Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE Carmageddonu: Návrat klasiky, který se nepovedl

Jsou dobré návraty a špatné návraty. Carmageddon: Reincarnation však nepatří ani do jedné ze skupin. Je to návrat průměrný, který ničím neurazí. Zároveň však s největší pravděpodobností nebudete mít potřebu ho pár dnů po instalaci znovu spustit. A chyba vývojářů to svým způsobem není.
60

Carmageddon: Reincarnation

Platforma: PC
Výrobce: Stainless Games

  • závody, které dodnes nemají tak úplně obdobu
  • Surfuje na vlně nostalgie
  • Špatná grafika
  • Zdlouhavé načítací časy
  • Nulová inovace oproti předchozím dílům
  • Během recenzování nikdo nehrál on-line

Herní karta
Carmageddon: Reincarnation

Carmageddon: Reincarnation | foto: Stainless Games Ltd

Technicky hře není až tolik co vytknout, byť na komplikace s trochou snahy narazíte. Problém spočívá spíše v herní náplni, která se zasekla v 90. letech. Carmageddon: Reincarnation totiž působí jako moderní předělávka prvního dílu. Z logiky věci tak vyplývá, že jeho největším tahákem je grafika. A ta je přitom bídná.

Vzniká tedy paradoxní situace. Někdy totiž v článcích voláme po návratu dob minulých, ale když na něj dojde, výsledek kritizujeme.

Jenže to volání po dobách minulých je volání po těžkých hrách s komplexními principy. A Carmageddon byl vždy jednoduchou hříčkou, u které jako největší lákadlo působí kontroverzní přejíždění lidí. Bez větších inovacích tak hra o osmnáct let později již citelně ztrácí na atraktivitě.

Důkladné porovnání jsem neprováděl, pocitově se však titul hraje přesně tak jako první díl před lety. Zatímco hráči dospěli, Carmageddon zůstává stále zastydlým pubescentem. Jednoduché principy by možná k zábavnosti stačily, jenže ovládání automobilů působí jako jízda na ledu. Reakce jsou značně zpožděné a vůz snadno dostává smyk.

Podle zběžné kontroly oficiálního fóra se navíc zdá, že to není technická chyba, nýbrž „vychytávka“ hry. Ale kdokoliv, kdo někdy v životě řídil auto, ten ví, že se tak vozy zkrátka nechovají. Snaha o realističnost ve spojení s arkádovými závody vás navíc nutí jen v nevěřícně třást hlavou.

Zábavnost starých závodních her spočívala právě v okamžitých a precizních reakcích vozidla, díky kterým bylo s trochou tréninku možné předvádět dech beroucí manévry. To se však z moderních her vytrácí a ve spojení se značkou Carmageddon snaha o realističnost řízení zcela postrádá smysl.

Samotné závodění kvůli tomu příliš zábavné není a přidaná vrstva v podobě srážení chodců či plnění úkolů také brzy omrzí. Hra sice na chvíli zabaví, stereotyp se však dostaví během několika prvních hodin, a to s intenzitou cihly, kterou vás někdo udeřil do hlavy.

S malým rozpočtem velké divadlo neuděláte

Základní principy Carmageddonu jsou jednoduché. Automobily vydrží jen určité množství poškození, takže protivníky můžete ze hry vyřadit bouráním. Sami se však můžete opravovat za kredity získávané přejížděním lidí, sbíráním sudů a plněním úkolů na tratích. A pokud váš vůz zlikviduje jiný jezdec, ztratíte typ bodů klíčový pro daný typ závodu.

Někdy se například přejíždějí speciálně označení chodci a nepřítel vám zničením auta ukradne bod. Jindy je třeba se jako první dostat na konkrétní místo na mapě a vítězí závodník, který jako první místo obsadí desetkrát. Nechybí však ani klasické závody, kde si však čas do konce závodu můžete prodlužovat přejížděním chodců.

Principy jsou jednoduché, okamžitě pochopitelné a na chvíli i atraktivní. Zcela však chybí návykovost či herní nadstavba, která by lákala k delšímu hraní.

Titul sice obsahuje systém vylepšování vozidla a možnost odemykat nové automobily, ale to vás u stereotypní hry k židli nepřiková. Carmageddon zkrátka kráčí cestou vyzkoušených postupů a troskotá na nedostatku inovace. Do určité míry je to však postup pochopitelný.

Od Rallye ke krvavým závodům často chybí jen krok.

Hra vzniká díky velmi omezenému rozpočtu, který tvůrci získali prostřednictvím komunitního financování. Vývojáři na serveru Kickstarter vybrali v přepočtu zhruba 15 milionů korun, což je na poměry dnešních her úsměvná částka.

A Carmageddon: Reincarnation podle toho vypadá. Grafika připomíná rok 2005, na inovaci zjevně není prostor a ještě pár týdnů před vydáním byla hra plná chyb technického rázu. Vývojáři však datum vydání prozřetelně odložili, a titul je tak již v přijatelném stavu. Přesto ho stále sužují úmorné nahrávací časy (i s SSD diskem) a nároky na výkon počítače jsou zcela neúměrné vizuální stránce hry.

Navíc se zdá, že se nový Carmageddon netěší nijak zásadní oblibě. Na Steamu ho hodnotilo okolo patnácti set hráčů a nám se během recenzování nepodařilo najít ani jeden on-line závod, ke kterému bychom se mohli připojit.

Síťová hra zeje prázdnotou.

Vytýkat nelze, ale vyzdvihovat také ne

Carmageddon: Reincarnation je tak nechvalnou vizitkou komunitou financovaných her s malým rozpočtem. Vývojářům nelze nic moc vytýkat. Odvedli slušnou práci a s ohledem na dostupné finance pravděpodobně vytvořili nejlepší možný zážitek.

Plnohodnotná hra to však není a lze si jen těžko představit, že jiné tituly s obdobným rozpočtem a stylem dopadnou lépe. Lidé tak v podobných případech financují svou snovou vizi, kterou s pár miliony na vývoj zkrátka nelze naplnit.

Carmageddon: Reincarnation je tedy technicky slušně odvedená práce s velmi průměrným výsledkem a vyloženě špatnou grafikou. Jako velké plus je vývojářům třeba přičíst fakt, že během několika týdnů opravili řadu zásadních chyb. Hra byla nestabilní a v některých situacích se chovala podivně, což bylo řešitelné pouze restartem závodu.

Přesto je však třeba zmínit jednu věc: není zas až tak výjimečné, že hry ještě během recenzování začnou nudit a obtěžovat. O kvalitách Carmageddon: Reincarnation to však nic pozitivního neříká.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

55 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 116 čtenářů

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...