Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čeští vývojáři o DayZ: Odchod hlavního návrháře byla nejlepší varianta

  16:45
Zombie hit DayZ je jako knihy Franze Kafky. Je to český projekt a není to český projekt. Autorem původní modifikace a hlavních herních konceptů je totiž Novozélanďan Dean Hall, samostatná hra však vzniká v českém studiu Bohemia Interactive.
DayZ

DayZ | foto: Bohemia Interactive

O stávajícím úspěchu, budoucích plánech i odchodu Deana Halla jsme proto pohovořili s Otou Vrťátkem z Bohemia Interactive.

Že je DayZ komerčně úspěšným projektem, dokazuje například nedávné ohlášení tří milionů prodaných kusů. Jak si jeho prodeje vedou v porovnání s ostatními hrami od Bohemia Interactive?
Samostatná verze DayZ v porovnání s ostatními tituly Bohemia Interactive určitě drží rekord v rychlosti prodeje za první rok. Velkou zásluhu na tom má samozřejmě i původní DayZ mod pro Armu 2 a také relativně nízká prodejní cena v Early Access fázi. Ale v porovnání s celkovými prodeji série Arma má DayZ stále co dohánět.

Domnívám se správně, že hra studiu umožnila růst? Jak velkých změn jste se díky DayZ dočkali?
V minulém roce prošla naše společnost řadou velkých změn. Otevřeli jsme nové kanceláře v Praze i Bratislavě a velmi rychle rosteme určitě také díky DayZ. Počet zaměstnanců v Bohemia Interactive se téměř zdvojnásobil, což nám umožňuje pracovat na různých projektech a zároveň přitom ještě rozvíjet naše technologie.

Ota Vrťátko ze společnosti Bohemia Interactive

Vzniká DayZ jiným způsobem, než vznikaly ostatní hry od Bohemia Interactive? Dean Hall působí jako výrazná postava, přizpůsobovaly se mu nějak vývojářské postupy?
DayZ vznikalo neobvykle a do značné míry i spontánně. Zpočátku se jednalo o modifikaci pro hru Arma 2, kterou tvořil Dean Hall sám. V druhé fázi to byl malý nezávislý projekt a teprve s vydáním samostatné verze a obrovským úspěchem, který hra u hráčů i v rané fázi slavila, se titul transformoval na velký herní projekt. Zároveň jsme se ale pustili do náročného úkolu, kdy v rámci fungující a vyvíjené hry přepracováváme její engine.

Myslíte si, že je vůči hráčům fér, že Dean Hall studio opustil ještě před dokončením hry (čtěte více)? Nepovažuji to za vaši chybu, ale přeci jen, těžko si představit, že by při standardním vývoji za „zavřenými dveřmi“ hlavní návrhář odešel od nehotového projektu.
Dean Hall přišel s úžasným konceptem a dotáhl ho daleko. V určitý okamžik ale vývoj vyžaduje jiný přistup. DayZ nyní vytváří tým více než sedmdesáti lidí a je to zcela jiný typ práce než ten v malém studiu. Nevím, zda to jde označit za fér, nebo nefér, ale po zralé úvaze jsme my i Dean usoudili, že pro budoucnost DayZ je to ta nejlepší varianta.

DayZ

Jak vás ovlivňuje výrazná kritika technického stavu hry? Je to nějakým způsobem demotivující? Spousta hráčů zjevně nevnímá rozdíl mezi ranou alfa verzí a vydáním plné hry.
Kritika v alfa fázi je součástí vývoje a je pro nás velmi přínosná. Byl to vlastně jeden z důvodů, proč jsme samostatnou verzi DayZ vydali již v předběžném přístupu. Bez zpětné vazby a aktivní hráčské základny by nebylo možné takto ambiciózní projekt vůbec tvořit, a za každou kritiku jsme proto vděční. Hráči výměnou za to získávají titul za výhodnou cenu, a mohou ho hrát už nyní. V budoucnu pak získají přístup i do hotové verze hry.

Je vývoj DayZ nějakým způsobem problematický? Hra je zábavná, při vyzkoušení po devítiměsíční pauze jsem v ní však nenarazil na zásadní množství nových prvků. Citelná byla především nižší obtížnost způsobená tím, že se na mapě objevuje mnohem více předmětů.
To je zajímavé. I přes různé těžkosti se nám v roce 2014 podařilo do DayZ přidat mnoho zásadních prvků jako vozidla V3S či možnost stavby persistentních stanů. Pravdou je, že především v první fázi vývoje hry je třeba provést spoustu vývojářské práce, kterou hráč prakticky vůbec nevidí.

U DayZ to platí dvojnásob, protože dochází k zásadnímu přepracování celého herního enginu. Většina z této práce se přitom v titulu projeví až v letošním roce. I nadále postupujeme podle plánu prací pro rok 2015. Pro přesnější představu o tom, kolik změn jsme udělali, doporučuji jejich kompletní přehled nebo souhrnné ohlédnutí za prvním rokem.

DayZ

Existuje nějaká šance, že by se DayZ v budoucnu rozrostlo do on-line hry se stálým světem, kde budou na jednom serveru hrát třeba i stovky hráčů?
To je velmi zajímavá představa, ale momentálně je naším hlavním úkolem dokončení hry tak, jak jsme ji hráčům slíbili. To je priorita pro roky 2015 a 2016.

Jaké jsou vaše dlouhodobé plány pro DayZ? Co se stane, až hra opustí testovací fáze?
Rádi bychom žánr i nadále rozvíjeli a zároveň v něm zkoušeli i nové prvky. Ale v tuto chvíli se veškeré naše úsilí soustředí na samotnou hru a vývoj nového enginu.

Kdy zhruba plánujete vydat konzolovou verzi DayZ a co vás v tom v současné době brzdí?
Práce na konzolové verzi jsou v plném proudu bez nějaké zásadní brzdy. Doufáme, že koncem roku budeme schopni oznámit konkrétní datum vydání.

Co si myslíte o klonech DayZ? Jak hodnotíte například H1Z1 a který titul pro vás vyčnívá jako nejinovativnější?
V DayZ se snažíme poskytnout autentický pocit z boje o přežití. Rozhodně to není titul pro každého a je dobře, že se objevily hry jako H1Z1, které mohou být přístupnější pro jiný typ publika. My bychom DayZ rádi viděli jako autentickou hru na přežití, podobně jako je Arma autentickou hrou na vojáky. Ačkoli to nemusí být nutně na první pohled vidět, mnoho věcí je tak pro nás nesrovnatelně náročnějších než u některých jiných her. Mám na mysli třeba rozsah herního světa, rozhled do velké vzdálenosti, možnost bojovat na stovky metrů, ale i obrovský počet objektů vykreslovaných na obrazovce.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...