Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Vývojáři mnohdy zapomínají, že krást se má jen s rozmyslem

Nikdy jsme se za kradení skvělých nápadů nestyděli, říkal Steve Jobs o své společnosti Apple. I odcizování nápadů však vyžaduje bystrost. A herní průmysl zamořují nezměrné počty klonů bez výraznější inovace.

Nejnovější hit ve válce klonů je kopírování titulu DOTA.

Existují pochopitelně i výjimky. V některých případech klon předčí či alespoň nahradí svou předlohu. Ale to je spíše kradení ve stylu Applu a stává se málokdy.

Čím je hra komplexnější, tím menší šanci na úspěch má její kopie. Daleko jednoduší tedy bylo klonovat střílečky krátce po vydání Dooma, nežli se dnes pokoušet o rekonstrukci úspěchu titulu World of Warcraft.

Kopírování provází herní průmysl i lidstvo od počátku věků a může probíhat podle dvou scénářů. V prvním případě nějaká hra uspěje tak, že se ostatní na její popularitě chtějí "svézt".

To se dělo například u akcí z druhé světové války, moderních válečných stříleček či nejnověji klonů Defense of the Ancients. V případě druhém se zase objeví výtečná myšlenka, její autor však neuspěje v realizaci.

Titul Heroes of the Storm může být jedním z mála úspěšných DOTA klonů.

To se stalo například síťové hře Infiminer. Ačkoliv se jednalo o střílečku, titul zaujal spíše budovatelskými prvky. Autorovi projektu však na internet unikl zdrojový kód, a pro Infiminer poto vznikla řada modifikací. Hráčská základna se tak příliš roztříštila.

V konceptu se však inspiroval Markus Persson s titulem Minecraft. Ten se zaměřil především na sólo hru a rozvinul budovatelské prvky Infimineru (o vzniku Minecraftu). Ze hry se tak během dvou let stal zřejmě nejúspěšnější nezávislý titul. Jen pro PC platformu totiž prodal více jak čtrnáct milionů kopií.

Teprve čas ukáže, jestli podobný osud čeká i zombie hru DayZ. Z té ambice i potenciál tryskají až do oblak, realizace však může pokulhávat (čtěte první dojmy).

DayZ však nabízí obecnou kostru a první klony se od formulky dostatečně odchylují. Právě v tomto případě tedy trend může přinést řadu skvělých her. Nadějně působí například titul Rust, který koncept rozšiřuje o stavění a autoři ze hry navíc odstranili zombíky.

Hra DayZ vytvořila masový zájem o síťový boj o přežití.

Existují však i tituly, u kterých klonování nedává smysl a uspět jich může jen několik málo. Ano, mám na mysli zejména hry ve stylu Defense of the Ancients (DOTA). To je síťová řežba, která vyžaduje početnou základnu a dva tituly jí již takřka neotřesitelně dominují. Těmi jsou League of Legends a DOTA 2.

V posledním roce přesto vývojáři z rozličných studií ohlásili na dvě desítky klonů s minimem nových nápadů. Někdy má hráče přilákat možnost volit z více dovedností, jindy sci-fi prostředí. Reálnou šanci na úspěch přitom přičítám pouze studiu Blizzard s titulem Heroes of the Storm. Společnost se totiž podle prvních informací pokusí o citelnou evoluci žánru (čtěte první pohled).

Vůbec nejhorší je situace, ve které vývojáři při kopírování zapomínají původní smysl herních principů, a vzniká jakýsi Frankenstein. Tak dopadla například očekávaná střílečka Brink, která do moderních síťových akcí jako první přinesla značnou svobodu pohybu.

Umožňovala totiž vyšvihnout se na řadu objektů, leccos podklouznout i běhat po stěnách. Blížila se tedy střílečkám z první éry, kdy se svoboda pohybu kloubila se zbraněmi s odlišnou dynamikou. Například raketomet měl plošné poškození, projektily plasmové pušky létaly pomaleji a bylo třeba předvídat protihráčův pohyb.

Hra Brink svůj potenciál vytěžit nedokázala. Zůstala tak po ní především stylová grafika.

Jenže Brink střílecí principy převzal z moderních titulů ve stylu Call of Duty. Všechny zbraně zasahují okamžitě, akci zpomalují značně omezené zásobníky a za pohyb při střílení titul hráče penalizuje.

Ačkoliv tedy hra nabízela ohromnou svobodu, vše vás nabádalo k tomu nevyužívat ji. Nejpřesněji hráč střílel v kleče, a to při nehybném zaměřování přes hledí. To zkrátka u podobné akce nedává smysl.

Existuje však i řada klonů, které lze považovat za úspěšné. Například první Unreal byl v zásadě povedenou variací na Quake. A zajímavý je též žánr diablovek, tedy her inspirovaných sérií Diablo. Značka totiž s třetím dílem ztratila směr a vývojáři při jeho opětovném hledání tápou.

Některé kopie Diabla tak nabídly zážitek, který pro řadu hráčů předčil třetí díl. Vyčnívá například Torchlight 2, jenž ostatně vznikal pod rukama některých autorů původního Diabla.

Klonování tedy není nutně jen negativní a ve světě her má své místo. Nad kopírováním jiných titulů je však třeba rozmýšlet a nehnat se jen slepě za ziskem. Jinak jsou výsledkem hry bez nápadu a série bez inovací.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...