Ruská herní firma 1C žádá Kreml o grant ve výši 500 milionů rublů (více než 330 milionů korun) na vývoj počítačového simulátoru. Vychovával by mládež k vlastenectví a podle utorů by pomohl překazit snahy některých lidí falšovat historii. To vše v rámci snahy Ruska o modernizaci ekonomiky.
Na své straně má 1C ruské ministerstvo pro komunikaci a tisk. Pomohly firmě připravit prezentaci pro prezidenta Medveděva. V rámci prezentace ukázal šéf 1C Boris Nuralijev prezidentovi letecký simulátor IL-2 Šturmovik, dosud nejúspěšnější ruskou hru. Celosvětově se jí prodalo přes milion kopií.
Projekt navrhovaný 1C má stát 720 milionů rublů. Ministerstvo žádá pro 1C příspěvek ve výši 500 milionů ze státního rozpočtu. Dalších 200 milionů má na vývoj dát 1C ze svých vlastních zdrojů a 20 miliony přispěje vedení autonomní oblasti Chanty-Mansijsku. Cena za vývoj jádra, které by měly využívat všechny patriotické hry z produkce 1C, se odhaduje mezi jedním a dvěma sty miliony rublů. Každá hra založená na vybudovaném enginu si pak vyžádá dvaceti až čtyřicetimilionovou investici.
Společnost 1C ve spolupráci s ministerstvem žádá o státní finance, protože chce podpořit technologickou produkci a vytvořit produkt určený pro export a zároveň využít zdroje získané v rámci projektu na tvorbu vojenského výukového simulátoru pro piloty. Návratnost investic očekávají tvůrci projektu za čtyři roky, a to při odhadovaných prodejích ve výši 10 milionů kusů.
To je odvážné očekávání vzhledem k tomu, že čistě komerčního Šturmovika zvládla 1C prodat jen 1,2 milionu krabic. Projek by mohl být schválen na příštím jednání rady pro modernizaci ruské ekonomiky koncem května. Prezidentský poradce Arkadij Dvorkovič projekt označil za zajímavý, ale uvedl, že není jisté, zda státní podporu dostane.
USA jako vzor
Vzorem Rusům je možná projekt America’s Army. Ten klade důraz na týmovou hru a představení možností, které americká armáda nabízí novým rekrutům.
Během deseti let, po které vývoj her ze série America’s Army probíhá, zaplatili daňoví poplatníci 32 milionů amerických dolarů. Armáda ale hru pokládá za jeden z nejúspěšnějších nástrojů pro získávání nových vojáků. Vlastní hru si nechává vyrábět i americká NASA.
V naší domovině je situace úplně jiná. V podstatě je možné vyzdvihnout jen jeden větší projekt: hru Game Over: Domácí násilí z dílny Centauri Production. Vznikla za podpory české vlády v roce 2003.
Na náznaky podpory hernímu průmyslu jinak pouze čekáme. Překvapivě se uznání nedočkali ani tvůrci vojenských simulátorů Operation Flashpoint a Armed Assault, kteří své technologie pro simulaci bojových situací dodávají i americké armádě.