Zatímco množství her nabízí dopad na děj na základě hráčovy volby ve specifických situacích, akce The Last of Us jde ještě dál. Vedle zmíněných důsledků podle volby je důležitá i práce s inventářem. "Snažíme se dosáhnout realističnosti situací do kterých se Joel a Ellie dostanou. Tedy následků každé jejich akce," uvedl ředitel vývoje Bruce Straley pro GamesIndustry.
"Pokud jen tak půjdete a očekáváte, že ze situací vyjdete v pořádku, mýlíte se. Kolik nábojů si vezmete do určitého momentu? Máte materiál pro Molotovův koktejl? Nebo máte připravený pro dva? Nástroje pro uzdravení? Užíváte tu ty samé předměty pro vyrobení buď uzdravovacího balíčku nebo koktejlu. Máte volbu. Půjdete ofenzivně nebo defenzivně?" Podle Straleye stačí několik špatných rozhodnutí do situací, kdy nebudete připraveni a na rozdíl od mnoha jiných her nemůžete hru zapauzovat a připravit si vybavení. "Náš inventář je živý ve smyslu toho, že hra stále běží. Nemůžete si zastavit a jen tak si s věcmi manipulovat," varoval Straley.
"Jednoduše je to stejné jako sundat batoh ze zad a přehrabovat se v něm ve chvíli, kdy po vás ze všech stran pálí nepřátelé. Za to si při špatné volbě ponesete následky." The Last of Us vychází exkluzivně pro PS3 během příštího roku.