Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Video odhalilo, proč DOOM vznikal osm let

  17:27
Interní rošády, komplikovaný vývoj i opakované restarty projektu vedly k nadstandardně dlouhé tvorbě čtvrtého DOOMu. Zdá se však, že výsledek stál za to. Průměrné hodnocení letos vydaného čtvrtého dílu se totiž pohybuje okolo 85 %.

Alternativní obal hry Doom | foto: id Software

Vývojáři ze společnosti id Software ohlásili DOOM v roce 2008, většina světa si však na oficiální ukázku počkala dalších sedm let. V mezičase unikly materiály ze zrušené verze, jejichž pravost však tvůrci tehdy nepotvrdili (podívejte se).

Zákulisí vývoje poodhalil teprve dokument DOOM Resurrected, který vznikl díky komunitním příspěvkům na serveru Patreon. O práci na hře tam hovoří někteří z předních vývojářů. A její vznik se neobešel bez zlé krve.

Po restartech totiž ze studia někteří lidé odešli a další firma propustila kvůli jejich neochotě přijmout nové směřování.

DOOM v prvních letech vznikal jen v malém týmu a práce na hře se tak příliš neposouvaly. Celá firma se na hru začala soustředit teprve po vydání hry Rage v roce 2011.

Právě tu ostatně uniklé záběry ze zrušené verze DOOMu připomínaly. Jenže Rage skončil jako komerční propadák a dost možná tím podobu DOOMu zachránil.

Zrušená verze interně označovaná jako DOOM 4 (1.0) více připomínala filmový zážitek. Kladla důraz na příběh, setkat se bylo možné s řadou postav a její prostřední bylo odlišné. Soustředila se na globální dopad démonické invaze na zem a roli nemluvného mariňáka tak upozaďovala.

Ve hře jste se pohybovali v postapokalyptických ulicích, dění bylo značně skriptované a před nepřáteli se mnohdy bylo třeba krýt. Řada protivníků navíc v úvodních fázích hry byla spíše variací na zombie.

Titul byl realističtější a značně se odkláněl od dědictví série. Vývojáři tak zpětně tvrdí, že projekt nepůsobil jako DOOM. Mezi lety 2011 a 2013 proto práce na hře dvakrát restartovali. Bylo třeba učinit krok zpět a zkoumat, co jsou základní prvky série.

DOOM
DOOM
DOOM

Restartovaný DOOM vydaný v roce 2016.

Nakonec se přiklonili k frenetické akci, ve které není třeba přebíjet a nevyužíváte opatrný postup či neustálé krytí se za objekty. Titul měl tempem připomínat první dva díly, vizuálně se pak inspiroval spíše v třetím DOOMu.

Při práci na finální verzi vývojáři téměř všechen předchozí obsah zahodili. Zůstala jen kostra systému, ze kterého vznikly brutální dokončovací údery zblízka (glorykills). Ta však nebyla zdaleka tak propracovaná a svižná, jak ji známe z vydané hry.

Za zmínku stojí také fakt, že nový DOOM tvůrci ukázali již na akci QuakeCon v září 2014. A ačkoliv promítání navštívily stovky lidí, záznam z ní nikdy neunikl. Veřejnost tak hru mohla posoudit poprvé v roce 2015.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...