Disney krok oznámilo devět dní po mediálním poprasku, který rozpoutal deník The Wall Street Journal. Ten totiž upozornil na videa youtubera PewDiePie, která například obsahovala dva tančící Indy s nápisem: „Smrt Židům.“
Těm PewDiePie přes internet zaplatil pět dolarů a jeho cílem údajně bylo poukázat na absurdnost podobných služeb a to, kam jsou lidé za peníze ochotní zajít.
Video mělo být žertem, Disney však s Felixem Kjellbergem známým jako PewDiePie ukončilo spolupráci. Kjellberg byl přitom největší hvězdou odkoupeného Maker Studios.
A nejnověji se Disney rozhodlo „přeformátovat“ celé Maker Studios. Rozloučí se tak s 55 tisíci youtubery, které divize podporovala. Disney však tvrdí, že tento krok připravovalo již delší dobu.
Podle nejnovějších zpráv The Wall Street Journalu je cílem snížit počet podporovaných youtuberů zhruba na 300.
Změní se i forma spolupráce. Internetové osobnosti se stanou oficiálními tvářemi společnosti, a firma tak bude spolupracovat výhradně s jedinci, jejichž hodnoty jsou v souladu s hodnotami Disney.
Youtubeři v Maker Studios doposud měli naprostou svobodu.
PewDiePie se za své video dva dny po začátku kauzy omluvil. Novináře však označil za viníky, když prohlásil: „Říkám, že média jsou stupidní. A že média založená na provokativních titulcích představují obrovský problém, protože pro ně je důležitý jen silný titulek.“