RECENZE: F1 2012 není zrovna vzorný ročník, chybí Grand Prix mód
F1 2012
Platforma: PC
Výrobce:
Codemasters
- odpovídající statistiky a výkonnost
- dynamické počasí a rozdíly na trati
- stále zábavné
- chybí Grand Prix mód
- nedostatečná omáčka kolem závodů
- jízdní model nedostatečně reflektuje změny povrchu trati
F1 2012 je zvláštní ročník. Na jednu stranu přidává atraktivní dynamické počasí, na stranu druhou ho neumí náležitě využít a navíc mu schází Grand Prix mód.
F1 2012
Už třetím rokem se o virtuální zpracování motoristického cirkusu jménem Formule 1 stará společnost Codemasters. První dva ročníky vykazovaly vzestupnou tendenci a potěšily jak méně, tak více zkušené hráče. F1 2012 ovšem je v některých ohledech překvapivě kontroverzní.
Už samotný začátek není úplně to, co bychom si od adaptace formulových závodů představovali. V rámci takzvaného "Young Drive Test" totiž usednete do jednoho z vozů tří nejsilnějších stájí. Kdo by přitom očekával zátěžový test, podle kterého vám hra následně určí stáj a výchozí bod pro kariéru, je vedle.
Jde o přihlouplý tutoriál, ve kterém se vás hra bude snažit učit, jak zrychlovat, jak brzdit a jak zatáčet tím nejprostším způsobem. Ukáže vám příslušná tlačítka a pustí několik videí. Z celého testu stejně nic nevzejde.
A tak se ocitáme znovu v menu a pídíme se po Grand Prix módu, ve kterém bychom si libovolně vybrali stáj, pilota a do určité míry nastavili podmínky, za jakých chceme odjet kompletní sezónu. Přichází však další nepříjemné překvapení: tento mód ve hře chybí, přestože v loňském ročníku byl.
Dva nové módy
Místo něj jsou zde hned dva nové módy. Takzvaný "Season Challenge" je z nějakého důvodu na pouhých deset závodů proškrtanou sezónou, kdy si navíc nemůžete libovolně vybrat stáj. Začínáte v céčkovém týmu typu Marussie a můžete se propracovat do lepší stáje tím, že dvakrát ze tří závodů porazíte některého z jejích závodníků.
Dále je tu "Champions Mode", který je o poznání zajímavější, protože vás v předdefinovaných scénářích staví proti šesti aktuálně aktivním šampionům F1. Například tak musíte po tři kola v deštivé Brazílii odrážet útoky Lewise Hamiltona na k tomu nevhodných pneumatikách. Scénáře jsou zábavné a rozhodně se vyplatí si je projet, ale není jich tolik, aby vám vydržely na více než pár chvil zábavy.
Kromě samostatných závodů, které jsou tak jedinými, kde si sami můžete vybrat tým a trať, zbývá už jen kariéra. Jako obvykle začnete ve slaboučkém týmu a je na vás, abyste se postupně vypracovali až na pozici šampióna.
Něco nám ale říká, že se to povede jen velkým fanouškům F1 a sváteční hráči nakonec stejně skončí u zbylých módů. Hlavním problémem je totiž skutečnost, že Codemasters navýšili nejkratší dobu trvání závodu z tří kol na 25 procent skutečné závodní vzdálenosti. Kariérní závody tak v závislosti na povětrnostních podmínkách trvají minimálně 20 až 30 minut.
Nezdá se to jako moc a skuteční fandové by níž stejně nešli, ale projet těch přibližně deset kol ve stavu naprostého soustředění, bez možnosti uložit pozici, není zase tak snadné. V případě chyby máte sice možnost čtyřikrát přetočit čas nazpět, ale pokud uděláte pátou chybu v závěrečném kole, je to stejně silně frustrující.
Hráči si sice mohou zapnout pomocníky jako je ABS či kontrola trakce a snížit schopnosti soupeřů (celkem 4 obtížnosti), ale ne každý chce zase automaticky vyhrávat. I tak si navíc musí vyhradit přibližně sto hodin pro dokončení kariéry.
Nový systém počasí
Důvodem k delším závodům je pravděpodobně snaha autorů prodat nový dynamický systém počasí. Ten je skutečně vyspělý a umožňuje dokonce odlišné jízdní podmínky na jednotlivých částech tratě. To vše se pochopitelně na hře podepíše pouze při delším počtu kol a se zastávkami v boxech.
Je rozhodně zajímavé, když tři kola před cílem začne pršet. Hráč se najednou musí rozhodnout, zda zkusí dojet do cíle na stávajících pneumatikách a bude riskovat klouzačku a masivní ztrátu míst nebo zda ještě jednou vjede do boxů pro mokré pneumatiky, ztratí okamžitě pár míst, ale pokusí se je následně ještě dohnat a třeba i vyhrát.
Problém je v tom, že tento systém je pro hru typu F1 2012, která se snaží o kompromis mezi zábavou a simulací, možná až příliš vyspělý. Jízdní model auta totiž nenabízí tolik nuancí, abyste dokázali zhodnotit skutečný stav trati v daný okamžik. A často pak následuje příliš velký skok mezi takřka dokonalou přilnavostí formule a její praktickou neovladatelností. Správný moment pro přezutí je víceméně nemožné trefit a může za to především jednoduchá fyzika formulí.
Přesto je závodění v F1 2012 stále velmi zábavné. Pocit z rychlosti a po většinu času i z ovladatelnosti formule je velice dobrý. Pokud máte gamepad nebo ještě lépe volant, budete nadšení z přesnosti ovládání.
Každý dělá chyby
A i se soupeři si užijete zábavu. Na škále obtížnosti jsou velmi dobře odstupňovaní, neváhají dělat chyby a i oni se musí popasovat s počasím. I když občas je to až trochu moc komické. Jako když se na start závodu, kde od začátku prší, dostaví se suchými pneumatikami a všichni v prvním kole zajedou do boxů na neplánovanou zastávku. Ale celkově působí průběh závodů vcelku autenticky.
Soupeři už konečně dostávají také penalizace, když například vyjedou bezohledně z kačírku na dráhu. Ale stále platí, že na penalizace si musí dávat pozor především hráč, protože komisaři jsou v F1 2012 nekompromisní. Po zkrácení trati máte jen pár vteřin, abyste předjetého soupeře pustili zpět, a pokud uděláte za závod více minel, nejenže obdržíte řadu desetivteřinových penalizací, ale můžete být i diskvalifikováni.
K absolutní věrnosti skutečnému kolotoči F1 ale hře ještě leccos chybí. Na začátku se nejezdí zahřívací kolo, žluté vlajky trvají jen krátkou dobu a na trať ani při velkých kolizích nevyjíždí safety car. V boxech za vás řídí autopilot. Navíc autoři nepochopitelně ubrali na atmosféře kariéry. Namísto týmového náklaďáku se nyní vše řeší v obyčejných menu a rozhovory s tiskem byly bez náhrady zrušeny.
F1 2012 bohužel nelze označit za dobrý ročník. Základ je stále kvalitní a hráči se u něj pobaví, vývoj měl ale jít poněkud jiným směrem. Hře velmi chybí Grand Prix mód a namísto toho, aby si autoři vyhráli více s omáčkou kolem závodů (stále chybí grid girls, vítězná kola či stříkání šampaňským), tak ji ještě seškrtali.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 365 čtenářů
Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice
Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul
Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...
Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest
Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů
Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...
Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné
Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...
Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within
Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...
Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce
Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...
Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů
Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...
Inspektor/ka – oblast vigilance zdravotnických prostředků
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha