Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

TÉMA: Jsou úspěchy ve hrách hloupý trend, či vítaný pokrok?

Jedni je nenávidí, druzí je sbírají za každou cenu. Úspěchy neboli achievementy jsou takřka samozřejmou součástí novodobých her. Mnoho z nich však hráče odměňuje za triviální úkony, a v očích řady lidí tak působí jako nemístné lichocení hráčům.

Úspěchy neboli achievementy dělí herní komunitu na znepřátelené tábory.

Achievement

Úspěchy ve hrách jsou odměny za plnění předem stanovených úkolů. Reprezentuje je obvykle jen ikonka v profilu či herním menu. Průběh hry zpravidla neovlivňují, někdy však mohou motivovat k zevrubnějšímu průchodu. A nebo jinému hernímu stylu.

Debaty o smysluplnosti úspěchů se tak vedou hned na několika frontách. Hráči se neshodnou ani v odpovědi na základní otázku: Jsou achievementy ve hrách vůbec potřeba?

Základním argumentem jejich odpůrců jsou starší hry, které se bez úspěchů obešly. Obtížnost tehdejších titulů byla mnohdy tak vysoká, že jejich dohrání bylo úspěchem samo o sobě. A hráči po dokončení cítili vnitřní uspokojení.

Odpůrci achievementů tak mnohdy zpochybňují kvality současných her či motivační aspekt úspěchů. Dobrý titul podle jejich názoru motivuje svou herní náplní a achievementy jsou pak zcela zbytečná vrstva.

Některé úspěchy v Call of Duty: Modern Warfare 3 patří mezi ty nejsnáze získatelné.

Přívrženci se pak dělí do několika skupin. Lze však mezi nimi vysledovat dva hlavní tábory. Jeden tvrdí, že úspěchy mají ve hrách místo. Ale pouze pokud představují skutečnou výzvu či motivují k alternativnímu průchodu hrou. Například splněním mise bez zabití jediného nepřítele.

Druhý tábor pak vítá celý koncept úspěchů a vnímá ho jako způsob, jak soupeřit s přáteli či zbytkem světa. Zejména achievementy na konzolích PlayStation 3 a Xbox 360 totiž akumulují hráčské skóre. A mohou tak vypovídat o množství hraných titulů.

Této skupině hráčů mnohdy nevadí ani "levné" achievementy. Třeba úspěch Back in the Fight (Zpět v boji), který získáte pouhým spuštěním kampaně v Call of Duty: Modern Warfare 3.

Úspěchy v titulu Dishonored motivují k využití řady herních stylů.

Úspěchy jako hra na hrdiny

Boj o achievementy může být obdobou on-line hry na hrdiny. Ve své studii to odhalil Mikael Jakobsson, který se zabýval návyky hráčů v souvislosti s úspěchy. Jakobsson tvrdí, že získávání achievementů je jako plnění herních úkolů.

Aktivita má totiž jasně vymezený cíl i odměnu. A dosahování jednotlivých úspěchů akumuluje body podobně, jako hráč získává zkušenosti pro svou postavu.

Různé povahy lidí pak k výzvě přistupují odlišným způsobem. Někteří se snaží dohrát menší počet her a získat v nich veškeré úspěchy. Jiní naopak vyhledávají hry, ve kterých lze achievementy získat rychle. A snaží se na profilu nashromáždit co nejvyšší celkové skóre.

Shromažďování úspěchů může připomínat získávání zkušeností ve hrách na hrdiny.

Srovnání s on-line hrami na hrdiny se nabízí i díky službám, které nabízejí zvyšování uživatelského skóre. Přesně tak, jako lze zaplatit za získání maximální úrovně pro postavu třeba ve World of Warcraft.

Z pohledu herního průmyslu jsou však achievementy přínosné. Řadu hráčů totiž motivují k delšímu času strávenému s určitou hrou. A tím se zvyšuje i šance na zakoupení stahovatelného obsahu či naopak oddaluje prodej do bazaru.

Začátky

Systém odměn se poprvé ve velkém měřítku objevil na konzoli Xbox 360. Původní myšlenkou bylo, že v každé hře půjde získat celkem 1 000 bodů, ale zpočátku tvůrci her nevěděli, jak je rozdělit.

Například xboxový Ridge Racer 6 tak rozděloval body po malých částkách, takže i po dohrání jste mohli mohli mít sotva pár stovek bodů. Naproti tomu byl svého času velmi vyhledávaným titulem King Kong. Stačilo ho totiž jen dohrát do konce, což bez většího úsilí znamenalo plnou tisícovku bodů na vašem hráčském kontě.

Mnoho uživatelů též některé tituly kupuje jen pro zvýšení svého hráčského skóre. Úspěchy tedy pro herní průmysl znamenají vyšší příjmy.

A do které kategorie patříte vy? Vnímáte achievementy jako pozitivní trend, nebo jste naopak jejich odpůrcem? A pokud úspěchům holdujete, jaké jsou vaše hráčské návyky? Podělte se s námi v diskusi.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...