Pět let za minimální mzdu. Vývojář popsal náročný vývoj nezávislých her

Joost van Dongen z nezávislého studia Ronimo, které dalo světu povedené hry jako De Blob nebo Awesomenauts, pro svůj blog popsal, jak finančně náročný byl jejich vývoj. Zatímco většina jeho spolužáků si po studiích našla dobře placenou práci, Joost žil pět let pod hranicí minimální mzdy.

Díky digitální distribuci a neustále rostoucí popularitě videoher v posledních letech zažívají nezávislí vývojáři zlaté časy. Příběhy o tom, jak parta kluků z garáže vytvoří obrovský hit a vydělají tolik peněz, až jim z toho přeskočí, nejsou žádnou vzácností. Jenže na každý takový blockbuster připadají desítky dalších, kterým se to nepodaří.

De Blob byl tak úspěšný, že utrechtská radnice hlavního hrdinu používala jako městského maskota.

Nizozemec Joost van Dongen už je dnes za vodou, jeho studio Ronimo se za čtrnáct let své existence dokázalo na herní scéně plně etablovat. O tom, že to ale byl dlouhý a náročný boj se Joost rozepsal na svém blogu. Chce tím ostatní mladé lidi, kteří následují stejný sen, připravit na těžké začátky, zároveň je však přesvědčit, aby vytrvali a nevzdávali se při prvních neúspěších.

Prvotní myšlenka Ronima vznikla jako školní projekt devíti studentů utrechtské univerzity. Měli přitom obrovské štěstí a hned jejich prvotina De Blob se stala hitem. Původně přitom šlo jen o experimentální titul, který měl hráčům v pár minutách ukázat, jakou podobu bude mít přestavená podoba utrechtského nádraží. Původně free 2 play hříčky si všimla herní média i vydavatelé, práva pak odkoupilo (dnes už nefungující) vydavatelství THQ. Především jim ale pořádně nakoplo sebevědomí.

Ovšem jen pět z devíti studentů chtělo ve spolupráci pokračovat i po konci školního projektu. Bylo to v době, kdy indie scéna tak, jak ji známe dnes, prakticky neexistovala. Jedinou možností, jak dostat svou další hru k hráčům a vydělat nějaké peníze, se zdálo být navázání spolupráce s velkým vydavatelstvím. Ronimo proto vytvořilo základní prototyp projektu Snowball Earth, který měli autoři v plánu předvádět investorům.

Swords and Soldiers v době vydání kralovala evropským digitálním prodejům na konzoli Wii.

To se jim ovšem příliš nedařilo, Joost dokonce vzpomíná, že při jejich vůbec první prezentaci zástupce velikého vydavatelství usnul. Když ho pak probudili, místo aby se zajímal o jejich hru, snažil se jim jen vnutit vlastní vývojářské nástroje.

Ani tato negativní zkušenost ale mladý tým neodradila a tak si vývojáři pronajali svoji první malou kancelář. Kromě zbylých peněz z prodeje De Blob byla jejich jediným příjmem studentská dotace ve výši 600 eur (cca 16 000 Kč) měsíčně, kterou vyplácela nizozemská vláda absolventům uměleckých škol. To sice tehdy nebyla ani polovina tamější minimální mzdy, ale stačila na to, aby vývojáři nezemřeli hlady. Aby ušetřili co nejvíce peněz, bydleli tři z nich v jednom bytě, sám Joost pak žil u své matky až do 26 let. Těžké období vygradovalo tím, že museli zrušit svůj rozpracovaný prototyp na Snowball Earth. Správně totiž usoudili, že na vývoj takto ambiciózní hry se jim nikdy nepodaří sehnat dostatek prostředků.

Místo toho vrhli všechny síly na Swords & Soldiers, což měla být malá hra pro tehdy populární konzoli Wii, kterou plánovali dokončit za pouhé tři měsíce. Nakonec z toho byl rovnou rok vývoje. Studio v tu chvíli negenerovalo žádný příjem, přesto museli rozšířit své řady. Díky povinnosti školní praxe si alespoň mohli za pouhých 200 eur měsíčně dovolit najmout dva studenty. Paradoxní je, že i když pro ně šlo jen o brigádu během studia, měli z Ronima větší příjem než sami zakladatelé.

Awesomenauts jsou zatím největším hitem Ronima.

Naštěstí hra Swords & Soldiers nakonec zaznamenala úspěch. Dva a půl roku od založení si konečně členové Ronima mohli dovolit vyplácet si první příjmy. Sice jen 600 eur, což je na poměry drahého Nizozemska opravdu málo, ale v historii firmy šlo o veliký krok vpřed.

Jenže aby mohli vyvíjet další tituly, museli si najmout další programátory, kterým ovšem museli platit násobně víc než sami sobě. V tu chvíli již studio pracovalo na svém zatím největším hitu Awesomenauts, jenže jelikož už mělo skutečné zaměstnance, rychle spotřebovávalo svůj kapitál. Ke konci roku 2010 byla situace kritická a studio bylo jen pár měsíců od bankrotu. Na poslední chvíli se ale objevil spasitel v podobě distributora DPT (dnes již také neexistuje), který poskytl 300 000 eur na dokončení této graficky pohledné MOBA střílečky. Na ambiciozní projekt této velikosti to sice zdaleka nestačilo, ale šlo o významnou vzpruhu v těžkých časech. Peníze ovšem nebyly předány najednou, ale postupně uvolňovány za dosažení předem dohodnutých milníků. V tu chvíli už ve studiu pracovalo 12 lidí na plný úvazek a další tři až čtyři studenti na praxi k tomu. Zakládající členové studia si pak mohli dovolit vyplácet 1 400 eur (cca 36 000 Kč) měsíčně.

Zařazení do katalogu charitativního Humble Bundle zřejmě vývojáře zachránilo.

Jak už to tak bývá, vývoj Awesomenauts nabíral zpoždění. Díky tomu, že se Swords & Soldiers objevila v kolekci Humble Bundle, ze které dostali tvůrci takřka 50 000 eur (cca jeden a půl milionu korun), podařilo se toto období překonat.

Těžko říct, co by se stalo, kdyby se Awesomenauts nepovedli, ale k tomu naštěstí nedošlo. Skvěle hodnocená hra se výborně prodávala především na Steamu, díky vytrvalé podpoře autorů přinášela významné zisky ještě pět let po svém vydání. Díky krachu DPT si pak studio mohlo ponechat veškerá práva na značku.

Až šest let od založení společnosti si tedy mohli vývojáři konečně dovolit vyplácet si slušný plat 2 300 eur (cca 60 000 Kč) měsíčně. I když si je Joost jistý, že kdyby pracoval jinde, vydělával by daleko víc, rozhodně nelituje. Možnost dělat hry se svými přáteli je prostě víc než peníze.

A jaké z jeho příběhu má plynout poučení? Že byste hry neměli dělat převážně kvůli penězům a být připraveni na to, že se na dlouhé měsíce a roky budete muset uskrovnit.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...