Pimax: The World's First 8K VR Headset | foto: Pimax

Virtuální realita v 8K rozlišení? Helma od Pimaxu boduje na Kickstarteru

  • 22
Po třech dnech na Kickstarteru už má nová helma pro virtuální realitu od společnosti Pimax více než čtyřnásobek požadovaných peněz. Na papíře totiž vypadá opravdu skvěle, ale najde se počítač, který by dokázal plynule generovat obraz v rozlišení 8K?

Virtuální realita je mezi námi nějaký ten pátek a byť už si v ní můžeme vychutnat řadu zážitků, stále to tak nějak není ono. Ani Oculus Rift, ani HTC VIVE ani PS VR nedokážou nabídnout ten správný zážitek bez kompromisů. 

Pimax: The World's First 8K VR Headset

Svojí příležitost proto vycítila firma Pimax a aktuálně žádá na Kickstarteru o peníze na vývoj první „8K“ přilby pro virtuální realitu. Proč ty uvozovky? Protože, přestože to samotná helma má ve svém názvu, nejedná se o pravé 8K, ale „pouze“ o 2 x 4K. I navzdory tomuto zavádejícímu názvu žádá více než úspěšně, protože za pouhé tři dny od spuštění kampaně má nasbíráno více než čtyřnásobek původně požadovaných 200 tisíc dolarů (cca 4 a půl milionu korun). A to do konce kampaně stále zbývá více než 40 dnů.

A co že helma pro virtuální realitu v ceně minimálně 500 dolarů (10 500 Kč) bude umět? Pro každé oko bude generovat obraz v rozlišení 4K. To bude nejen znamenat daleko ostřejší obraz, než jsme zvyklí, ale také širší zorné pole.

Kdo prý jednou Pimax vyzkoušel, tomu už všechny ostatní helmy připadají, jakoby se díval jen úzkým průzorem. Dobrou zprávou je, že Pimax nechce rozjíždět další vlastní ekosystém, ale své vývojářské nástroje poskytuje zdarma a cílí na kompatibilitu s již existujícími zařízeními a to včetně ovládacích prvků. Ostatně jeho řešení 4K helmy již nějakou dobu sklízí chválu a Pimax intenzivně spolupracuje s těmi největšími jmény, jako je nVidia, Disney, BMW, Valve a další.

Zní to krásně, ale je potřeba se na věc podívat i střízlivým pohledem. I kdyby se Pimaxu takové zařízení podařilo uvést do běžné distribuce ještě letos, žádných úchvatných scenérií z propagačního videa se díky ní stejně jen tak nedočkáme. I „běžná“ virtuální realita je hardwarově ohromně náročná. Že by slušný obraz dokázal nějaký stroj generovat v rozlišení dvakrát 3840 x 2160, a to ještě v minimálních 90 snímcích na vteřinu pro virtuální realitu nezbytných, je prakticky nereálné.  

Ale vypadá to pěkně, že?