Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Herní zážitek na míru dodají biometrické senzory. Přečtou vaše emoce

Ještě před pár lety to působilo jako z vědeckofantastických snímků. Čeká nás míření otáčením hlavy, dynamicky se měnící prostředí, ale i reakce herních postav na skutečné chování hráče. Takovou budoucnost připravuje studio Valve.

Na letošním ročníku konference GDC (Game Developers Conference) o projektu hovořil Mike Ambinder, experimentální psycholog zaměstnaný ve Valve.

Hraní se senzory na těle

Výzkumníci Valve testovali pod vedením Ambindera řadu přístupů. Měřili srdeční tep, výrazy v obličeji i mozkovou aktivitu. Prvního využití se tato myšlenka dočkala až se sledováním pohybu očí hráče. Pohyb postavy ve hře se stále ovládá pomocí klávesnice a myši, zaměřování ale probíhá v první fázi vlastníma očima.

Biometrika

Biometrika je obor řešící rozpoznávání lidí na základě aspektů jejich unikátního chování či vzhledu, od otisků prstů po proporce obličeje. A to nehledě na případné maskování.

Klíčová je přitom automatizace celého procesu počítačem. I dnes dovedou lidé bystrým okem rozeznat rysy chlápka s přilepenými vousy. Biometrika má umět to samé, a to okamžitě. Nejvýraznější uplatnění je samozřejmě v oblasti bezpečnosti, podle Valve je ale biometrika rovněž budoucností videoher.

Praktického testu se tento přístup na GDC dočkal při ovládání logické střílečky  Portal 2. Je tu ale jeden zásadní problém: zařízení pro sledování pohybu očí stojí v současnosti kolem 10 tisíc dolarů (zhruba 170 000 korun).

Právě kvůli ceně došlo ke změně oblasti zájmu a namísto očí se začala sledovat hladina stresu. Děje se tak pomocí dvou kovových kontaktů v hodnotě deseti dolarů, které měří elektrické napětí na povrchu kůže.

Systém byl na GDC předveden ve střílečce Left 4 Dead, přičemž hra podle míry znuděnosti hráče začala vytvářet nové davy nepřátel (záznam zde). Bohužel, herní zážitek z Left 4 Dead se po zavedení biometriky příliš nezměnil, protože hra už tak využívá inteligentní systém generování protivníků v závislosti na hráčově postupu.

Přesto je to první krok ve zkoumání biometriky ve hrách. Před lety to bylo jak vystřižené ze sci-fi. Přesto nás skutečně čeká míření otáčením hlavy, dynamicky se měnící prostředí, ale i reakce herních postav na skutečné chování hráče. Monstra by také mohla začít útočit z míst, kam se hráč právě nedívá.

Masivní úspěch pohybového ovládání Kinect od Microsoftu, který rozeznává pohyby hráčů a převádí je na pohyby herní postavy, naznačuje, že taková budoucnost je možná blíže, než by leckdo čekal.

Věční revolucionáři

Vývojáři z Valve se už v minulých letech ukázali jako vizionáři a průkopníci, kteří ostatním týmům rádi ukazují záda. Akční titul Half-Life byl v roce 1998 průlomový skriptovanými sekvencemi, které okořenily hraní zajímavými přednastavenými situacemi.

Half-Life 2

Když se žánr stříleček o několik let později začal ve skriptovaných scénách utápět, Half-Life 2 v roce 2004 přinesl hned dvě další revoluce. V prvé řadě to bylo využití fyzikálního enginu. Do té doby bylo nemyslitelné, že by ve videohře kusy dřeva plavaly na vodní hladině, zatímco kovové barely šly ke dnu.

Valve válcovali konkurenci i ve zobrazování emocí herních postav. Podobně jako si nyní pro práci na biometrice Valve najali Mikea Ambindera, také u Half-Life 2 vycházeli z práce doktora Paula Ekmana, jenž v 70. letech zmapoval, které výrazy obličeje vyjadřují jakou emoci. To Valve umožnilo vytvořit komplexní systém do té doby nevídané herní mimiky.

Navzdory tomu, nebo možná právě proto, že Valve moc her nevydává, tak vyhlížený třetí díl Half-Life možná bude první hrou, která si hraje s vámi. A co vy? Těšíte se, až se vás virtuální postavy poprvé zeptají, proč se tváříte tak hloupě?

Zdroje: halflife2.net, develop-online.net

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...