Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mozky ještě čerstvé. Recenze antické brutality God of War: Ascension

Nejnovější díl antické rubačky přináší pořádnou dávku krve, brutality, ale i parádní herní zábavu a místy i překvapivě zapeklité hádanky.
85

God of War: Ascension

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: Sony Santa Monica

  • Dynamická hratelnost, která nestihne nudit
  • Skvělá prostředí
  • Velmi dobře vyvážená obtížnost
  • Fajn hádanky
  • Leccos už známe z předchozího dílu
  • Občas hraje až příliš "na efekt"

Herní karta
God of War: Ascension

God of War: Ascension

Hlavní hrdina Kratos je nejtragičtější z antických hrdinů. Přišel o všechno včetně milované rodiny a vedle titánského vzteku na všechno a všechny mu zbývá jen pár rychlých a smrtících čepelí. Není tedy divu, že v předchozích dílech vyvraždil celý Olymp a stal se bohem války. V Ascension se však posouváme na úplný začátek, a dozvíme se tedy, "jak to tehdy vlastně bylo".

Těžko ovšem říci, nakolik je to důležité, protože příběh asi nebude tím hlavním důvodem, který vás k nákupu této hry přesvědčí. Kratos je pořád stejně nakvašený jako kdykoliv předtím (ačkoliv snad poprvé v sérii tu předvede i něco jako náznak úsměvu), spousta různých postav vám bude úplně volných a v rolích bossů zde bojujete s podivnými ženskými, aby pokaždé znovu ožily a naběhly na vás zase o kousek dál.

God of War: Ascension teaser

Chlapi, vydržte, mozeček se podává za chvíli.

Scénář se s tím zkrátka tentokrát vůbec nepáře. A zatímco v minulém dílu byla návštěva Afroditina chrámu jaksi za odměnu a s tím spojená minihra měla vtipný nápad a pobavila nejednoho chlíváka, pak v Ascension je Kratos vržen mezi polonahé kněžky lásky hned v úvodu hry. A to čistě jen proto, abychom při pohledu na bujná dámská poprsí propadli dojmu, že "tohle bude ale jízda". A nejde ani tak o to, že ve skutečnosti to zase až taková jízda není, ale v prvé řadě to působí poměrně lacině.

Stejně jako možná až přílišná brutalita. Přinejmenším v jednom z vývojářských videí (ke zhlédnutí přímo ve hře) se říká, že záměrem bylo vytvořit v rámci možností co nejdrsnější zážitek. To se povedlo a některé dokončovací údery nahánějí husí kůži i při opakovaném provádění, ale opět to působí poněkud účelově.

God of War: Ascension

A mně jste zase nenechali!

Utlouct obra jeho vlastním kladivem je vcelku očekávaná technika, ale například rozseknout harpyjím hlavu a pak je ještě rozpárat až někam k pasu, to vyvolává asociace, jak moc asi musela kdysi hlavního kreativce naštvat manželka. Anebo šéf, protože když utlučete kolohnáta se sloní hlavou, Kratos mu rozřízne hlavu, z níž na vás mrkne ještě pulsující mozek.

Pravda, starověk nebyla žádná selanka, zvlášť když člověk musel bojovat proti samotným bohům, ale tady se to pohybuje už příliš těsně kolem hranice řekněme rozumného vkusu.

A přitom to hra ani v nejmenším nemá zapotřebí. Je to totiž pořád ta skvělá dynamická rubačka jako ve všech ostatních případech. Navíc se tentokrát odehrává v kulisách snad ještě o kousek epičtějších než posledně, má skvělý spád, umí střídat klasické rubací pasáže s kontextovými a má v zásobě i pár docela povedených hádanek. Je to zkrátka moderní akce se vším všudy, včetně multiplayeru.

God of War: Ascension

V multiplayeru člověk často neví, koho vlastně řezat.

Na začátku máte v soubojích k dispozici pouze základní škálu technik, ale časem získáte další možnosti. Díky tomu jsou bitky skutečně atraktivní a člověk prakticky nikdy nemá pocit, že na něj nastoupila jen další stereotypní vlna protivníků.

K tomu přispívají i speciální schopnosti, jako je například možnost na určitých místech dát znovu dohromady rozvaliny, díky čemuž se otevře cesta dál a podobně. Občas je naopak potřeba něco zbořit a jindy zase nechat vše v jakési "mezifázi". Je to dobrý nápad a nejen díky němu není Ascension jen obyčejnou, pár hodin trvající řezničinou.

Na některých místech se tak Kratos může nadýchat omamného plynu, jehož účinek mění okolní realitu, jindy je zase potřeba využít "dvojníka", který například zatíží spínač, zatímco skutečný Kratos mezitím doběhne něco zařídit někde jinde.

God of War: Ascension

I Kratos je někdy v úzkých.

Na poměry akční hry jsou zkrátka hádanky velmi povedené a v jednom případě jsem se dokonce tak zamotal, že jsem musel využít pomoc kolegy na telefonu ("Běda, jestli to někomu řekneš!"). Jen je trochu škoda, že některé možnosti se používají zejména v nějakém úseku a později už zase tak potřebné nejsou.

Zcela nepřekonatelný je God of War již tradičně v podání herního světa. Prakticky na každém kroku je intenzivně cítit atmosféra antiky, jak si ji všichni představujeme, což jen podtrhuje výskyt harpyjí, minotaurů a dalších bájných antických tvorů. Masivní božský element pak tvoří i "detaily" jako například závěr hry v útrobách masivní sochy Apollona. Vynikající je pak pasáž na obřích létajících kovových hadech, kde člověk místy až zapomene, že má v prvé řadě hrát a ne koukat okolo.

God of War: Ascension

Prostředí vypadá skvěle téměř za všech okolností.

K výbornému dojmu přispívají i souboje s bossy. Ti sice po zkušenostech s předchozím dílem kdovíjak neohromí, ale souboje s nimi jsou zábavné. Nejde totiž o to, abyste do nich bušili ještě krutěji než obvykle. Stačí je "trochu osekat" a souboj přejde do kontextové fáze, kdy je potřeba správně tisknout tlačítka podle pokynů na obrazovce.

Může to znít jako berlička pro začátečníky, ale zkušení hráči mají pořád na výběr z několika obtížností. Vtip je v tom, že hra tak má po celou dobu skvěle vyváženou obtížnost. Nestane se tak, že byste k bossovi došli v pohodičce a pak u něj ztráceli příčetnost.

Poprvé v sérii se tu objevuje i multiplayer, který ovšem považujeme spíše za úlitbu dnešní době, kdy je zařazení multiplayeru v podstatě "povinnost". Je vcelku bohatý a rozhodně není špatný. Týmové režimy dokonce nabízejí na tento typ hry až překvapivé taktické možnosti. Ale je to spíše jen vítaný a povedený doplněk, nikoli zásadní aspekt, kvůli kterému bychom tuto hru doporučovali. Tím je totiž fakt, že je to zkrátka opět skvělá rubanice.

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 250 čtenářů

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný první víkend....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...