RECENZE: Abzû je meditativní výlet pod hladinu moře, jako hra neobstojí
Abzû
Platforma: PlayStation 4
Výrobce:
505 Games
- Nádherná hudba a grafika
- Poklidná atmosféra
- Dá se zde pouze kochat okolím
- Poměr výkon/cena
Obecnou diskusi o tom, co všechno můžeme považovat za počítačové hry, už snad máme za sebou, a tak vedle sebe mohou bez problémů existovat tak rozdílné tituly jako mainstreamové hry na vojáčky, interaktivní seriály, v nichž si čas od času jen určíte směr vývoje příběhu, i rozsáhlá RPG s propracovanými světy i atmosférické jednohubky, v nichž stačí jen držet šipku dopředu.
Do posledně jmenovaného žánru patří i dnes recenzovaný titul, který už tak z podstaty svojí pomalostí a poklidností každému zrovna neučaruje. Svým důrazem na audiovizuální stránku však nedokáže zamaskovat obsahovou prázdnotu ani před lidmi, kteří mají tyto hry v oblibě.
Journey pod vodou?
Abzû mají na svědomí částečně stejní lidé jako legendární Journey z roku 2012 a na první pohled to vypadá, že jediná odlišnost bude v tom, že místo po poušti se budeme pohybovat pod hladinou moře. Rozdíl prostředí zřejmě nemohl být větší, celková atmosféra klidu a míru je však více než podobná.
Bezpohlavní avatar, kterého ve hře ovládáme, by klidně mohla být stejná postava, kterou jsme ovládali již v Journey, jen místo pouštního hábitu má na sobě tentokrát potápěčský oblek (bez kyslíkové bomby). Jenže zatímco Journey ukázala alespoň jasný, byť poněkud abstraktní cíl, zde jsme bez jakéhokoli vysvětlení hozeni do hluboké vody (doslova) a neznáme ani tu základní motivaci, proč a kam se vůbec vydat dále.
Jediné, co se tu dá dělat, je plavat vpřed a kochat se zpracováním. Není tu žádný příběh, žádné hádanky a už vůbec ne akce, prostě se jen tak vznášíte mezi rybami a všímáte si detailů. Támhle majestátní želva plave na hladinu pro doušek kyslíku, támhle dovádí rej delfínů mezi trsy chaluh a tady se hejno drobných rybek rozprchne před útokem zubatého predátora.
Grafika je hodně stylizovaná, nesnaží se o (marnou) realističnost, a tak i přes jednoduchost použitých modelů vypadá krásně. V kombinaci s orchestrální hudbou Austina Wintoryho, jíž dominuje zvuk harf a hobojů, jde o velice unikátní zážitek. Bohužel ona křehká a slovy těžko přenositelná magie tentokrát vyprchá až příliš rychle.
Press button to meditate
Pokud budeme na Abzû hledět jako na relaxační titul, v němž si v krásném prostředí odpočineme od nahromaděného stresu, tak je vše v pořádku. Namísto otevřeného světa se ale přeci jen pohybujeme vpřed určitým koridorem a tuto cestu lemují události, které se snaží budit dojem, že tady jde přeci jen o něco víc.
Mimozemské artefakty, nástěnné malby a prostory zatopených chrámů vypráví svůj vlastní příběh, jenže navzdory leckdy až pompézní hudbě je samotná náplň veskrze banální. Čas od času někde přepnout tlačítko nebo se vyhnout překážce, toť vše. Přestože se hra odehrává na mořském dně, chybí jí dostatečná hloubka a hledání zcela zbytečných tajných lokací už to nespasí. Vzhledem k obrovským produkčním hodnotám a nemalé ceně (549 Kč) bychom čekali mnohem víc než jen dvouhodinovou podívanou, jejímž herním vrcholem je možnost sednout si na kamennou sochu a pozorovat okolní dění.
Abzû je lahodnou potravou pro oči a uši, ale mozek příliš podnětů nezíská, a tak jsem se několikrát přistihl, že mi myšlenky krouží kolem něčeho úplně jiného, než se odehrává na obrazovce.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 29 čtenářů
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín
Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky
I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu
V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...
Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to
Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...
Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek
Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....