náhledy
Brutální série Mortal Kombat už je s námi téměř třicet let. Navzdory tomu, že si ji mohou mladí lidé zahrát až po dosažení dospělosti a slabším povahám se u ní dělá špatně, etablovala se jako vůbec nejúspěšnější zástupce žánru bojových her. Pojďte se s námi podívat, jaká byla její cesta na vrchol.
Autor: Midway Games
První Mortal Kombat vyšel už v roce 1992 a dnes je po zásluze součástí videoherní síně slávy. Přestože na jeho tvorbu měli tehdy tvůrci pouhých deset měsíců, podařilo se jim vytvořit legendu. Už v tomto díle najdeme většinu toho, co dělá tuto sérii unikátní. Výrazné charaktery bojovníků (a jedné bojovnice), zajímavé příběhové pozadí, ikonické logo draka a především extrémní brutalitu, potvrzenou tzv. fatalitami, zakončovacími údery, při nichž poražený bojovník hodně násilnou cestou přijde o život. Hra byla tak brutální, že vedla k zavedení dodnes používaného věkového ratingu ESRB.
Autor: Midway Games
Na tehdejší dobu hra vynikala realistickou grafikou. Té bylo dosaženo digitalizací skutečných herců.
Autor: Tanea Brooks, Tumblr
Druhý díl vyšel v roce 1994 a byl klasickým pokračováním ve stylu více toho samého. Přinesl řadu nových bojovníků, které jsou součástí série dodnes (Baraka, Mileena, Kitana, Kung Lao a Jax) nové druhy fatalit, jako jsou například Babality (protivník se promění v dítě) nebo Friendship (oba bojovníci se nakonec spřátelí). Přestože bylo všude jasně deklarováno, že jde o zábavu jen pro dospělé, hra se nevyhnula kritice. V Německu byla zcela zakázána, v Japonsku byla krev přebarvena na zeleno a v Americe ji zase vyčítali stereotypní zobrazení Asiatů, jakožto mistrů bojových umění.
Autor: Midway Games
Ani třetí díl nepřinesl žádnou revoluci, ale „jen“ dosavadní koncept dovedl do dokonalosti. Poprvé v sérii se objevili postavy kyborgů (Cyrax, Sektor, Smoke), kteří notně zašmodrchali dosud jednoduchý příběh hry. Zkomplikoval se i samotný systém soubojů, ve kterém se poprvé objevily dlouhá navazující komba a možnost běhu.
Autor: Midway Games
Vrcholným ukončením jedné éry bylo vydání kolekce Ultimate Mortal Kombat, což nebylo nic jiného, než vylepšená verze Mortal Kombatu 3. Přibylo ještě několik dalších postav a hra se dostala na každou relevantní platformu své doby.
Autor: Midway Games
Opravdovou revoluci přinesl až čtvrtý díl z roku 1997. Tou nejviditelnější změnou byl přechod do třetího rozměru, byť v jádru šlo stále o klasickou 2D bojovku. Kromě dalšího rozšíření mytologie hry příchodem záporáků Shinnoka a Quan Chiho, byla největší novinkou možnost používat k boji zbraně či v arénách poházené předměty. I když byla grafika ošklivá i na svoji dobu, šlo o jednoznačný úspěch.
Autor: Midway Games
Ještě ten rok vyšla i první odbočka už tehdy zavedené série nazvaná Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero. Jak už je z názvu patrné, hráli jsme v ní za populárního ledového ninju, tentokrát ovšem nešlo o ryzí bojovku, ale o akční adventuru. Ono slovo adventura je ovšem v tomto případě hodně nadsazené, ve skutečnosti jen přibyl inventář a lehké RPG prvky. Příběh byl zasazený před události čtyřky, zároveň jde o první díl série, který nevyšel na PC. Z toho se v pozdějších letech stal bohužel trend.
Autor: Midway Games
Další odbočkou byl Mortal Kombat: Special Forces z roku 2000, ve kterém jsme si mohli zahráli za boxera Jaxe. Původně měla být druhou hratelnou postavou i oblíbená Sonya Blade, ovšem nakonec byl z ekonomických důvodů vyškrtnuta. Na vývoji se nijak nepodílel duchovní otec značky Ed Boon a na výsledku je to znát, hra sbírala jen podprůměrná hodnocení kolem. Lepší obrázek se nám sehnat nepodařilo, hra byla opravu velice ošklivá.
Autor: Midway Games
Mortal Kombat se dočkal portu na prakticky všechny platformy své doby, včetně třeba kapesního Game Boye. Tam se mu ovšem příliš nedařilo, díl Advance byl například podle magazínu GameSpot nejhorší gameboyovou hrou roku 2002.
Autor: Midway Games
Přehlednosti série nepomohlo vydání Deadly Alliance v roce 2002. Z názvu zmizela číslovka, oficiálně je ale tento díl počítaný jako pátý. Hlavní novinkou je tentokrát možnost plynule přepínat bojové styly, což výrazně zvyšuje variabilitu soubojů. Přibyly i minihry, které u série zůstaly do dnešních dnů. Kromě vzájemného ubližování si tak hráči mohli například vyzkoušet štěstěnu v kasínu, otestovat svojí sílu (čti schopnost rychle mačkat tlačítka), nebo třeba nakupovat nové oblečky. I když jde o jediný díl, ve kterém chybí hlavní „klaďas“ Liu Kang, reakce byly veskrze pozitivní a Deadly Alliance se nakonec prodalo přes tři a půl milionu kopií.
Autor: Midway Games
Šestý díl nese název Deception a patří mezi ty nejvíce inovativní v celé sérii. Autoři přinesli rovnou devět nových postav a kromě znatelné orientace na online soupeření koketovali v příběhové kampani i s otevřeným světem. Významné úpravy se dočkal i systém fatalit. Jednak dostala každá postava jednu novou, jednak přibyla i možnost sebevraždy, takže jste mohli soupeře připravit o radost z vašeho ponížení.
Autor: Midway Games
Další příběhovou odbočkou od hlavní série byl díl Shaolin Monks z roku 2005 a podle Eda Boona je tou vůbec nejlepší. Tehdejší šéf vydavatelství Midway se nechal slyšet, že si fanoušci Mortal Kombatu zaslouží každý rok novou hru, na kvalitě se to naštěstí nepodepsalo. Dějově hra předchází událostem druhého dílu a hlavními hrdiny jsou Liu Kang a Kung Lao, nejzábavnější tedy hra byla v kooperaci s kamarádem.
Autor: Midway Games
Vývojáři trochu usnuli na vavřínech a sedmý díl nazvaný Armageddon patří mezi ty nejhůře přijaté v celé historii značky. Autoři použili stejný engine jako v předchozích dvou případech, což už tehdy působilo značně zastarale. Na místo vylepšování prvků hratelnosti se tentokrát soustředili na množství, což nebyl úplně dobrý nápad. Hráči si sice mohli vybrat celkem z 62 bojovníků a dokonce si vyrobit i vlastního, ovšem výsledkem této megalomanie byl fakt, že si byli všichni navzájem příliš podobní. Mezi minihry pak přibyly i takové úlety jako jsou logické hádanky nebo závody v autíčkách (Motor Kombat).
Autor: Midway Games
Vydavatelství Midway bylo koncem první dekády nového milénia na odpis, zachránit je měl zajímavý crossover jejich nejcennější značky s univerzem komiksového vydavatelství DC. Možnost poslat proti sobě brutální řezníky z Mortal Kombatu a hrdiny navlečené do latexových oblečků jako třeba Superman nebo Batman byla sice zajímavá, vedla však k řadě nepříjemných kompromisů. Omezeny byly například fatality, přeci jen licence vývojářům neumožňovala nechat komiksové klaďasy někoho zabít, natož nějakým brutálním způsobem. Hra byla vcelku povedená, ale krachu Midway nezabránila. Práva na značky nakonec skončila v rukou herní divize vydavatelství Warner Bros, které v ní pokračuje dodnes. Hrdinové DC se osamostatnili v zatím dvoudílné sérii Injustice.
Autor: Midway Games
V roce 2011 začala nová éra. Devátý díl vzniklý pod taktovkou nově zformovaného studia NetherRealm celou značku restartoval, o čemž svědčí i fakt, že se hra jmenuje jednoduše Mortal Kombat bez jakékoliv dalšího čísla nebo podtitulu. Nový engine vypadal na tehdejší dobu famózně, nadobro skončily kamerové experimenty a hra se stala opět klasickou dvourozměrnou bojovkou. Navíc se značka po dlouhých letech vrátila i na PC, kde ji fanoušci přijali s otevřenou náručí. Novinkou v hratelnosti byly tzv. X-ray údery, které už tak brutální hru obohatily o detaily lámání kostí. Formou dodatečných přídavků pak do hry zavítaly i oblíbené postavy z jiných světů, za všechny jmenujme třeba Kratose z God of War, nebo Freddyho Kruegera z Noční můry v Elm Street.
Autor: Midway Games
Na desítku si pak hráči museli počkat dlouhé čtyři roky, ale dlouhá pauza sérii rozhodně pomohla. Žádných zásadních změn jsme se nedočkali, ale množství vylepšení bylo tak vysoké, že se fanoušci shodují na tom, že jde o nejlepší díl celé série. Obrovské množství bojovníků, dodnes krásná grafika a zajímavě pojatý příběh ve kterém se objevují i potomci dobře známých postav, dělají z Mortal Kombatu X jednu z nejlepších bojovek všech dob.
Autor: Midway Games
Zatím poslední jedenáctý díl je sice v jádru skvělou bojovkou, v době vydání ovšem popudil veřejnost svým přílišným důrazem na mikrotransakce. V době vydání nepotěšil ani mizerný technický stav hry, což dokonce vedlo i k review bombingu, dnes už je však vše v pořádku a hru můžeme s klidným svědomím doporučit.
Autor: Midway Games
Svět Mortal Kombatu je ovšem nesmírně bohatý a dávno se neomezuje pouze na hry. Už v roce 1995 dostal správně béčkové filmové zpracování, které režíroval Paul W.S. Anderson, manžel herečky Milly Jovovichové.
Autor: Midway Games
Zatím poslední film vyšel letos a i když nejde o nijak intelekt stimulující zábavu, docela nás bavil.
Autor: Midway Games
Kromě filmů jsme se v průběhu let dočkaly i seriálu…
Autor: Midway Games
… animovaného filmu…
Autor: Midway Games
… ale i vyloženě bizarních adaptací, jako třeba živě hraný muzikál…
Autor: Midway Games
… nebo karetní hra.
Autor: Midway Games
Pokud vás zajímá, jak vypadá ten chorý mozek, který si vystavěl kariéru na trhání lidských údů tak tady ho máte. Ed Boon je ve skutečnosti veliký sympaťák a veškeré násilí vnímá jako vtipnou nadsázku.
Autor: Midway Games