Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Alundra - nejlepší akční RPG pro PSX

  12:00aktualizováno  27. července 11:06
Hledáte nejlepší akční RPG pro PSX? Právě jste ho našli, je to Alundra. Už je to nějaký ten rok, co k nám zavítal malý a sympatický elfí chlapík se schopností vstupovat do lidských snů a je jen velká škoda, že v galerii kvalitních akčních RPG zůstává na této platformě trochu osamocen.

Alundra Začnu trochu zeširoka. Zelda pro SNES byla na začátku devadesátých let v oblasti akčních RPG možná stejně revoluční, jako její pozdější a co se týče herních mechanismů velice podobná 3D inkarnace s přívlastkem Ocarina of Time. Nicméně pro mne osobně se vrcholem na tomto poli stal (pochopitelně v době 16-ti bitů) legendární Landstalker od formy Climax. Lidé z uvedené vývojářské skupiny mají na svědomí taktéž zde recenzovanou Alundru a pokud jste už měli tu čest s Landstalkerem, velmi brzy zjistíte, že v případě Alundry se z hlediska herních nápadů mnoho nezměnilo. Což by koneckonců nevadilo. Ale přichází stagnace i po technologické stránce, což z pohledu 32-bitů není právě dobrá vizitka. Čili Alundra je stejně jako Landstalker prezentovaná „jenom“ jako 2D hra. Tady trochu odbočím. Je totiž zvláštní, že 32-bitový Sega Saturn, o němž bylo obecně známo, že je slabší oproti PSX ve 3D aplikacích, dokázal hned zkraje nabídnout trojrozměrné akční RPG jako Virtua Hydlide či zejména Dark Savior (což byl, mimochodem, další počin tvůrců Landstalkera s originálním soubojovým systémem a nelineárním dějem), zatímco výkonnostně silnější PSX až později kontroval vizuálně nepříliš hezkými 3D pokusy jako Granstream Saga či Brave Fencer Musashiden. A tak s ohledem na tyto PSX počiny ještě můžeme grafickou podobu Alundry ve 2D kvitovat s povděkem. Protože k čemu 3D svět, který absolutně nedokáže zaujmout? Ale přesto si neodpustím štiplavou poznámku. Pokud na stařičké konzoli Sega Mega Drive ještě dnes můžeme hrát zcela konkurenceschopné (vůči 32-bitům) akční RPG s názvem The Story of Thor, je trochu záhada, kam se poděl um programátorů, pominu-li fakt, že Alundra akčních RPG je na moderních konzolích obecně hrozně málo! A opravdu kvalitních ještě méně…

V jednom bodě jsou však Landstalker a Alundra stále nepřekonatelní. Obsahují skvělá puzzle. Málo platné, ačkoliv je Zelda kvalitní, zdaleka nenabízí takové zajímavé rébusy. Nejsem žádný Bilbo Pytlík, ale hádanky se mi prostě líbí a textové hlavolamy prezentované v Alundře patří k tomu nejlepšímu, s čím jsem se v této oblasti na konzolích setkal (pravda, Light Crusader byl také skvělý, a abych nemluvil jenom o 16-ti bitech, tak takový první díl Dino Crisis je v tomto směru sakra dobrý – ale zde to je trochu jiný žánr). No nic, myslím, že právě nastal příhodný čas věnovat se plně naší retro recenzi, takže pusťme se do toho.

Jak příběh začíná, našeho hlavního hrdinu Alundru zastihneme na lodi. V Alundrových snech se totiž začíná objevovat tajemný Lars, jeden ze strážců pečeti, za jejíž branou se již 1000 let ukrývalo zlo - démon Melzas. Lars ve snu vyzývá Alundru k cestě do nové země, kde má pomoci lidem vesnice Inoa. Loď, na níž se Alundra plaví, sice vzápětí ztroskotá v bouři, ale řízením šťastného osudu našeho hrdinu vyplaví moře na písčitý břeh, kde se ho ujme starý Jess, jeden z obyvatelů již zmiňované vísky Inoa. Jen co se Alundra trochu vzpamatuje, čeká Alundra ho první velká zkouška. Musí zachránit několik lidí od nepříjemných děsů, které stravují jejich duši a tělo. Jenomže snové představy lidiček mají za sebou mnohem hrozivější příčinu – za vším je povstání démona z temnot Melzase, který chce ovládnout celý svět a zničit lidskou rasu. Jako Alundra se mu sice dokážete postavit, ale boj to bude více než bolestivý, neboť krutý Melzas stihne během hry poslat do tenat smrti mnoho nevinných lidí z vašeho okolí. Bohužel, byť jste v tomto dobrodružství úspěšní, není cesty, kterak je zachránit.

Výbornému příběhu napomáhají četné textové dialogy s NPC (nejenom s těmi ve vesnici) a nutno říci, že story celkově patří k největšímu pozitivu tohoto titulu. Grafické zpracování je, jak již bylo naznačeno 2D, s nešťastnou snahou o zohlednění 3D prvků jako např. terénních aspektů, takže za některými objekty bude vaše postava schovaná apod. S tím souvisí jedno obrovské negativum, které Alundra kvůli tomu má. Zkreslování vzdálenosti a výšky. Při častém plošinovkovitém přeskakování se totiž velmi špatně odhaduje, kam bude nejlepší skočit a jakou platformu je právě nutno zdolat. Nevyhnutelné absolvování některých obtížnějších úseků znovu a znovu kvůli těmto pochybením je tím pádem vysloveně mrzuté, ne-li přímo otravné! Jinak je grafická skladba v rámci svých možností velmi pěkná, scenérie (zejména ty snové) slují velkou variabilitou a nepřátelé, ať již divoká stvoření této části světa či přisluhovači Melzase, jsou poměrně rozmanití. Interakce prostředí obnáší obvyklé Alundra vysekávání travin (kde občas zbude nějaký peníz pro sebrání), pozdější devastaci k tomu určených kamenných bloků a další flóry, přenášení a házení některých specifických objektů (tady také na hlavu nepřátel) a naposled samozřejmě aktivování rozličných přepínačů a pákových mechanismů.

Hudební část hry je spíše průměrná, třebaže tu najdeme něco velmi interesantních songů, výstižně podkreslujících atmosféru dané oblasti či momentální situace, většinu herního času strávíte za doprovodu příliš hlasité a opakující se znělky, což je zanedlouho docela únavné.

Hlavní postava v zásadě disponuje dvěma druhy ataku pro každou ze zbraní, jejichž výčet tvoří kouzelné hůlky a jakýsi řemdih na střední vzdálenost, meč na blízko a konečně luk pro atak z bezpečné distance. Typový výčet zbraní je velmi sympatický, a byť se omezuje ve své podstatě na opakované tisknutí jediného tlačítka pro hlavní útok, samozřejmě na jistou strategii boje dojde, neboť každá kreatura má své slabiny a tomu pak uzpůsobíte svůj styl. Kapitolou samou pro sebe jsou koncoví bossové. Oproti japonské verzi byla markantně zvýšena obtížnost, pročež hlavní bossové slují opravdu velkou odolností. Určitým východiskem z nouze budiž možnost použití magie, škoda jen toho mála magických bodů pro Alundra čtyři elementární kouzla. Se soubojovou fází bohužel nic nenaděláme, na druhou stranu není mnoho her, které by v tomto bodě nabídly nějaké komplexnější zpracování – dva díly The Story of Thor a 64-bitové Zeldy jsou v tomto směru čestnými výjimkami.

Tak dále. Vylepšování parametrů hlavní postavy je pro tento žánr standardní. Postupem ve hře, konkrétně splněním každého z úkolů, navyšujete hodnotu své životní energie (jednotlivé dílky života si za poctivě sebrané peníze také kupujete) a dále získáváte nové propriety, které vám propůjčují nové dovednosti a díky nim se otevírají předtím ukryté či nepřístupné cesty vpřed. Ze začátku umíte toliko chůzi, běh a skákání přes platformy. Později přibude např. plavání či zvedání objemných objektů. Nezastupitelné místo patří možnosti vylepšování zbraní a zbroje, pročež výše uvedené mimo jiné vyměňujete za ve hře nalezené specifické symboly. V přehledně designovaném inventáři mají své neodmyslitelné zastoupení také četné uzdravovačky (ve formě bylin) a elixíry, neboť dungeony jsou opravdu rozsáhlé, plné pastí a nástrah a nepřátel lačnících po vaší smrti. Třebaže svět Alundry není na první pohled dvakrát velký, snové dimenze a další a další předtím skryté dungeony zaručují jistých několik desítek hodin čistého herního času pro konečné dohrání. Navíc je tento titul velmi obtížným kusem, už jenom těch hádanek, jež jsem zkraje zmínil. To znamená, že pakliže s tímto žánrem nemáte příliš zkušeností, vyberte si nejprve něco méně náročného…

Alundra Tady se nabízí otázka. Nejlepší akční RPG na PSX a tak „nízké“ hodnocení? Tak za prvé, 70% je pro mne synonymum pro DOBROU hru. A za druhé, byť to zní vůči tomuto titulu krutě, v jeho případě trochu platí, že je to jednooký mezi slepými král. Neboť jaký tu máme v žánru akčních RPG výběr: Diablo, Darkstone, Blood Omen – izometrické pokusy, z nichž je zdaleka nejlepší ten poslední jako netradiční upírské RPG. Svébytné Deception se svým zajímavým herním systémem ala Pán jeskyně, v němž stavíte do cesty dobrodruhům všelijaké nástrahy a potíže. Na Dragon Valor od Namco raději zapomeňte. Série King’s Field z vlastního pohledu se From Software příliš nepovedla, ostatně jeho hry na PS2 (Evergrace, Eternal Ring) dopadly zrovna tak. No a naši skromnou hitparádu poražených uzavírají plošinovkovité projekty od Squaresoftu jako Brave Musashi či Threads of Fate. Takže prohlédneme-li si kandidáty, musíme přese všechno říci, žádná sláva – i přes tu snahu. A v případě N64 – nebýt dvou dílů Zeldy, tak by to pro tuto platformu dopadlo ještě daleko hůře. A Dreamcast? Climax Landers je další nepovedený pokus o znovuvzkříšení legendy se jménem Landstalker. Ale zpět na PSX. Alundru rozhodně berte a stejně rozhodněte zapomeňte na díl druhý, který má kvalitativně společné toliko jméno. Á propos. Obsah krabičky titulu Alundra obsahuje kromě výborného manuálu také skromnou mapku světa, v němž se tento příběh odehrává. Což je koneckonců příjemný bonus…

Alundra
Výrobce/Vydavatel Matrix/Working Designs
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ne/ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, jeden blok
Verdikt: Třebaže Alundra nenabízí nic nového a převratného, stále se dobře hraje a pro fanoušky RPG ve svém žánru znamená dobrou koupi.
Hodnocení: 70%

Autor:
Témata: Diablo, Loď, software, Zelda
  • Nejčtenější

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

magazín 23. 4. 2024 17

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

novinky 29. 4. 2024 18

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

novinky 23. 4. 2024 7

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 10

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

novinky 24. 4. 2024 2

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Vychází taktická střílečka Gray Zone Warfare. Stane se dalším českým hitem?

novinky 30. 4. 2024 5

Více než rok od svého oznámení vychází v režimu předběžného přístupu military simulace Gray Zone...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 25

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Český Neverhood? Jen podle vzhledu, stylová Hlína bude pořádná deprese

novinky 29. 4. 2024 1

Nově zformované české studio Omnia Ludus představilo svoji prvotinu. Depresivní příběh o chlapci,...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 10

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...