Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nadáváme na herní průmysl, ale je cesta zpět řešením? Recenze Wrack

Kdyby tak byly hry jako dřív. Toto přání zní často v diskusích a je to něco, čemu sám věřím. Nová střílečka ve stylu DOOMa však pokládá otázku, jestli jsou některé typy starých her opravdu lepší a nakolik je to síla nostalgie.
60

Wrack

Platforma: PC
Výrobce: Final Boss Entertainment

  • návrat starého pojetí žánru
  • pestrost arzenálu
  • skvělý raketomet
  • zuřivá rychlost hry
  • brzy stereotypní
  • malá variabilita monster
  • bludišťové mapy spíše obtežují

Wrack je příjemným závanem minulosti. Pobaví a otestuje dovednosti. Zároveň však není tím dokonalým oživením DOOMovek, v které jsme tak doufali.

Herní karta
Wrack

Wrack | foto: Andrej Brabec

Nezávislá hra Wrack se totiž vrací k formulce, kterou na začátku devadesátých let proslavila střílečka DOOM. Je to akce se zběsile rychlým pohybem, bludišťovou strukturou map, sbíráním brnění a lékárniček i pestrým arzenálem, který unesete celý naráz.

Z upoutávkových videí na hráče dýchá nostalgie a milovník DOOMa jen těžko může hledat důvod, proč titul nevyzkoušet. Jenže prvotní nadšení rychle opadá. Hra je brzy stereotypní, a zabaví tak vždy v menším časovém úseku. Půl hodiny tu, půl hodiny tam. Hrát ji celou noc v kuse už dnes jde asi jen těžko.

Problém nespočívá v tom, že by hra byla horší než průměrný produkt velkorozpočtového průmyslu. Jen není prošpikovaná pseudofilmovými sekvencemi, a akce se tak rychleji omrzí. Ono se ostatně zdá, že sólo střílečky po dvaceti letech existence dosáhly zenitu a oživit je může už jen silný děj.

Wrack se však možná až příliš drží své předlohy. Například bludišťová struktura map není žádnou výhrou. Je to fiktivní pocit svobody a zážitek z akce se ve finále nijak zásadně neliší od koridorové hry. Jenže hledat až patnáct minut, kde se otevřely dveře, už dnes zábavné vážně není.

Situaci by mohlo řešit lepší barevné kódování map. Některé sekce by například mohly mít značně odlišné stěny. Hráč by tak méně bloudil v kruzích ve snaze najít cestu do dalších místností.

Naopak systém lékárniček je vítaným návratem k lepšímu. Například musíte zvažovat, jestli má smysl zvednout velkou lékárničku, když vám chybí jen pět bodů života. To jsou ty chvíle, kdy se vyplatí vracet se zpět a sbírat životy pošetřené na obtížnější chvíle.

Titul také využívá systém záchytných bodů, kde se hra uloží. To však působí v kombinaci s neomezenou možností ukládat a načítat pozice až nadbytečně. Lepším řešením by byla kombinace záchytných bodů s omezeným počtem průběžných uložení.

Wrack se na DOOM snaží odkazovat, kde to jen jde. Připomenou ho třeba nepřátelé, kteří mezi sebou mohou začít bojovat navzájem.

Déjá vu ve vás vyvolá i základní pistole, fyzika výbušných barelů či bezpečný pád z vysoké výšky. Tečkou na závěr je potom obrazovka po dokončení úrovně, kde vidíte, kolik nepřátel z celkového počtu jste zabili, jaký byl váš čas či kolik tajemství se vám podařilo odhalit.

Hra se liší například skákacími plošinami pro dosažení vyšších úrovní mapy. Fyzika hry pak někdy vede k úsměvným situacím. Například když obřího robota nalákáte na skákací plošinu a on pak neustále létá tam a zpět.

Nejvýznamnější novinkou je však systém bodů za zabíjení. Čím větší počet nepřátel popravíte v krátkém časovém úseku, tím lepší skóre získáte. Po dostatečně dlouhém řetězci pak lze využít i speciální zakončovací útok, který se liší podle typu zbraně.

Tak trochu nepochopitelné je zahrnutí děje, který ze začátku působí jako parodie na „seriózní“ příběhy o velkolepé záchraně světa. Jenže textové dialogy se objevují i mezi jednotlivými úrovněmi a jejich nulová záživnost hře nic nepřidává. Naštěstí je lze přeskakovat. A přeskakovat je budete.

Wrack

Wrack nakonec působí jako milý závan minulosti. Chvílemi pobaví, těžko však strhne k dlouhým herním seancím. Velkou škodou je absence síťové hry, jež by titulu vskutku prospěla. Silnou stránkou je naopak propojení se službou Steam Workshop, která se již pomalu plní uživatelským obsahem. Objevíte tam rozličné modifikace, ale třeba i předělávky klasických map z Wolfensteina či Dooma.

Vizuální pojetí je jasnou snahou ušetřit na rozpočtu. Variace na komiksovou grafiku zde však působí poněkud levně a mohla by být lepší. Vzhled sice trochu připomíná sérii Borderlands, kvalitě jejího vizuálního pojetí se však ani zdaleka neblíží. Na videích titul působí lépe než „za chodu“ při hraní.

Pokud by vás lákalo hru vyzkoušet, lze ji i přes výtky doporučit. Není to ultimátní zážitek, na který byste vzpomínali ještě léta. Přesto však pobaví, připomene zašlé časy stříleček a potěší veselými nápady.

Žánr stříleček však potřebuje kráčet vpřed. Minulost by tedy měla sloužit především jako zdroj nápadů, které je třeba intenzivněji inovovat. Moderní akce mohou být přihlouplé, ale slepé kopírování starých principů situaci také neřeší.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

60 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 57 čtenářů

  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within

Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...

Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce

Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...