Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak vnímáte násilí ve hrách?

Téma násilných počítačových her a jejich neblahého vlivu na mládež se vrací v pravidelných intervalech. Naposledy se mu věnoval Donald Trump, který pozval k diskuzi zástupce herního průmyslu a kritiky, kteří hry viní ze střelby na amerických školách. Pokud téma zobecníme - jak vnímáte násilí ve hrách vy?
Násilí ve hrách - Mortal Kombat

Násilí ve hrách - Mortal Kombat | foto: Jan Hanáček, Bonusweb.cz

Jakub Žežule - Záleží na provedení a kontextu. Někdy jde o samoúčelnou snahu vyvolat kontroverzi a tam to působí většinou trapně. Přes rating přístupnosti od osmnácti let mi takové hry připadají paradoxně spíše pro děti nebo pro puberťáky. Mám pocit, že tuto samoúčelovost dokáže trh vycítit a snaha šokovat ve výsledku prodejům spíš ublíží. Jindy se ale násilí podílí na vytváření syrové atmosféry a platí to jak u her, tak u filmů. Zkuste si brutalitu odmyslet třeba u filmu Revenant nebo hry The Last of Us. To by prostě nefungovalo. Platí to i o hororech. Pak existují ještě případy, kdy krvavé scény zapadají do humoru a celkové nadsázky, která je hře vlastní. Viz třeba série Yakuza. Stávající situaci bych rozhodně nehrotil pomocí nějaké plošné cenzury. Žijeme ve svobodné společnosti a ratingy přístupnosti mi přijdou naprosto dostačující. Neomezoval bych zdravě myslící většinu kvůli činům idiotů.

Jan Lysý - Nechci se plácat po zádech, ale tohle je něco, do čeho trošku vidím, psal jsem diplomovou práci na téma násilí ve videohrách a jeho rizikovost pro děti a mládež a stojím si za tvrzením, že násilí ve videohrách v minimálně 99 % případů není primárním spouštěčem násilného chování u teenagerů. Je snadné ukazovat na ty ošklivé zlé střílečky a bojovky a tvrdit, že můžou za různé zločiny, ale faktem je, že obvykle mají pachatelé problémy psychického rázu, rodinné problémy, jsou šikanováni atd. Ale ono je jednoduší a pro média zajímavější tvrdit, že za vražedné šílenství může nějaká videohra než to, že daná osoba byla například týrána nebo fandila drogám. Je ale samozřejmě pravda, že by se extrémně násilné hry neměly dostat do rukou dětí, nicméně nemyslím si, že nejlepší metodou, jak tomu předejít, je cenzura. Spíše by bylo vhodné dohlížet na to, aby děti hrály jen tituly určené pro jejich věkovou kategorii. A to v době zvyšující se popularity digitální distribuce už není jen úkol pro prodejce, ale především pro rodiče. Já nemám nic proti brutalitě ve videohrách, pokud není samoúčelná a nechce jen šokovat.

Honza Srp - Nevadí mi, naopak, jen víc a houšť. Myslím, že těch opravdu brutálních titulů je dnes minimum, protože krev většinou ve hrách funguje jen v nadsázce. Co si dokážu vybavit, opravdu na mě zapůsobilo v posledních letech snad jen The Last of Us, které násilí nijak neglorifikovalo a přišlo mi doopravdy nechutné. A takhle by násilí skutečně působit mělo.

Co se týče ovlivňování lidského chování, nemyslím, že je v tom nějaký problém. Hraní brutálních videoher je jen jeden faktor z mnoha a sám o sobě je v podstatě neškodný. Pokud to Trump myslí opravdu vážně, musí nejdříve zakázat alkohol a zbraně, pak teprve se můžeme bavit o násilných videohrách.

The Last of Us Remastered

Jan Kouba - Můžeme si říkat, co chceme, ale člověk je zvíře, má své animální potřeby a jednou z těch potřeb je touha po krvi. Stejně jako akční nebo hororové filmy i násilné hry mohou virtuální formou tyto potřeby naplnit. Dříve měl člověk Koloseum, nyní jsme přišli na mnohem lidštější řešení. Násilné hry mají své publikum a většina má své nesporné kvality. Kde se opravdu vybijete po náročném dni, kdy se podělalo, co mohlo. U hry jako je Slime Rancher, nebo krví nasáklého DOOM? Odpověď je asi jasná.

Brutal Doom

Petr Zelený - To je velmi široké a obsáhlé téma, o kterém se dá debatovat donekonečna. Ale stručně můžu říct, že násilí ve hrách beru jako nedílnou součást celého oboru. Koneckonců dějiny lidstva jsou v podstatě po okraj narvané válkami, ať už náboženskými, teritoriálními či jinými. A to se logicky odráží ve veškeré umělecké tvorbě, kam počítačové hry rozhodně počítám. Nejinak je tomu třeba u filmů. Osobně mě násilí ve hrách nijak nepohoršuje, pokud má nějakou míru a nepůsobí jako pěst na oko. A zastávám názor, že ten, kdo vystřílí nebo mečem naporcuje sto postaviček ve virtuálním​ prostředí, nebude mít potřebu něco podobného zkoušet i v reálu. A celá ta současná hysterie kolem násilí ve hrách mi přijde hloupá, koneckonců pár desítek let zpátky se stejné kýble špíny lily na filmy a ještě předtím zase na rozhlas.

studie_carton

Ondřej Zach - Nevěřím, že věcná společenská diskuze na toto téma může existovat, protože ve všech exponovaných případech jsou hry nebo násilné hry rovnou stavěny do role viníka. To není dobrý startovní bod. A i když nakonec studie žádnou spojitost mezi násilných chováním a hrami nenajdou, začne po další tragické střelbě na americké škole vše znovu poukázáním na to, že střelec třeba obdivoval Satana a hrál Call of Duty. A tak tomu bude, než se najde nějaký další obětní beránek. 

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....