Autopůjčovna Hertz

Autopůjčovna Hertz | foto: Profimedia.cz

Akcie autopůjčovny Hertz rekordně klesly. Může za to i rozlučka s teslami

  • 37
Společnost Hertz Global Holdings, která po celém světě provozuje síť autopůjčoven, vykázala téměř třikrát vyšší ztrátu, než očekávali analytici. Důvodem je snižování vozového parku o elektromobily značky Tesla, jichž se firma kvůli nezájmu zákazníků musí zbavovat. Chystá se prodat celkem 30 000 elektromobilů.

Společnost ve čtvrtek uvedla, že prodělala 1,28 amerických dolarů na akcii, tj. celkem 392 milionů amerických dolarů, tedy asi 8,8 miliardy Kč. Analytici přitom očekávali ztrátu nejvýše 44 centů na akcii. Společnost si totiž musela naúčtovat 195 milionů dolarů za odpisy dalších 10 000 elektromobilů, které Hertz nyní nabízí k prodeji. Informaci přinesla agentura Bloomberg.

Společnost sice splnila očekávání v oblasti tržeb, ale snaží se rychle zapracovat na své neúspěšné sázce na elektromobily, která vedla k nižším sazbám za pronájem a vyšším nákladům.

Akcie firmy se v pátek dopoledne v New Yorku propadly o 23 procent, to je největší jednodenní pokles v historii značky. Jejich cena klesla na rekordní minimum 4,48 amerického dolaru a letos tak odepsaly už přes čtyřicet procent.

Chybný krok

Společnost Hertz objednala 100 000 vozů značky Tesla v říjnu roku 2021 v očekávání, že se ceny auta udrží na stabilní úrovni a nájemci si je budou chtít půjčit. Stal se pravý opak. Za krok byl zodpovědný tehdejší generální ředitel společnosti Stephen Scherr. Poté, co zjistil, že se tak nestane, minulý měsíc odstoupil.

Cílem nového generálního ředitele Gila Westa je upravit firemní flotilu na „správné“ množství elektromobilů a tak snížit škody, které elektromobilita napáchala na ziscích firmy. Elektromobily mají totiž vyšší náklady na opravy než tradiční vozy na benzinový pohon, jejich hodnota klesla poté, co Tesla stále snižuje jejich cenu. Prodej nepotřebného vozového parku elektromobilů by měl skončit v roce 2025.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

West rovněž před několika dny nastínil své priority, které mají společnost vrátit na správnou cestu. Všechny se týkaly vyhrnutí rukávů a zlepšení hlavních činností společnosti, ať už jde o zlepšení zkušeností u přepážek půjčoven nebo lepší sladění vozů Hertz s trhem s pronájmy a ojetými vozy.

„Rok 2024 je pro nás zlomový. Naše čtvrtletní výsledky jsou nepřijatelné,“ uvedl West. Společnost v tomto čtvrtletí musela uzavřít 125 svých poboček, z nichž mnohé, především mimo letiště, byly nevýkonné. West si chce také posvítit na drobné detaily podnikání, například jak společnost nakupuje náhradní díly a jak rychle připravuje vozidla k dalšímu pronájmu, když se vrátí od zákazníků.

Problémy jsou i jinde

Autopůjčovna uvedla, že její měsíční náklady na odpisy se vyšplhaly na 592 dolarů (13 300 Kč) na vozidlo, což je v oblasti pronájmu neobvykle vysoká částka. Částečně je to způsobeno tím, že ceny ojetých vozidel ve srovnatelném období loňského roku, kdy společnost na některých prodejích vydělala, výrazně vzrostly.

Ožehavým problémem firmy zůstávají i náklady na opravu aut po nehodách. Přímé provozní náklady společnosti na vozidla vzrostly o tři procenta na 1,4 miliardy dolarů (31,6 miliard Kč). „Nebýt nákladů na nehody a opravy, zůstaly by na stejné úrovni,“ uvedla společnost.

Sázka na elektro autopůjčovně nevyšla. Vrací se ke spalovacím motorům

Kromě problémů s elektromobily se výkonnost Hertzu propadla i v dalších oblastech. Denní tržby klesly o sedm procent na 56,68 dolaru a využití vozidel se mírně snížilo na 76 procent. Autopůjčovny přitom bývají rády, když je jejich vytížení 80 procent nebo vyšší.

Gil West, který zastává nejvyšší funkci ve společnosti Hertz od 1. dubna, byl bývalým provozním ředitelem jednotky robotických taxíků Cruise společnosti General Motors. Předtím zastával stejnou funkci ve společnosti Delta Air Lines, uzavírá Bloomberg.


Elektromobil