Apollo Justice: Ace Attorney - právnická odysea pokračuje
Apollo Justice: Ace Attorney
Platforma: DS
Výrobce:
Capcom
- Apollo dokáže nahradit Phoenixe
- Proud humoru rozhodně nevyschl
- Opět dobře vymyšlené případy i příběh
- Nový prvek rozkrývání lží
- Zdejší značně těkavý reportér vypadá jako J.X. Doležal
- Rádi bychom viděli více lidí ze staré partičky
- Škoda Psyche-Locků
I počtvrté se Capcomu podařilo vymyslet slušně spletité případy a zabalit je do zajímavého příběhu a nenásilných vtípků. Absence Phoenixe coby hlavního hrdiny, tak skoro vůbec nevadí.
Apollo Justice: Ace Attorney
Není to tak dlouho, co se v recenzi třetího Phoenixe Wrighta ozýval nářek nad tím, že se jeho příběh uzavírá, že se loučíme s bezva partičkou prima lidiček (tentokrát výjimečně bez ironie), a že tak už pro mnohé z nás nebude svět už nikdy takový jako býval. Do boje se všemi těmito příkořími se ovšem nyní vydává bojovat nový udatný rek. Jmenuje se Apollo Justice a místo modrého obleku nosí červenou vestu a uhrnuté rukávy u košile. Jeho úkol není jednoduchý. Vedle toho, že se z něj řinou litry potu při obtížných soudních stáních, má navíc nahradit velmi oblíbenou postavu Phoenixe, jenž si získal srdce mnoha fanoušků po celém světě.
HOLD IT !!!
Na rozdíl od recenze třetího Phoenixe, jenž v Evropě vyjde kdo ví kdy (momentálně ale dost silně pochybujeme, že se tak vůbec někdy stane), je zde sice snaha o co nejmenší počet spoilerů v následujícím textu, ale přesto nebude možné se jim zcela vyhnout, a to ani ne tak technicky jako spíše srdcově – alespoň o pár střípků z příběhu se zkrátka podělit musím. Pokud tedy náhodou tuto hru ještě nemáte a nechcete si kazit její hraní, přeskočte raději až na poslední shrnující odstavec.
Před svým prvním případem Apollo poctivě trénoval hlasivky.
Apollo je naprostý advokátský zelenáč a první případ ve hře je zároveň i jeho prvním, kdy je obhájcem tak říkajíc na plný úvazek a kdy pouze neasistuje svému šéfovi. Kupodivu již zde se stane poměrně zásadní věc, přestože se standardně jedná o případ řekněme zahřívací, kdy hra i naprosté nováčky zasvětí do všech svých tajů. První kauza je tedy zároveň i nejkratší, ale rozhodně se nedá říci, že by to byla kdovíjaká zívačka. Oproti předešlým třem hrám je úvodní případ až neobvykle obtížný. Ve druhém případu se nestane vlastně nic podstatného a tak se jisté střípky začínáme dozvídat až ve třetí kauze, abychom se toho nejvíc dozvěděli jako podle scénáristické učebnice v případu posledním, tedy čtvrtém.
Autoři si si ale byli vědomi síly předchozích her, a tak se hned v úvodu na scéně objeví i Phoenix Wright, a to dokonce v roli Apollova klienta. Dozvídáme se, že se zdejší události odehrávají sedm let po posledním Phoenixově případu, přičemž slavný advokát za nějakých nejasných událostí skončil s právnickou praxí a nyní pracuje jako pianista v ruském Boršč Restaurantu. Je téměř k nepoznání. Kvádro vyměnil za pohodlné sportovnější oblečení a na hlavě nosí čepici. Podezřelé ale je, že své původní řemeslo evidentně nezapomněl, protože Apollovi v prvním případu docela dost pomáhá a nějakou tou radou přispěje i v dalším průběhu.
Mnoha dalších postav známých z minula si ale bohužel příliš neužijeme. Zmiňme alespoň Emu Skye, která zde vystupuje v roli detektiva. To je taková ta holčička, která pomáhala Phoenixovi v jeho první hře na NDS (bonusový případ, který v GBA verzi původně nebyl). Chtěla se stát vyšetřovatelkou a uplatňovat při tom všemožné vědecké metody, vzpomínáte? Její hlášku „Note to self:“ pak Phoenix párkrát použil i v dalších dílech. Podobně jako dříve detektiv Gumák je ale i Ema stále s něčím nespokojená (chtěla se věnovat vědeckým metodám a místo toho objíždí a obhlíží místa činů) a v jednom kuse chroupá čokoládové Snackoos. Jednou si dokonce unisono zachroupají i s Apollem přímo v soudní síni. A pak se tu dá ještě vycítit, že někde ve vzduchu visí i Maya nebo Pearl – když je Phoenix v nemocnici, má u postele televizi a hromadu DVD se seriály jako např. Steel Samurai či Jamming Ninja.
Na rozdíl od postav se zde ale z minula objevuje řada pro mnohé nicotných detailů, jako třeba právě zmíněné seriály. A vzpomínáte si na Blue Badgera? Je tady. Stejně jako opětovné diskuse o tom, zdali „předmět doličný“ je žebřík nebo zda to jsou štafle. A neříkejte, že jste v minulosti nikdy nezaslechli rozjímání o tom, jestli jsou vlasy hlavního hrdiny špičaté příliš nebo naopak málo. Mimochodem, v recenzi třetího Phoenixe byla trestuhodně opomenuta skutečnost, že se Blue Badger oženil – vzal si Pink Badgerku.
GOTCHA !!!
Stejná zůstala i struktura hry, kdy vyšetřujete v terénu a sbíráte informace a následně u soudního přelíčení vznášíte námitky a vyvracíte tvrzení svědků pomocí předmětů v inventáři. Pojďme se tedy rovnou podívat, co je zde nového.
Vedle řady zcela nových postav ve vedlejších rolích svědků či osob, které potkáte při vyšetřování, se zde objevují i dvě persony v úlohách hlavních. Prokurátor Klavier Gavin je tak trochu zklamáním. Je vtipný, šarmantní, pohotový i okázalý, ale Franziska von Karma a zejména Miles Edgeworth zkrátka nasadili laťku hodně vysoko, a tak bych ho zařadil zhruba na úroveň Godota ze třetího Phoenixe. Gavin sice oslovuje Apolla jako Herr Forehead, dámám říká Fraulein a pánům Herr, čímž nakazí nejen Apolla, ale i soudce, ale na Edgeworthovy bonmoty to při vší úctě nestačí. A navíc je hned zpočátku až podezřele málo nepřátelský.
"Pět a pět je deset, jedna dále."
Druhou novou figurou je pak naopak zatím nejsladší holčička, která se kdy v sérii objevila. Jmenuje se Trucy, je jí patnáct a zabývá se kouzelnictvím (mystika/magie zkrátka nesmí chybět v žádném dílu). Potěšitelné je, že zde vystupuje jako Apollova pomocnice, stejně jako v předchozích hrách Maya, a zároveň se dozvídáme, že to je Phoenixova dcera. Pokud vám tady teď poněkud nehrají počty, pak není třeba zmatkovat, ony tady nehrají nikomu.
Novinky ale nacházíme i v herním systému. Pamatujete si na systém Psyche Locků, díky nimž se „prvek soudní síně“ přenášel i do vyšetřovací fáze? Tak ten tady bohužel není. Místo toho je zde ale novinka v podobě zaostřeného Apollova zraku, díky čemuž vidí jemné pohyby svědka ve chvíli, kdy lže. Apollovi k tomu dopomáhá jeho náramek, který „se ozve“ vždy, když ve vzduchu visí něco podezřelého. Po jeho aktivaci uvidíte zvětšenou vlastní zornici, kterou musíte namířit na místo, kde si myslíte, že bude problém. Tak třeba zjistíte, že svědek při vyslovování lživé pasáže například neklidně cuká prstem na stránkách knihy, a v tu chvíli mu to vpálíte do ksichtu s fungl novou hláškou „Gotcha !!!“ na rtech. Je to moc fajn ozvláštnění, ale přesto by bylo ještě lepší, kdyby zůstaly i Psyche Locky. Pravda, je k nim potřebná Magatama, ale tu snad někde ještě z minulosti bude mít Phoenix schovanou, takže by nebylo od věci, kdyby vám ji třeba přechodně zapůjčil. Ale kdo ví? Třeba k tomu jednou dojde.
Další novinky v hratelnosti jsou pak již spíše podružnějšího charakteru. Občasné trojrozměrné animace s „drátěnými“ modely, osvětlující dění na místě činu, jsou sice svým způsobem efektní, ale rozhodně nic nikam neposouvají, podobně jako hrátky s rentgenem v posledním případu. Za vypíchnutí ale stojí práce s pětikanálovým mixážním pultíkem v případu třetím, kdy je potřeba zesilovat a zeslabovat jednotlivé nástroje tak, abyste zaslechli případné nesrovnalosti.
CHORDS OF STEEL
Mimochodem, když už byla zmíněna nová hláška, nelze nevzpomenout, že Apollo si na svém mluveném projevu velmi zakládá. Před svým prvním případem do noci poctivě trénoval hlasivky, aby byl jeho hlas u soudu pevný, jistý a nechvěl se. Bohužel se mu to ale trochu vymklo, a tak je v prvé řadě napomínán, aby v soudní síni neřval.
Co se týče hlášek obecně, dá se říci, že Apollo není takový hlásič jako Phoenix, což je ale jedině dobře. Je totiž vidět, že autorům nedošla šťáva, a že tak Apollo není pouze nový Phoenix s jiným účesem. Apollo spíš než že by vyloženě „hlásil“, tak rozhazuje jen takové krátké poznámky a „mikrokomentáře“, které jsou ale zábavné a vtipné přinejmenším stejně jako v předchozích hrách. Navíc je Apollo ještě o něco větší zmatkař než Phoenix, takže se dají najít i vtipy způsobené přeřeknutím a podobně. Zároveň jsou ale prakticky všechny promluvy oproštěny jakýchkoliv násilných extempore, takže jsou naprosto civilní, ale vtip spočívá jednak ve vhodně napsaných dialozích/monolozích a jednak ve správném časování správných vět ve správných situacích. Když bude na papíře popsaná situace, kdy Apollo testuje jisté „pyrotechnické“ zařízení, vtipně to znít nebude. Pokud ale přímo ve hře uvidíte jekot Emy, že ji Apollo málem zapálil a ten s pokusem o ledový klid řekne, že to bylo jen pár jisker, tak je to prostě dost slušná sranda.
|
Co se týče grafického zpracování, je prakticky totožné se všemi třemi Phoenixy, akorát že jsou zde pochopitelně nové postavy. Je ale škoda, že některé „animace“ Apolla nejsou tak zdařilé jako u Phoenixe. Tam kde Phoenix se svěšenými rameny čelil dýchavičnosti, Apollo tak nějak polehává po lavici obhajoby a v obličeji je takřka k nepoznání. Dobrým detailem jsou ale jeho svěšené dva ostny vlasů. Stejně tak ztvárnění těžkého úleku není tak povedené jako u Phoenixe, ale na druhou stranu situace, kdy Apollo usilovně přemýšlí s prstem zabodnutým v čele, je o dost povedenější než Phoenixovo dumání. Přinejmenším k remíze ale tento souboj animací dotahuje Trucy, která je jedním slovem roztomilá :-). A povedený je i nápad se ztvárněním jednoho zdejšího rockového hudebníka.
TAKE THAT !!!
Závěrečné resumé tak nemůže být jiné než značně pozitivní. Apollovi se daří velmi důstojně zaujmout místo Phoenixe Wrighta a jeho první hra je víceméně přesně tím, čím být má – startem nové (doufejme) trilogie, v níž si velmi pravděpodobně stejně jako u Phoenixe opět oblíbíme řadu nových postav, přičemž se zas až tak nezdá, že by ty staré měly být úplně definitivně uloženy k ledu. Jako fanoušek původních tří dílů jsem si zpočátku na novou osádku zvykal ne úplně lehce, ale v průběhu třetího případu jsem zjistil, že mě má Apollo již zcela ve své moci. Nebo že by to bylo spíš kvůli Trucy? Na tom nesejde. Pět bodíků tak subjektivně strhávám vlastně pouze za to, že jsem si přál četnější výskyt starých známých.
Leckdo by mohl zcela oprávněně namítat, že je to pořád to samé, ale toto obvinění se dá velmi pohodlně odvrátit s grácií Milese Edgewortha – o žádné technologické či designérské inovace zde nikdy nešlo. V prvé řadě tu jde o logicky napsané příběhy obalené snad až nečekaně dobrým příběhem a vtipem (kupříkladu soudce provádí jednoduché počty stylem "pět a pět je deset, jedna dále"). Navíc pokud je někdo fandou celé série, tak ten právě toto chce a očekává. A pokud někdo fanouškem není, tak to stejně nezná, a tudíž se mu to líbit bude. A pokud existuje někdo, kdo hrál všechny tři předchozí díly a sérii nemůže přijít na jméno, tak to je Herr Forehead.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 28 čtenářů
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest
Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami
V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...
Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2
Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...