Úspěšný hackerský útok na studio Rockstar je bez debaty jedním z největších úniků dat v historii herního průmyslu. Na veřejnost se dostaly desítky minut záběrů z rozpracovaných prototypů, ze kterých se o dosud přísným mlčením zahalenému Grant Theft Autu VI dá zjistit spousta detailů (více viz náš článek o této kauze).
I když většina lidí s oblíbeným studiem Rockstar soucítí a uvědomuje si, že jde o pracovní podklady, které nikdy neměly být určené pro veřejnost, najde se samozřejmě pár chytráků, co je pečlivě analyzují a poté z nich vyvozují chybné závěry.
Jeden takový samozvaný expert na sociálních sítích sdílel myšlenku, že hra bude určitě ošklivá. Po čtyřech letech práce už totiž podle něj musí být většina grafiky hotová, protože to je to první, čím každý vývoj začíná.
Internet sice snese všechno, ale když když na Twitteru tento ničím nepodložený blábol začal trendovat, vystoupila na obranu Rockstaru řada vývojářů a své argumenty, že jde o bohapustý nesmysl, podpořili nasdílením prvních prototypů svých her. A jsou to skutečně zajímavé záběry, protože do diskuse vstoupily i jedny z největší legend herního průmyslu.
Takto například takto vypadala slavná honička v džípech z Uncharted 4 (naše recenze) po dlouhé době vývoje.
Here's that downhill chase section played in blockmesh vs art blockmesh vs final art. There are a million stages between. #blocktober pic.twitter.com/goTrkE2XEM
— Kurt Margenau (@kurtmargenau) October 4, 2017
Control (naše recenze) je jednou z nejhezčích her posledních let, přesto ještě nedlouho před vydáním vypadal takto:
Tři roky před dokončením připomínal pirátský hit Sea of Thieves (naše recenze) spíše první pokusy o MMORPG:
Aktuální hit Immortality sbírá jedno ocenění za druhým, přitom ještě po dvou letech vývoje vypadal takto:
Ani vymazlené playstationové exkluzivity nevypadaly z počátku jinak. Viz třeba Horizon: Zero Dawn (naše recenze):
Nebo God of War (naše recenze):
Poznat v tomto abstraktním umění jednu z nejprodávanějších her pro Nintendo Switch Splatoon 3 (naše recenze) by asi zvládl málokdo:
Autor populárního Power Wash Simulatoru (naše recenze) ukazuje, že samotnou grafikou se naopak zabýval skoro až na úplném konci.
If you knew how game development goes, you'd know that visuals are one of the first things done. So here's a very early footage of @PowerWashSim, almost exactly what you got now. The next year is mission coding and debugging. All backend stuff. pic.twitter.com/Q6hfY5OGJE
— Peter Hansen (@peeteco) September 20, 2022
Pozadu nezůstali ani čeští vývojáři, takto například vypadala jedna z prvních verzí vlakového hitu Mashinky (viz náš článek):
Žádný div, že autor myšlenky svůj blábol raději smazal, že?
Každopádně lidé, kteří z podobných úniků vyvozují nějaké závěry jsou prostě mimo a rozhodně je ani nelze označit za fanoušky. Naopak, samotným vývojářům škodí jako málokdo. Z nedávné doby můžeme zmínit například únik příběhových scén z The Last of Us 2, které vytrženy z kontextu jednoduše nemohly fungovat (viz náš článek).