Dokumenty pocházejí od bývalého zaměstnance americké Národní bezpečnostní agentury (NSA) Edwarda Snowdena. The Guardian tak upozorňuje, že dochází k monitorování komunikace ve hrách World of Warcraft a Second Life, ale také například kanálů konzolové služby Xbox Live.
Tajné služby se údajně pokusily i o nábor informátorů mezi hráči. A některé hry jsou prý tak přeplněné agenty, že situace vyžaduje jejich koordinaci, aby se nešpehovali navzájem a jejich práce se nepřekrývala.
Dokument NSA z roku 2008 upozorňuje, že virtuální světy představují hrozbu. Teroristé je údajně mohou využívat ke komunikaci i přesunu peněz. Dokument zmiňuje, že bude klíčové získat přístup ke komunikačním kanálům a dokázat z nich exportovat data. V případě herních konzolí pak například hlasová komunikace či využívání videokamer může posloužit k lepší identifikaci sledovaných osob.
The Guardian však upozorňuje: "Ale dokumenty nijak nenaznačují, že by sledování odhalilo jakékoliv teroristické plány. A není v nich ani jasný důkaz, že by teroristické skupiny využívaly virtuální komunity ke komunikaci, tak jak to tajné služby předpokládají."
Přesto se tajným službám podařilo propojit některé informace s teroristickými skupinami. Údajně například objevily spojení mezi některými účty, e-maily, IP adresami a dalšími informacemi v rámci služby Xbox Live či her Second Life a World of Warcraft.
Důkazy o využití kanálů pro plánování teroristických útoků nicméně chybí. A The Guardian dodává, že mohlo jít pouze o počítače na stejné síti či v internetové kavárně.
"Operace tak vyvolává obavy o soukromí hráčů. Není jasné, jak tajné služby data získávaly, ani kolik jich shromažďovaly," píše britský deník. Společnost Blizzard, která vytvořila hru World of Warcraft, například popírá, že by k získávání dat docházelo s jejím vědomím.
Tvůrce projektu Second Life Philip Rosedale se k dotazu The Guardian odmítl vyjádřit. Identicky se zachovala i společnost Microsoft, která provozuje službu Xbox Live. Britská tajná služba GCHQ pak kroky nepotvrdila ani nevyvrátila. Prozradila pouze, že postupuje v souladu se zákonem.
Práce tajných služeb přesto koncem roku 2008 vedly minimálně jednou k získání zločineckých dat. A to po té, co se podařilo zrušit stránku sloužící k obchodu s daty ukradených platebních karet. Její provozovatelé se tehdy přesunuli do hry Second Life a britská agentura GCHQ od jednoho z hráčů získala informace o aktivitách této kriminální skupiny.