Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se dělá hra: chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní

Exkluzivně
V seriálu "Jak se dělá hra" vám začínající česko-slovenské studio Alda Games přiblíží všechny etapy herního vývoje: od prvních návrhů po vypuštění hry do obchodů.
Obrázek z připravované hry Defend Your Life

Obrázek z připravované hry Defend Your Life | foto: Alda Games

Nejdůležitější informace prý patří na úvod. Ve zkratce: hry jsme začali vytvářet v dubnu 2013 z lásky a pro peníze. Tento článek spouští seriál o tom, jak se našemu studiu Alda Games (ne)daří v dosahování cílů při tvorbě mobilních her.

Zatím nás neomezuje vydavatel, takže se máme dobře. Nicméně investorova trpělivost má také své hranice.

Zásadní otázky

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry: Zachraň šneka a Sýrový svět.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Sýrový svět

Proč se někdo pustí do tak nejistého byznysu, jakým je tvorba her? Proč se každou chvíli vynoří nějaké studio vědomé si této nejisté perspektivy? Proč jsme se vynořili my, Alda Games? A jaká je ta naše perspektiva?

Odpovědí se nabízí hned několik. Například, že dotyční jsou pochybné existence bez jakéhokoliv smyslu pro realitu nebo jen bez sebereflexe. Dotyční už mají něco za sebou a takříkajíc si troufají vstoupit do herního průmyslu. Dotyční můžou zbožňovat hry natolik, že jejich zápal dokáže přesvědčit nějakého investora.

Zásadní odpovědi

Co nás tedy uvedlo do pohybu? Kdybychom to měli zestručnit, tak asi z každé předešlé odpovědi něco. Zaprvé máme hry opravdu rádi. Například náš zakladatel Aleš zbožňuje sérii Fallout. Každý z desetičlenného týmu máme svoje srdcovky.

Za druhé s hrami máme i jinou než jen herní zkušenost. Hlavně přes herní weby Raketka.cz a HPD.cz. Díky práci na těchto projektech jsme získali zkušenosti s obrovským množstvím herního obsahu, ale co je důležitější, i s různými komunitami hráčů. Nevěřili byste, co všechno se dá zažít při moderování zdánlivě nevinné diskuze pod dívčí hrou.

Sýrový svět

A nakonec investor. Peníze jsou potřebné nejen na vývoj, ale také na výplaty. Všichni si totiž platíme nějakou tu hypotéku a z čisté lásky ke hrám se nenajíme. Zatím nám pomáhá soukromý investor a rozpočet drží. Časem však budeme muset vyprodukovat něco, co si na sebe vydělá.

A co si budeme nalhávat, každý chce vytvořit co nejúspěšnější titul, ne? Jenže k tomu je dlouhá cesta, a pokud se vidina peněz stává hlavním smyslem, vede do pekla. Nebo ke krachu.

Chcete tvořit hry? Nadřete se

Ale aby bylo jasno, tvorba her je práce jako každá jiná. Vstáváte do práce, odcházíte do práce, doma přemýšlíte nad prací, u piva se bavíte o práci. Nemluvě o sledování trendů, neustálém vzdělávání se a o analyzování konkurence.

Virtuální set Oculus Rift v Alda Games

To má tu výhodu, že v našem oboru to znamená hrát si, díky čemuž jsme si například vyzkoušeli potenciál virtuální helmy Oculus Rift. Některé rozbolela hlava, jiní měli asi příliš zdravé oči, ale všehovšudy zajímavá zkušenost.

Máte normální kolegy, kteří mají své záliby, vlastní životy, dobré stránky i mouchy. Někteří umí hrát stolní fotbal, jiní na sobě pracují v posilovně, aby se potom mohli ukazovat polonazí na diskotékách, další jsou zase příliš sečtělí intelektuálové, nebo poslouchají nějaký obskurní ambient.

Ani věk není něco, co by nás spojovalo, nejmladšímu členovi je jen 18 let a nejstaršímu 28. Ale tak to má být: různorodí lidé, které spojuje vztah ke hrám. V tom jsme prostě zajedno.

Gamedesignérka Kateřina Záleská a zakladatel studia Aleš Kříž

Zajedno jsme byli i ve výběru platforem. Po analýze našich vlastních schopností, po hodinách rešerší všude po internetech a rozhovorech s lidmi z branže nám vyšlo, že na trojáčkové tituly zatím nemáme, ale skončit u flashovek jsme opravdu nechtěli. Proto volba padla na mobilní zařízení.

Nejprve to byly Android a iOS a v současnosti jsme dospěli k rozhodnutí, že nebudeme ignorovat ani Windows Phone.

Je nám úplně jasné, že trh je už víc než nasycený. Vydělávat 2,4 milionu dolarů denně, jak se to daří Supercellu s free 2 play titulem Clash of Clans, je momentálně v rovině snů. Známe příběh Rovia, které muselo za šest let vytvořit 51 her, než přiletěli Angry Birds.

I tak jsme se do toho pustili

Studio Alda Games oficiálně vzniklo v červnu 2013 zápisem do obchodního rejstříku. Už v červenci jsme na App Storu a Google Play vydali svoji první hru. Ne, za měsíc se hra vytvořit nedá, my jsme na naší prvotině (Zachraň šneka) pracovali od dubna.

Spolu se Sýrovým světem (srpen - prosinec) to byly pokusy. Pokusy, zda dokážeme pracovat tak, abychom se od prvotního konceptu dostali alespoň k pár tisícům stáhnutí.

Pokus dopadl úspěšně. A o tom bude dalších pár článků. Tento byl první a poslední "všeobecný". V ostatních vám umožníme nahlédnout přímo do našeho studia. Tím nemyslíme kanceláře, ale proces, díky kterému jsme vydali první dvě hry a další dvě na to mají silný náběh.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...