27c70h68a70l 61M63e43r52d79a 2180521209782

Docela by mě zajímalo, jak by dopadlo LiS u veřejnosti, kdyby se prohodilo pohlaví.

0/0
11.4.2018 12:00

M22i52r78o88s22l16a22v 30S17t26a65s45t44n69y 7744833626591

Mnohem hůř.

0/0
11.4.2018 12:05

J72a76k54u46b 91B85o28h21o41n62ě98k 8175606679267

U jedné části líp, i druhé hůř a většina by o téhle hře stejně tak jako tak neslyšela :-)

0/0
11.4.2018 12:28

P17e15t49r 79K84o41p62l48í98k 7387588629575

No já se právě u dvojky bojím, že to nějak takhle pokazí. :)

0/0
11.4.2018 14:29

J40o55s26e86f 43P72o82k45o93r58n92ý 6152219674691

Sakra ale to není problém Telltale že moc neumíte anglicky a nemáte rád černochy.

0/−1
11.4.2018 15:24

Najdete na iDNES.cz