náhledy
Internetová společnost Tencent ovládá více než čtvrtinu světového trhu s videohrami. Zatímco v minulosti se specializovala především na asijské trhy, v poslední době mohutně investuje do zavedených a hráči oblíbených západních studií. Podívejte se, co vše už stihl tento čínský obr skoupit.
Autor: Game Science
Spolu s Baidu a Alibaba Group tvoří Tencent tzv. trojici čínských internetových gigantů. Byl založen v roce 1998 a dnes je největším prodejcem počítačových her na světě. V žebříčku firem s největší tržní kapitalizací mu patří 6. místo, čímž za sebou zanechává třeba i takovou Teslu. Sídlo společnosti zabírá rovnou dva mrakodrapy ve městě Šen-čen. Po dlouhé roky mohli západní hráči existenci Tencentu zcela ignorovat, poslední dobou však nakupuje západní studia ve velkém. A rozhodně s tím jen tak nehodlá přestat.
Autor: Tencent
Prvním západním studiem, do kterého Tencent masivně investoval, je zároveň to nejcennější. Američtí Riot Games totiž provozují jednu z nejpopulárnějších her vůbec – League of Legends. Navzdory tomu, že vyšla již v roce 2009 ji i dnes denně hrají (a sledují) desítky miliony hráčů. Důležitá je především z hlediska e-sportu, který nabývá stále větší důležitosti. Například poslední finále mistrovství světa v „Lolku“ vidělo více diváků než slavný Superbowl. Tencent vlastní 100% podíl v Riotu už od roku 2015.
Autor: Tencent
Nejnovější akvizicí, která proběhla v červnu letošního roku, je britské studio Sumo Digital. Napříč celou Británií zaměstnává více než 700 lidí, na kontě má z poslední doby například Sackboy nebo Crackdown 3, do jeho struktury patří i vývojáři poslední Amnesie. Za stoprocentní podíl Tencent zaplatil více než 27 miliard Kč.
Autor: Tencent
Stoprocentní vládu má Tencent i nad norskou společnosti Funcom. Pamětníci si od nich jistě vzpomenou na legendární The Longest Journey, mladší zase na onlinovky The Secret World, a především Conan: Exiles. Číňané podíly ve firmě odkupovali po částech, kompletní převzetí bylo završeno v roce 2019 a vyšlo na více než 3 miliardy korun. I když Funcom již dlouho žádnou novou hru nevydal, stále se rozrůstá v počtu zaměstnanců, takže očekáváme nějaké brzké oznámení.
Autor: Tencent
Přes nákup hongkongkého vydavatelství Leyou, které se mimochodem ještě v roce 2010 zabývalo výhradně prodejem drůbežího masa, patří Tencentu i kanadští Digital Extremes, stojící za populární free 2 play střílečkou Warframe.
Autor: Digital Extremes
Autoři pecek jako Don't Starve nebo Mark of the Ninja z kanadských Klei Entertainement si sice nějaké akcie ponechali, drtivá většina jich ovšem od ledna patří Tencentu. Ten však nadále vývojářům ponechal absolutní kreativní svobodu, jen jim pomohl prorazit na čínský trh.
Autor: Tencent
Odkup čtyř pětin akcií finských SuperCell Games za astronomických 214 miliard Kč vzbudil v roce 2014 spoustu pozornosti, ale rozhodně se vyplatil. Jejich Clash of Clans patří dlouhodobě mezi nejúspěšnější hry pro mobilní telefony. Jakkoliv mohou mobilní scénou „opravdoví“ hráči pohrdat, tento sektor trhu generuje daleko vyšší zisky než mediálně známější AAA tituly.
Autor: Tencent
Bezmála 90% podíl patří Tencentu z novozélandského studia Grinding Gear Games, které provozuje populární free 2 play alternativu k Diablu Path of Exile. Když v roce 2018 k odkupu došlo, mnoho fanoušků se obávalo agresivnější monetizace po vzoru asijských free 2 play her. Zatím však k ničemu takovému nedošlo a vývoj hry si stále drží svůj dlouhodobě vytyčený směr.
Autor: Tencent
Akcie zavedeného německého studia Yager Tencent skupoval po menších částech, teď už jich má většinu. Bohužel autoři mrazivého vojenského dramatu Spec Ops: The Line přesedlali na ryzí multiplayer a jejich rozpracovaný The Cycle zatím vypadá poměrně genericky. Za to ovšem Tencent nemůže, k akvizici došlo, až když byla hra už v předběžném přístupu.
Autor: Tencent
Za více než 5 miliard korun patří Tencentu také většina ze švédského studia Fatshark (například Warhammer: Vermintide).
Autor: Tencent
Obrovskou hodnotu má pak 49% podíl ve společnosti Roblox, provozující stejnojmennou sociální platformu. Jde o virtuální prostředí, kde se každý den desítky milionů převážně dětských hráčů střetávají v nejrůznějších minihrách. Byť nadpoloviční většina akcií stále patří původním americkým vlastníkům, nově vzniklé „strategické partnerství“ firmu natolik nakoplo, že mají v současné době její akcie vyšší hodnotu než ty Ubisoftu a Take 2.
Autor: Tencent
Když už jsme zmínili Ubisoft, tak Tencent vlastní 5 % jejich akcií.
Autor: Tencent
Stejný podíl má Tencent i ve společnosti Activision Blizzard. Není to sice dost na to, aby nějak výrazněji ovlivňovali chod těchto mamutích společnosti, ale co není, může být.
Autor: Tencent
To podíl v Epicu je daleko významnější, tvoří totiž 40 %. Čínské peníze ve spojitosti s gigantickými příjmy z hitu Fortnite umožňují Epicu masivní investice do nově vznikajícího digitálního obchodu Epic Store, který chce být konkurencí donedávna nedosažitelnému Steamu. Epic každý týden rozdává hráčům nové hry, což ho stojí obrovské množství prostředků, ve svém úsilí však polevovat nehodlá. Zároveň poskytuje vývojářský nástroj Unreal Engine 5, který patří v současnosti k naprosté technické špičce.
Autor: Tencent
Od letošního února má Tencent prsty i v českém studiu Bohemia Interactive, známém díky své vojenské simulaci ArmA. Bohužel se neví kolik a jak hluboko, detaily transakce totiž nebyly zveřejněny. Majoritní podíl však zůstal v rukou českých majitelů. Jedním z nich je mimochodem Slavomír Pavlíček, podle magazínu Forbes 73. nejbohatší Čech, který nedávno zaskočil herní veřejnost, když podpořil darem 300 000 Kč „odmítače mikrovlnek“ Radka Kotena z SPD.
Autor: Tencent
Významné podíly má Tencent v mnoha studiích, z těch nejznámějších jmenujme například autory interaktivních filmů z francouzských Dontnod (Life is Strange)…
Autor: Tencent
...jihokorejské Bluehole (PlayerUnknown's Battlegrounds)…
Autor: Tencent
.. nebo třeba japonské Platinum Games.
Autor: Square Enix
Odkoupili dokonce i část nezávislého studia Game Science, které tvoří patrně nejambicióznější čínskou hru všech dob Black Myth: Wu Kong. Paradoxní je, že tento tým je z podstatné části složený z bývalých zaměstnanců Tencentu, kteří společnost opustili, aby měli nad svojí vytouženou hrou kreativní svobodu.
Autor: Game Science
Tencent hodlá v nastoleném trendu pokračovat, na veřejnost už pronikly zprávy, že na spadnutí je odkup vydavatelství 1C. Pod něj mimochodem spadá i český herní distributor Cenega.
Autor: 3D Realms
Tencent navíc masivně investoval do komunikační služby Discord, která má přesah i mimo svět videoher. Masivní čínské investice napříč světem nejsou dlouhodobě nic výjimečného a není jediný důvod, proč by měl být herní průmysl výjimkou. Skupování ve velkém sice může v někom vyvolávat obavy či působit nahodile, na druhou stranu je nutné uznat, že si zakoupená studia povětšinou zachovala svoji integritu a nadále tvoří to, v čem jsou dobrá. To je něco, o čem si západní společnosti jako Electronic Arts nebo Activision mohou nechat jen zdát.
Autor: Discord