Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách. Spolujezdec se smířil nečekaně rychle s tím, že vidí jen krajnici, když je na ní bílá čára. Jízda Spartakem je zážitek, ale žádá také celého řidiče.

To, že nemá pásy, a z vyboulené sedačky, která je sice měkoučká jak babiččin gauč, ale taky z ní trochu bolí záda už po pár desítkách kilometrů, řidič sklouzává.

Z auta je parádní výhled, velké prosklení a tenké sloupky jsou fajn. A ten smetanovo-červený interiér se neokouká. Na velký volant s tenoulinkým věncem je lepší obléct řidičské rukavice.

Škoda 440 Spartak na trati veteránského závodu 7 Castles Trial 2024

Škoda Spartak platila ve své době za poctivé, rodinné auto. Dvoudveřová karoserie na obtíž nebyla, děti dozadu vklouzly za sklopená opěradla a frčelo se. Ideální je, když je řidič se spolujezdcem podobného vzrůstu, přední místa mají totiž společnou lavici, kterou si napolohuje šofér na svoje nohy. A když je spolujezdec o dvě hlavy větší, holt se tam musí s nohama poskládat. Nakonec si bývalý basketbalový šampion ani moc nestěžoval.

Na úzkých pneumatikách s vysokou bočnicí je to na mokré silnici jako tanec na ledě. Šofér musí vnímat stroj a přizpůsobit se mu. Řadicí páka na podlaze občas nechce zapadnout, rychlost řadí třeba napodruhé, ideálně s meziplynem. Velká vůle v řízení dělá adrenalinové dobrodružství hlavně z jízdy v přímém směru, to pak lovíte auto kormidlováním velkým volantem od úvratě k úvrati. To v zatáčkách je to jiná: pohon zadních kol pomáhá k vykroužení oblouku, stačí pracovat s plynem. A když je silnice zakroucená tak, že jedna zatáčka střídá druhou, vakl v řízení nevnímáte.

Šedesátka je v té promáčené sobotě maximum, o kterém si říkáte, že je ještě bezpečné; aspoň subjektivně.

Škoda Spartak, první vůz pro řadového občana socialistické vlasti

Když pak silnice oschne, je to docela jiná písnička. Čtyřicet koní dráždí řidič plynem skoro pořád naplno. Před zatáčkou stačí často jen ubrat a odpory pohonné soustavy zpomalí spartaka tak, že projedete šikanou skoro bez brzd. Ty jsou poplatné době vzniku celé Škody 440. Před sedmdesáti lety se jezdilo pomaleji, rozvážněji a provoz byl oproti dnešku nulový. Za volant se neodvážil každý a musel to s ním umět. Takže se musíte ve sžívání se se Spartakem začínat od brzd – optikou dneška by se řeklo, že spíš zpomalují, než brzdí. Když je zadupnete, zablokují se kola a zvlášť na vodě se stejně kloužete dál (to jsme zpátky u těch pneumatik), nadlehčenou záď, která vás v tu chvíli chce předběhnout, musíte pochytat volantem. A příště už si budete pamatovat, že máte koukat ještě dál než obvykle, nechávat si mnohem větší odstup a že vás nehlídá žádný asistent. Bubnové brzdy na všech kolech se také rychle zahřejí, stačí zabrzdit párkrát za sebou trochu rázněji a už vadnou. Brzdění motorem je tedy nutnost, v dnešní době automatů je to umění, které řidiči pozapomínají.

Suma sumárum. Svezení se spartakem je balzám pro duši milovníka starých aut, všichni ostatní by byli zděšeni, pokud by přišli vůbec na to, jak se ten pradědeček dnešních škodovek vůbec startuje. Laborování se sytičem, pouštění směrovek páčkou na přístrojovce (nezapomínat je vypínat!), dálkovky spouštěné špičkou levé nohy na podlaze a další speciality aut, která i naši rodiče zažili spíš v batolecím věku, jsou řidičskou maturitou.

Klobouk dolů přede všemi, kdo takovým autem jezdili každý den, a třeba napříč Československem. Cesta na dovolenou v Jugoslávii musela být opravdovou odyseou.

Spartak vznikl jako provizorium, s následníky se vyráběl 16 let

Škoda Spartak se zrodila jako vůz, který měla mladoboleslavská automobilka vyrábět jen dočasně, než se stihne připravit na velkovýrobu skutečně lidového a všem přístupného vozu. Veřejnosti se spartak, oficiálně Škoda 440, poprvé představil 1. května 1954 na prvomájové manifestaci v Mladé Boleslavi. Do prodeje se ale dvoudveřový čtyřmístný automobil klasické koncepce dostal až koncem léta 1955 a vyráběl se, tedy včetně navazujících octavií, do začátku 70. let.

Spartak přitom kromě poměrně elegantního tvaru nenabídl po technické stránce moc nového. Dvoudveřová karoserie byla usazena na osvědčeném páteřovém rámu s centrální nosnou rourou a pod kapotu konstruktéři umístili motor, jehož kořeny sahaly k předválečné Škodě Popular. Řadový čtyřválec měl objem 1089 kubických centimetrů a dával výkon 40 koňských sil, odtud typové označení 440 (čtyři válce, výkonu 40 koní). Přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola.

Škodovka ale použitím osvědčených řešení jen plnila zadání z vyšších míst, ve kterém stálo, aby aspoň 80 procent součástí pocházelo z předchozích modelových řad. Není proto divu, že například přední náprava byla stále ještě odpružena listovým perem. I díky použití osvědčených komponentů trvala cesta Škody 440 od prototypu, přichystaného 19. prosince 1953 k 69. narozeninám tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého, až k sériové výrobě necelé dva roky.

Během příprav sériové výroby se Škoda 440 představila i v zahraničí, na autosalonu v Bruselu v lednu 1955 vzbudil zaslouženou pozornost návštěvníků „vyšperkovaný“ vůz nesoucí název Orlík. Mladoboleslavská továrna totiž kvůli obavě ze sporů s nizozemským výrobcem mopedů Sparta opustila původní jméno vozu. Orlíkem ale nová škodovka nezůstala, nějakou dobu se uvažovalo i o názvu Rival, nakonec ovšem továrna zvolila číselné označení a systém používaný už ve 30. letech.

S šedesátiletou štramandou na výletě. Krásná první Octavia slaví

Lidé ale novému automobilu, označovanému za mezityp lidového automobilu, neřekli stejně jinak než Spartak. Koupit si jej přitom rozhodně nemohl každý, a to nejen kvůli ceně 27 450 korun za standardní model. To v době, kdy průměrná měsíční mzda byla po měnové reformě, jež v roce 1953 znehodnotila úspory většiny lidí, kolem 1 200 korun. Spartaky si totiž mohli pořídit jen ti, kdo dostali zvláštní poukaz, rozdělovaný vybraným pracovníkům většinou odborovou organizací.

Dostat se ke spartakovi tak nebylo nic jednoduchého, i kvůli tomu, že se dlouho před dodáním vozu musel složit depozit ve výši dvou třetin ceny. Není proto divu, že se majitel vozu mohl setkat s neskrývanou závistí, což zachytili i autoři filmu Tři přání (1958), kde hlavní hrdina vyhrál spartaka s pomocí kouzelného dědečka v loterii. „To je export?,“ ptala se třeba zvědavá domovnice potměšile na verzi vozu, který ve své luxusnější variantě nešetřil chromem.

Domácí zákazníci se přitom zprvu museli spokojit s chudší variantou, u které továrna místo chromu používala obyčejný smalt a chybělo mu i topení. I na československý trh se ale občas dostaly vozy v exportním provedení a od března 1957 se pak už vyráběla jen lépe vybavená varianta. Kromě základního typu 440 továrna produkovala i model 445 se silnějším motorem, a pak také Škodu 450, tedy elegantní kabriolet, ze kterého se v další generaci stala Škoda Felicia.

Produkce spartaků skončila v lednu 1959, kdy je nahradila velmi podobná Škoda Octavia. Od svého předchůdce se na první pohled lišila zejména jiným tvarem přední masky (byla oválná a chyběly jí „vousky“ nad mřížkou chladiče), změny se dotkly i podvozku, kde přední náprava konečně dostala vinuté pružiny místo listového pera. Octavia časem dostala i vylepšený motor a také variantu kombi, která se vyráběla ještě sedm let poté, co škodovka na jaře 1964 představila Škodu 1000 MB.

Model, který se měl původně vyrábět jen dočasně, se tak nakonec stal hlavní výrobní náplní továrny na téměř deset let. Během nich vzniklo 86 000 všech verzí spartaků, následovaných 286 000 octavií (včetně 50 000 kombíků, které se vyráběly až do prosince 1971). Spartaky, a nejen ony, se přitom poměrně úspěšně vyvážely do celého světa, přes 1000 vozů se prodalo i v USA. Dnes je Škoda 440 ceněným veteránem, ministerstvo dopravy dnes registruje necelé dvě tisícovky vozidel, další odhadem stovky spartaků jsou v registru historických vozidel.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

Kozí dilema po italsku. Nové Moto Guzzi Stelvio, nebo neurvalé retro?

11. června 2024

Moto Guzzi Stelvio je „plnotučné“ cestovní enduro, které snese srovnání s ikonami své třídy. Jak si...

Unikátní laboratoř Škody trápí auta tak, až se prohýbají betonové stěny

11. června 2024

Mladoboleslavská automobilka Škoda otevřela oficiálně takzvané Simulační centrum, nové pracoviště,...

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Kouzlo torzních tyčí. Podvozek luxusního obytňáku zázračně žehlí nerovnosti

10. června 2024

Úzká silnička šplhá do svahu. Asfaltový had se kroutí a stoupá k hranici bukového lesa. Toto není...

Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin
Imunita v 1 kapsli: Soutěžíme o roční balení přípravku ImuBerin

Chcete podpořit svou imunitu? Zapojte se do soutěže a vyhrajte roční balení komplexního doplňku stravy ImuBerin. Přípravek obsahuje superkombinaci...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupit drahý džus, nebo vylisovat pomeranče? Spočítali jsme, co se vyplatí

Z pomerančového džusu se stal exkluzivní nápoj. Litr se nyní v českých obchodech prodává za 80 až sto korun, což...

Dohra sporu o prsa Arichtevy. Lidé nadávají Blažkovi, jeho žena se omluvila

Herečka Veronika Arichteva (38) vyzvala lidi na sociálních sítích, aby přestali nadávat a vyhrožovat jejímu kolegovi...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...