Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Historie Valve 2: hon na hackera a úsvit zombíků

Vyprávíme příběh firmy Valve, bez níž by svět nikdy nezakusil uhrančivou atmosféru Half-Life, logickou hříčku Portal či komiksové bitvy v Team Fortress 2.

Half Life 2

V prvním dílu historie firmy Valve jsme skončili u ukradené části kódu Half-Lifu 2 a nástupem služby Steam, která je dnes nejvýznamnějším hráčem na poli takzvané digitální distribuce, tedy zpoplatněného stahování aplikací z internetu. Jak to dopadlo s hackerem a jak pokračoval vývoj samotné firmy, se dozvíte právě teď.

- čtěte první díl historie Valve

Hon na zloděje
Valve kvůli krádeži zdrojového kódu kontaktovalo FBI a obrátilo se s prosbou o pomoc i na svou komunitu. Reakce byly ohromující. Přicházely desítky tisíc e-mailů s tipy na možnou identitu hackera. Přes všechnu snahu se však nedařilo zloděje objevit.

Německý hacker se paradoxně přihlásil sám prostřednictvím e-mailu. Vysvětlil v něm, jakým způsobem data získal a nabídl se jako bezpečností poradce. Valve souhlasilo a přichystalo na hackera past. Virtuální zloděj nakonec skončil v rukou německé policie.

Counter Strike

Série Counter-Strike
V březnu roku 2004 stále nebylo po Half-Life 2 stopy. Vyšel však Counter-Strike: Condition Zero, který mělo na svědomí studio Turtle Rock a nabízelo nové mapy a hru jednoho hráče. Ta však do známých virtuálních bojišť přidala jen týmy řízené počítačem a titul hráčskou komunitu příliš nezaujal.

O několik měsíců později vychází Counter-Strike: Source, který využívá engine připravovaného Half-Lifu 2 a oproti Condition Zero slaví u hráčů značné úspěchy. Komunitu však navždy rozdělí na dva znesvářené tábory. Jedním jsou příznivci klasického Counter-Striku, druhý přísahá na Source verzi.

Konec dlouhého čekání
Valve ještě dvakrát odložilo vydání Half-Life 2. K údivu hráčů nakonec vyšel 16. listopadu, a pro své spuštění vyžadoval aktivaci přes distribuční aplikaci Steam. První den došlo k masivnímu přetížení aplikace a řada hráčů nový Half-Life nespustila. Evropské servery byly pět hodin zcela mimo provoz.

Po rozpačitém prvním dni se podařilo většině hráčů titul aktivovat. A byl zbožňován. Znovu určil nový standard a přinesl přelomové inovace. Valve vyslalo jasný signál, že má pro odklady pádný důvod a čekání se vyplatí.

Half-Life 2

Několik menších pokračování
Vývojáři potom uvažovali nad dalším titulem a místo několikaleté práce na třetím dílu raději zvolili koncept epizodických pokračování. "Rozhodli jsme se, že chceme udělat tři epizody, a pak zpětně zhodnotit, jak byly přijaté. Jaké to mělo výhody a nevýhody," objasnil koncept Gabe Newell.

Epizody využívají stejný engine a objevují se i staří známí nepřátelé. Doba vývoje je proto o poznání kratší a pro hráče je příznivější i prodejní cena. První epizoda vyšla osmnáct měsíců po původní hře a kritici opět nešetří chválou.

Valve při vývoji epizod dbají na zpětnou vazbu hráčů. První epizoda například znovu využila prostory z Half-Life 2 a řada fanoušků s tím nebyla spokojená. Vývojáři tak hru zpětně upravili. Umožnila to jejich aplikace Steam, již tituly od Valve vyžadují, a která před každým spuštěním hry kontroluje její verzi.

Aplikace shromažďuje také řadu statistik, díky kterým má Valve o svých hrách přehled. Monitoruje kupříkladu využívání jednotlivých zbraní či oblasti, kde hráči často hynou nebo dlouze bloudí.

The Orange Box

Božský oranžový balík
Místo samostatného vydání Epizody Dvě v roce 2007 následoval balík Orangebox, který nabízel hned pět titulů za cenu jednoho. Kromě již publikovaného Half-Lifu 2 a první epizody se hráčům do rukou dostaly hned tři další skvělé hry: Team Fotress 2, Portal a Epizoda dvě.

Tah v podobě Portalu se vyplatil a experimentální projekt vyvolal nečekaně pozitivní reakce. Logická hříčka s tříhodinovou hrací dobou a nezvyklým pojetím byla natolik úspěšná, že je na rok 2011 naplánováno plnohodnotné pokračování.

Úspěch slavil i druhý díl Team Fortress, který přinesl komiksovou grafiku, velice přístupné herní mechanismy a jiné pojetí her. Ohlášen byl poprvé v roce 1999 a jeho vizuální podoba během let prodělala značné změny.

Left 4 Dead 2

Návykový zombie masakr
Valve se po dalším grandiózním úspěchu rozhodlo pro investici a koupilo Turtle Rock Studios, se kterými již dříve spolupracovalo na Counter-Strike: Condition Zero. Chtělo mít dohled nad vývojem kooperativní střílečky Left 4 Dead, která čerpala svou inspiraci ze zombie filmů jako Úsvit mrtvých. Jednoduchá, ale silně návyková akce, ve které zombíci každou minutu hynuli po desítkách, znamenala další nepopiratelný úspěch.

Zanedlouho vývojáři oznámili pokračování. Rychlost produkce byla pro herní průmysl nezvyklá a s ohledem na tempo samotného Valve i značně překvapivá. V početné skupině fanoušků prvního dílu dokonce vyvolala pochybnosti, a vznikaly tak internetové petice proti brzkému vydání dalšího dílu.

Hráči totiž kvůli krátké době vývoje pochybovali o kvalitě. Ve Valve však po vydání Left 4 Dead uvažovali nad náplní stahovatelného obsahu a výsledkem byl dostatečný materiál pro další díl.

Left 4 Dead 2

Většinu fanoušků se podařilo přesvědčit důkladnou osvětou, ve které obhajovali své rozhodnutí a přibližovali koncepci nového dílu. Jak málo o hře pochybovali, dokazuje i reklamní kampaň, do které Valve investovalo 25 milionů dolarů. Titul vyšel v roce 2009 a herní média svými recenzemi rozprášila poslední zbytky pochyb. Valve si na seznam úspěšných her připsalo další čárku.

Ostře sledovaná budoucnost
K dnešnímu datu stále nejsou známy podrobnosti k Epizodě Tři, vývojáři hru zatím jen oficiálně potvrdili. Valve se zjevně poučilo z neustálého odkládání, a tak neslibuje s přílišným předstihem. Výjimkou je již jednou pozdržený Portal 2, který má vyjít 9. února 2011 a Newell o něm tvrdí, že je nejlepší hrou, kterou kdy vytvořili. A to jeho vývoj ještě není u konce.

Half-Life 2

Dalším bedlivě očekávaným projektem je variace na populární Warcraft 3 modifikaci Defense of the Ancients (DotA). Valve loni najalo jednoho z jejích kmenových vývojářů a novináři i veřejnost logicky očekávají duchovního následovníka. Vývojáři v srpnu zaregistrovali ochrannou známku DotA, která tyto domněnky jen podporuje.

Nejlepší z nejlepších
Valve je všeobecně považováno za jedno z celosvětově nejúspěšnějších vývojářských studií. Aby ne, pod jeho záštitou vznikly jen dva nevýrazné produkty, Counter Strike: Condition Zero (Turtle Rock) a datadisk Half-Life: Blue Shift (Gearbox). Vše ostatní slavilo velké úspěchy.

K vývoji her mají svůj vlastní přístup a na rozdíl od řady jiných velkých firem žádnou práci nezadávají externím týmům. Na datum vydání netlačí ani žádná distribuční společnost. Veškeré náklady spojené s vývojem si Valve hradí samo a je to vždy znát na výsledné kvalitě jednotlivých titulů.

Valve se nebojí experimentovat, což potvrzuje komiksový styl Team Fortress 2 či logický Portal. Své hry vnímají jako služby a k novějším titulům pravidelně přidávají další obsah (mapy, zbraně), čímž je udržují stále atraktivní. Bojují tak s digitálními piráty.

Nevěří v omezování hráčů a raději jim za jejich peníze nabízejí adekvátní hodnotu. Newellovu prohlášení o Portalu 2 a jeho kvalitě proto rádi věříme a vydání se už nemůžeme dočkat. Možná hru ještě několikrát odloží, určitě ale bude skvělá.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....