Zadáte-li na Facebooku do vyhledávání anglické výrazy pro jídlo, pití, restauraci či bar, vyjede řada odkazů. Jenže her v pravém slova smyslu je mezi nimi jen pár. Přesněji řečeno tři - dvě hospodská monstra s miliony uživatelů a jedna barovka v rozpuku. Dobře, za zmínku stojí ještě pár dalších, ale hezky popořádku.
Všechny tři nejzajímavější hry pojí flashové zpracování, systém postupného rozšiřování (záleží jen, zda je expanze propojena s určitým počtem sousedů) a ... to je z těch hlavních aspektů vše. Jídelníček, nápojový lístek, ingredience, obsluha (myšleno personál i ovládání hry samotné) už jsou pak specifické. Hry každopádně mohou posloužit jako dobrý inspirační zdroj, co ze světové kuchyně si dát k obědu či k večeři.
Café World
Vřící obrovský kotel s dvaceti miliony měsíčních uživatelů patří do stáje herního gigantu Zynga, do něhož nedávno nasypal miliony dolarů i samotný Google.
Při prvotním rozkoukání se posunete o pár úrovní a najmete si pár kamarádů jako číšníky. Za plotnou se musíte ohánět sami. Každý sporák, který dostanete k dispozici, znamená tři kliky, než se jídlo začne "vařit". A taky myslet na časový plán.
Café World od podzimu 2009 prodělal řadu změn, doplnění a vylepšení; postupně vylepšujete kvalitu jednotlivých jídel podle toho, jak často je vaříte. Také kuchařka, na rozdíl od té původní, nabízí výběr jídel podle jednotlivých regionů. Je ale dostupná až od levelu 75, k němuž se podle skromného odhadu "dohrabete" pomocí pečlivého hraní tak nejdřív za půl roku. Mezitím si pomocí vydělaných mincí můžete postupně vylepšovat interiér a oháknout personál.
Nedílnou součástí her na Facebooku je i posílání dárků, v tomto případě určitých porcí jídel či dekorací. A také součástí k různým "lepším" sporákům: ten s označením Super už není k dispozici, ale umožňuje vaření jen na jeden klik. Nyní si zase skládáte "bleskový" sporák, na němž jsou jídla hotová rychleji.
Nestihnete-li jídlo naservírovat včas (obvykle násobek času nutného k uvaření), začíná lopota nanovo. Pokud tedy nevyužijete některé speciální koření (pozor, kořenku je také nutno poskládat z různých částí). Nebo nenatrefíte na akční nabídku a nekoupíte si speciální sošky, díky nimž se jídlo nikdy nespálí či vám po každém naservírování automaticky nevyčistí sporák.
A tady už mluvíme o opravdovém nakupování za peníze, které všechny populární hry na Facebooku živí. Ony dvě zmíněné sošky přišly (byly dostupné jen dva dny) na bratru 140 CW cash, což je v přepočtu asi 700 korun. Jasně, CW cash můžete vyhrát v každodenní loterii spjaté s hrou či při každém postupu do nové úrovně. Jenže s kreditní kartou to jde rychleji. Záleží na míře vaší odolnosti a také počtu sousedů ve hře. Prakticky platí: za mince koupíte ve hře jen něco, za cash všechno. A to nejen u titulů od Zyngy.
Café World čeká brzy další expanze. Prostor přes ulici dlouho okupovalo staveniště s obřím billboardem, které tento týden zmizelo a objevily se dvě volné parcely. Co tam vyroste zůstává zatím tajné.
Restaurant City
Počin od firmy Playfish se pyšnil titulem No. 1 mezi hrami o jídle hádejte do kdy... Ano, do chvíle, kdy Zynga začala vylepšovat a tlačit Café World. V tu chvíli začal odliv uživatelů a z 16 milionů hráčů Restaurant City je nyní milionů "jen" jedenáct.
Princip hraní Restaurant City je odlišný a lze říci sofistikovanější než u hlavního konkurenta. Potřebujete totiž ingredience, s jejichž pomocí pak jednotlivá jídla vylepšujete.
Na druhou stranu nelze určit, které konkrétní jídlo má váš personál vařit a servírovat. Prostě jen vyberete dané dvě (postupně tři, čtyři, pět...) a to v každé ze čtyř nabídek: předkrm, hlavní chod, desert a nápoj.
Některé ingredience si sami vypěstujete na přilehlém políčku, jehož devět sekcí se otevírá postupně. Získáte je správným zodpovězením každodenní kvízové otázky. Další si můžete posílat s přáteli či jej nakoupit ve stánku; za vydělané mince jsou k dostání jen tři položky denně, zbytek hezky za cash.
Věřte, že v této hře tuto "tvrdou" měnu nezískáte jinak, než že si ji koupíte. Ale nutno uznat, že ji zase tak moc nepotřebujete: různé vylepšovací prvky dobré kvality pořídíte i za vydělané a ušetřené mince.
Některé ingredience jsou vážně vzácné. Třeba doufat v posledních šesti měsících v banány je jako být za komunismu poslední ve frontě a čekáním na Godota...
Vyhrajete si s personálem: kolik je dobré mít kuchařů, kolik číšníků, kolik uklízeček? A pak jsou tu zábavné nadstavby, s nimiž Playfish vyjel v reakci na útok Zyngy. Nejprve přišel sushi bar, pak lounge bar. Musíte vždy jedno klíčové jídlo či drink vylepšit na nejvyšší desátý level, abyste jednu z těchto vymožeností vůbec dostali. A pak vás čeká dalších sedm položek, což může docela trvat, pokud nemáte dost přátel, s nimiž směňujete potřebné ingredience. Nebo trochu neprovětráte kreditku.
Na rozdíl od Café World lze kromě interiéru vylepšovat i exteriér restaurace a k vidění jsou opravdová "díla": od extravagantních přes pohádková až po konzervativní čínské restaurace.
Podoba má však na návštěvnost vašeho zařízení vliv nulový. Důležitá je jen kvalita servírovaných jídel, takže ideální je mít v nabídce samé "desítky" s královským přízviskem.
K posledním novinkám patří také zavedení otevírací doby, kdy si určíte, kolik hodin má personál fungovat. Dříve bylo nutné postavičky virtuálně krmit a jejich pracovní nasazení se automaticky obnovovalo jen při dosažení úrovně. Teď je to hráčsky pohodlnější, pokud víte jak v následujících hodinách či dnech budete u počítače.
Nesmíme zapomenout na návštěvy sousedů z ulice. Zatímco u Café World dostanete kromě pár mincí občas nějaké to koření, Restaurant City nabízí bedýnky s překvapením (= ingrediencí) či vychytávkou do interiéru. Teď frčí máta, pomeranče a blikající disco podlaha, aby si hráči mohli oživit své lounge bary.
Playfish nyní žádnou novotu veřejně neslibuje, ale pokud by chtěl splnit jedno malé přání... Co takhle salátový vozík?
Bar Society
Fištróni z firmy Playdom se rozhodli vpadnout do světa, v němž se zatím smějí jen dva, od lesa, pardon od baru. Zatím se za ním v Bar Society točí přes 380 tisíc uživatelů měsíčně a stále jich přibývá.
Míchání a servírování obrovského množství reálně existujících koktejlů se efektním způsobem zhostí najatí barmani. Další z vašich přátel pak mohou popíjet a rozdovádění alkoholem si pak ve vašem podniku řádně zatrsat.
Na první pohled je znát inspirace konkurencí jak v celkovém stylu hry, tak v jejím ovládání. Úkoly jsou o něco méně komplexní, což není vůbec na škodu, protože ne každému vyhovuje nutnost shánět velké množství ingrediencí či neustálé klikání při zadávání vaření.
Kdo si rád hraje, má rád koktejly a nechce u toho strávit moc času (relativní pojem, pokud hře propadnete), tak do toho.
K dispozici je přehršel možností jak bar vylepšovat po stránce funkčnosti i dekorace, která naláká víc hostů a zvýší rating. To vše za herní i skutečné peníze.
Samozřejmostí jsou nejrůznější ocenění za dosažené výsledky,
Nezapomíná se ani na bonus ze pravidelné nalogování, což nechybí ani u Café World a Restaurant City. Inspirativní je, že Playdom pravidelně každý týden vybírá nejhezčí bar, který je pak zveřejněn na jejich stránkách spolu se jménem vítěze. To konkurence jen občas vyhlašuje různě tematicky zaměřené soutěže. Do budoucna chystá rozšířené rozesílání dárků a více mimořádných úkolů, které zaměstnají virtuální barmany i opilce.
A to je vše, přátelé?
PIVO DĚLÁ HEZKÁ TĚLA |
K zajímavým výjimkám ve světě her o jídle a pití patří ty reklamní. Mezi ně bezesporu patří i na českém Facebooku velmi úspěšná aplikace Pošli plzničku, která propaguje jakýsi světlý ležák a je spojená s týdenní soutěží o 24 kousků tohoto moku. |
Alkoholově-rozesílací zábavovky mají vždy stejný základ: pošli fotografii s lákavě vypadajícím drinkem z nápojového lístku aplikace svým přátelům, doufej, že je to pobavilo a jsou stále ještě tvými přáteli a radostně očekávej, jestli ti pošlou nějaký ten "drink" zpátky.
Drinks on me, Drink it up!, Drinks for all!, Pass a Drink, Fresh Drink - všechno na jedno brdo. Je jim společné velké množství reklamních odkazů na jiné projekty. Mezi tyto vypečené záležitosti zapadá také Food Fling, textová aplikace s několika málo grafickými prvky, v níž posíláte přátelům mimořádně hnusné fotky jídla.
TIP PRO GURMÁNY |
Kdo ovládá francouzštinu, nechť se chopí ještě jedné plnohodnotné hry skrývající se pod názvem Mon Restaurant. Pokud však neznáte alespoň základy jazyka, je to ztráta času; ztratíte se už v úvodní navigaci. |
Aplikace podporující jiné hry jsou stránky parazitující na populárních hrách s velkým množstvím uživatelů. Občas mohou usnadnit hraní. Splnit některé herní požadavky bez podpory většího množství "sousedů" je velmi obtížné.
Primárně se ale snaží získat data od uživatelů a nabízejí velkou porci reklamy. Nikdy není autorem společnost provozující původní hru, což je případ třeba aplikace Restaurant City Market (na jaképak asi hře parazituje?). Lze natrefit i na "podivuhodné" stránky nabízející nejrůznější návody a ucelené přehledy o populárních hrách, většinou ve formě e-booku (.pdf) formátu a hezky za peníze. To už si radši dejte práci a najděte si užitečná fóra na stránkách výrobce hry či specializovanou herní encyklopedii, jako je třeba Café World Wiki.
Pak jsou tu hry, které mají s jídlem a pitím společný jen název. Obvykle jsou to malá centra zábavy sestávající se z vtipů, horoskopů, zajímavostí apod. Primární účel? Opět větší než malé množství reklam na proklik a získávání údajů z profilů návštěvníků. Příkladem za všechny budiž Virtuální bar.
A nakonec zbytky ze školní jídelny. Nefunkční, nepovedené, nehratelné aplikace (označení hra by bylo urážkou výše zmíněných titulů), na než opravdu nemá cenu klikat. Namátkou: My Restaurant, Restaurant Life, Food Fight, Bon Apetit!