Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Úspěchy neboli achievementy dělí herní komunitu na znepřátelené tábory.

V jejich principech se ostatně inspirují i neherní odvětví. Na rozličné odznáčky, hodnosti a výzvy narazíte v řadě aplikací. Například v těch pro meditaci, hubnutí či sport.

Dřívější výzkumy prokázaly, že využití prvku zvyšuje uživatelskou aktivitu a motivuje k tomu, aby lidé s danou službou, programem či sociální sítí trávili více času.

Achivementy i neherní odznáčky totiž spojuje několik vlastností, které v uživatelích vzbuzují větší zájem. Mohou navíc upozorňovat na existenci prvků, které jinak nemusí být zcela zřejmé.

V letošním DOOMu například můžete narazit na úspěch nazvaný Historian, který vyžaduje získání všech datových záznamů. Z toho se dozvídáme, že ve hře datové záznamy lze objevit a že jich existuje celkem čtyřicet devět.

V neposlední řadě pak achievement slouží jako indikátor postupu. Víte například, že je pro jeho získání třeba objevit ještě dalších dvanáct záznamů.

Z achievementů v DOOM lze vyčíst informace o herních prvcích.

Úspěchy navíc pomáhají definovat naše očekávání. Získáváme díky nim představu, čeho ve hře reálně můžeme dosáhnout, a vede nás to k intenzivnější snaze.

Příkladem je achievement Lightning Assassin ve strategii Warhammer 40 000: Dawn of War 2, který získáme za zabití bosse do jedné minuty. Z popisku se tedy zjišťujeme, že je tak rychlá likvidace možná a hledáme způsob, jak jí docílit.

Ostatně i samotné zjištění, že něčeho lze dosáhnout, slouží jako motivační prvek. Třeba achivement Pacifist v Deus Ex: Mankind Divided získáte za průchod hrou bez jediného zabití.

Z úspěchu je proto zjevné, že titul lze dokončit bez vraždění. A získáváme tím pocit, že něco takového je i v našich silách.

Když se navíc rozhodneme libovolnou trofej získat, roste tím naše odhodlání. Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem. Pro hru to mnohdy nemá žádný význam, lidé však díky tomu s titulem tráví více času.

Trofej za hraní Deus Ex: Mankind Divided napoví, že titul lze dokončit bez jediného zabití.

Příkladem budiž úspěch Expert přes XM1014, jenž v Counter-Strike: Global Offensive získáte za likvidaci 200 nepřátel za pomoci brokovnice XM1014. A nebo achivement Zombie Chopper v Half-Lifu 2, který obdržíte za průchod oblastí Ravenholm jen s pomocí udělátka Gravity Gun.

Díky získávání úspěchů pak vzniká cyklus, ve kterém nás získání jednoho achievementu motivuje k odemčení dalšího. Díky odznáčku totiž nabýváme pocit, že jsme něčeho dosáhli. V budoucnu tak máme tendenci usilovat o další obdobné trofeje ve snaze navodit si opět libé emoce.

Zásadní je u achivementů také sociální prvek. Významnou roli hraje procentuální indikátor počtu hráčů, kterým se úspěch podařilo získat. Naznačuje totiž, jak obtížný daný achievement je.

Pokud ho odemkla většina lidí, motivuje nás to k honu za trofejí. Nechceme přeci zaostávat a být za „losera“. A funguje to i naopak.

Achievement za dohrání BioShock Infinite na obtížnost hard získalo jen 7 % hráčů.

Pro soutěživější typy pro změnu existují vzácnější achivementy. Ty působí jako třpytka na navijáku rybářského prutu. Mohou tím dokázat, že jsou schopnější než ostatní. Že vyčnívají a dokážou získat trofeje, které většina hráčů nemá.

Jsou tedy achievementy geniální motivace či laciný psychologický trik? Zdá se, že na otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Některé primitivní úspěchy jsou takřka manipulativní taktikou.

Typickým příkladem jsou trofeje za spuštění kampaně. Existují však i achievementy, které nás motivují k odlišnému průchodu hrou či úrovní. Nebo nás dokážou vybičovat k větším výkonům.

Achievementy jsou zajímavý vývojářský nástroj, který může sloužit k prohloubení hráčských zážitků.

Ve špatných rukou může být také laciným marketingovým postupem. Kupříkladu u titulů, které úspěchy rozdávají za příliš triviální úkony. Achivementy každopádně na většinu hráčů bezpochyby fungují.

Autor:
Témata: DOOM, Warhammer, Psycholog
  • Nejčtenější

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...