Vývojář uvolnil zdrojový kód své hry. Lidé se smějí, jak je napsaný

  10:30
Nezávislá retro plošinovka VVVVVV je dokonalým důkazem toho, že nemusíte umět nějak výjimečně programovat, aby se vaše hra mohla stát hitem. Stačí mít jen dobrý nápad.

VVVVVV | foto: Terry Cavanagh

Amatérský vývojář Terry Cavanagh oslavil desetileté výročí od vydání své prvotiny VVVVVV tím, že na internet uvolnil její zdrojový kód. Začínající vývojáři se z něj sice nenaučí žádné originální postupy, ovšem mohl by jim dodat tolik potřebné sebedůvěry. S největší pravděpodobností totiž dospějí k názoru, že když někdo uspěl s něčím tak mizerně naprogramovaným, mohlo by se to podařit i jim. 

VVVVVV rozhodně není technologický skvost.

„Nevím, co k tomu říct. Byl jsem mladý a chtěl jsem hlavně něco dostat na obrazovku, nezajímalo mě, jak to implementovat správně,“ říká Cavanagh ke kódu, z něhož zkušeným programátorům vstávají na hlavě vlasy hrůzou.

VVVVVV je retro plošinovka, ve které místo přímého pohybu hlavní postavy překonáváte překážky tím, že měníte okolní gravitaci. Po grafické stránce vypadá jak z éry 8bitů, což je spíše znouzectnost než umělecký záměr. „VVVVVV není nijak technicky sofistikovaná hra. I na standardy vývojářských samouků je to svinčík,“ přiznává její tvůrce. To ovšem na jejích kvalitách nic neubírá. Z VVVVVV se stal hit, který má na Metacriticu hodnocení 80 % a byl portován na většinu herních platforem, včetně Nintenda 3DS, Playstationu Vita a mobilních telefonů.

Místo, aby se vracel a lépe kód organizoval, postupoval Cavanagh prostě tak, že své nápady vršil bez ladu a skladu, když je zrovna potřeboval. Na indie scéně se díky své upřímnosti stal hrdinou a mnoho jeho kolegů se přiznalo, že postupují úplně stejně. 

„Při vývoji vždy vznikají nápady, s kterými dopředu nikdo nepočítal. Vracet se a optimalizovat kód znamená, že svůj vzácný čas netrávíte programováním, přidáváním nových věcí nebo tvorbou umění,“ řekl Polygonu Zach Gage, jehož cenami ověnčený titul Ridiculous Fishing z něj udělal milionáře. Sám přitom přiznává, že ve svém kódu už se sám dnes nevyzná.

Oč jiný je tento postup od příběhu Jona Shafera, kterého jeho perfekcionalizmus při vývoji At the Gates málem stál život (psali jsme tady). Nutno ale poznamenat, že něco podobného si samozřejmě mohou dovolit jen nezávislí vývojáři na malých projektech. Podobně „punkovým“ způsobem by žádná ambicióznější hra rozhodně vzniknout nemohla.

Autor:
Témata: Nintendo 3DS, Indie
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...