Služby zaměřující se na digitální distribuci her jako Steam, PlayStation Network nebo Xbox Live Arcade, zažívají v poslední době slušný úspěch a kdekdo jim dokonce prorokuje, že se stanou budoucností celého herního průmyslu. Nemusíte si totiž chodit pro hru na disku do obchodu, ale jednoduše si ji legálně stáhnete, samozřejmě za příslušný poplatek.
Najdou se ale i tací, kteří to tak růzově nevidí. Jedním z nich je například David Jaffe, tvůrce masivně populární série rubaček God of War. Ten si bere na paškál především PlayStation Network a Xbox Live Arcade, o nichž tvrdí, že potřebují nabízet opravdové hitovky.
V současnosti sice obě tyto služby nabízejí poměrně širokou škálu her, ale jedná se většinou buď o konverze či předělávky starých klasik nebo o exkluzivní tituly, které ale svým rozsahem ani zpracováním nemohou konkurovat velkým komerčním titulům. Zmíněného Steamu se to pochopitelně netýká, protože ten nabízí tak říkajíc primárně právě velké hry, které lze běžně koupit i v krabicových verzích v obchodech.
Sony se sice prostřednictvím svého handheldu PSP Go snaží rozjet i prodej klasických her přes internet, ale vzhledem k tomu, že se PSP Go zatím na trhu neujal úplně podle představ Sony, tak to bude asi ještě běh na dlouhou trať. PlayStation Network tak v očích široké veřejnosti stále zůstává spíše platformou pro remaky a menší hříčky.
Jaffe pojal svou řeč na DICE Summitu v Las Vegas způsobem sobě vlastním: "Pro pos****u lásku boží, dejte na XBLA nějaké pořádné komerční hry! Zatím pouze v EA pochopili, že mají co do činění s konzolovým spotřebitelem. Začněme tedy uvažovat, co zákazíci opravdu chtějí."
Zmínka o Electronic Arts směřuje k jejich hře Battlefield 1943, která vyšla právě pouze prostřednictvím PSN a XBLA a dá se považovat za první "opravdovou" hru, která prostřednictvím těchto platforem spatřila světlo světa.
Ve své filipice proti nezávislým titulům a hrám pro příležitostné hráče ale zároveň chlapsky zamířil i do vlastních řad. Slyšeli jste někdy o hře Calling All Cars? Pokud ne, tak vězte, že se jedná o Jaffeho "hřích mládí". Je to přesně ten typ hry, proti kterým teď brojí, tedy jednoduchá hříčka, kterou jeho tým vytvořil čistě pro účely PlayStation Network.
Na adresu tohoto titulu Jaffe zcela jednoznačně prohlásil, že jeho tvorba byla chybou. Zároveň si z toho ale odnesl jedno poučení: zájem koncového spotřebitele je v seznamu priorit potřeba stavět výš, než by se mohlo zdát.
Jaffe ale na druhou stranu uznává, že jeho vize s sebou může nést i jistá rizika. Tím největším je nebezpečí, že v množství nabízených produktů něco takového většího prostě a jednoduše zapadne. Z tohoto hlediska je podle něj nebezpečnější služba Xbox Live Arcade, která poskytuje o poznání širší nabídku. Zároveň ale dodává, že toto riziko je něco, o čem každý ví, a musí s tím tedy počítat.