Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sbohem Řecko. Čech vytvořil satirickou hru, kterou kritizuje dluh

  11:55
Aplikace Goodbye Greece je svérázný způsob, jak okomentovat aktuální situaci v Evropě. Hra je projektem dvou Čechů, kteří se rozhodli vyjádřit nesouhlas s přispíváním Evropské unie na řecký dluh.

Hra je k dispozici za jedno euro a spoluautor Jozef Cmar k tomu říká: „Jednu věc vám mohu zaručit: pokud si pořídíte aplikaci Goodbye Greece, vaše 1 euro bude mnohem lépe využito, než kdyby se investovalo na sníženi Řeckého dluhu.“

Koncept titulu je jednoduchý. Z horní části obrazovky padají mince a bankovky, na které hráč poklepává rukou a snižuje tím řecký dluh. Pokud vám však obrazovkou propadne příliš veliký počet peněz, hra končí.

S autorem Jozefem Cmarem jsme pohovořili o motivaci pro vytvoření aplikace a celkovém postoji ke stávající situaci.

Jozef Cmar, který je spoluautorem aplikace Goodbye Greece.

Co vás přimělo k vytvoření hry a co si od ní slibujete?
Vedlo mne k tomu několik faktorů působících současně. Nesouhlasím s trvalou podporou Řecka, které za posledních dvě stě let vyhlásilo bankrot mnohokrát a země trvale ukazuje, že se o sebe neumí postarat. Protest formou aplikace mi přišel netradiční a zatím neobjevený, alespoň se mi nepodařilo nic podobného dohledat. Do aplikace byl záměrně dán dluh jako takový, aby si lidé zkusili uvědomit, o jak velké sumě se vlastně bavíme. V dnešní době se ve zprávách hodně hovoří o miliardách a už jsme si na to zvykli, ale když se řekne tisíc milionů, zní to hůře... A když přepočítáme 321 miliard eur na miliony milionů, zní to skutečně jinak.

Kolik času jste s tvorbou aplikace strávil?
Na aplikaci jsme pracovali s bratrem, a to kolem pěti dní. Už teď máme dostatečnou zpětnou vazbu na zlepšení (synchronizace dluhu napříč hráči, ukládání nejvyššího skóre, hodnotové odlišení mincí dle velikosti), ale cílem nebylo vytvořit nejpropracovanější hru.

Vnímáte projekt více jako hru, nebo jako satiru?
Určitě je to více satira, protože kvalitnějších her lze v obchodě s mobilními hrami najít řadu. Sám si potrpím na skutečně kvalitní tituly. Ale možná mi chyběla hra s nějakou aktuální myšlenkou. Obecně mám pocit, že hry a aplikace moc nereagují na aktuální trendy ve světě. Ono je to na jednu stranu logické, protože hry obecně často hrajeme, abychom se dostali z reality běžného života.

Na druhou stranu si ale myslím, že jako kanál k oslovování lidí mohou posloužit třeba vládám a různým institucím. Kdyby Evropská unie vydala aplikaci věnující se výhradně tomuto problému, informovanost veřejnosti by se zvýšila. Mohlo by pak ubýt emocí, když se k nám z tisku nedostávají stoprocentně korektní informace.

Tvrdíte, že peníze z prodeje využijete lépe, než kdyby je lidé investovali do Řecka. Jak je máte v plánu utratit?
Pracuji jako redaktor webu o mobilních telefonech. Výrobcem nejsme podporováni, vydělané peníze proto vždy vracím zpátky do redakce, a to tak, že za ně nakupuji vybavení. Například nové telefony či aplikace z Google Play. Projekt Goodbye Greece ale nepovažuji za jednorázovou záležitost. I kdyby aplikace nebyla úspěšná, chceme ji dále vylepšovat o zmíněné novinky a reagovat na požadavky uživatelů. Už se objevily také žádosti o převod na platformu iOS, což není drahá záležitost, ale každá taková věc drobné peníze stojí. Pokud by aplikace uspěla, chceme podobným způsobem reagovat na další aktuální problémy.

Máte už k projektu nějaké ohlasy? Líbí se lidem? Kritizují ji?
Ohlasy přibývají pomalu a hodně záleží na tom, jak kdo aplikaci vnímá. Čistě z herního pohledu je to aplikace velmi jednoduchá. Ale myslím si, že uspět v ní není tak jednoduché a dosáhnout solidního skóre chce velmi rychlé reakce. Pozitivně je hodnocený samotný koncept udělat něco aktuálního a jsem vděčný, že prakticky každý uživatel přináší nějaký zajímavý nápad. Vážím si každého názoru, který chce aplikaci posunout dál. Zároveň ale nechci, aby se ztratila původní myšlenka a Goodbye Greece bylo jen další hrou v obchodu Google Play. Myslím si, že to nepotřebujeme.

Narazil jste při tvorbě na nějaké komplikace, nebo něco co vás zarazilo?
Nejvíce mě překvapila skutečnost, že v týmu složeném ze dvou bratrů často není jednoduché se dohodnout, tím složitější to asi bude u vývojářských studií, kde pracuje mnoho lidí. Největší komplikaci vidím v nalezení cesty, kdy se aplikace bude líbit autorům i veřejnosti. Kdyby bylo jenom po mém, byla by hra trochu jiná. Ale to by tolik nezaujala. Když člověk vytváří něco pro veřejnost, musí občas trochu zapomenout sám na sebe a to pro mě bylo nejsložitější.

 

Autor:
Témata: aplikace
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...